TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Koniec ery taniego latania

Politycy nie odpuszczają w wysiłkach dbania o ich planetę. Od 2025 linie lotnicze nie będą mieć bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 (system ETS) i koszt zakupu uprawień zostanie przerzucony na kupujących bilety.


Nawet Komisja Europejska zalecała odchodzenie od darmowych uprawnień do pełnej płatności dopiero w 2027 roku. Jednak Parlament Europejski zdecydował, że linie lotnicze w 2024 dostaną 75% darmowych pozwoleń na emisję, w 2025 tylko 50%, a od 2026 nie dostaną ich wcale.

To spowoduje wzrost cen biletów lotniczych oraz zmniejszy konkurencyjność europejskich hubów przesiadkowych. Bo na długich trasach będzie opłacało się rozpocząć podróż poza UE. Grupa Airlines for Europe podaje, że nowe przepisy pogorszą konkur "latanie przez węzły UE, takie jak Amsterdam, Paryż lub Frankfurt, stanie się około 23-29 procent droższe w 2035 roku". Taki wzrost kosztów może odebrać kilkanaście procent europejskim hubom przesiadkowym. Jednocześnie mówi się, że loty spoza obszaru EOG do UE nie będą obciążone limitami emisji CO2?

Jak realnie wzrosną koszty? Na krótkich trasach będzie to bardziej odczuwalne, bo mowa jest o 8-10 euro na locie. Jednak mówimy tu o sytuacji w której ETS kosztuje około 80-90 Euro. Jednak ETS są notowane na giełdzie i można śmiało założyć, że ich cena będzie rosła, a politycy temu przyklasną. Więc gdyby obecna wycena ETS się podwoiła to i koszt biletów wzrośnie 2x bardziej. Nie mówiąc już o tym co by się stało, gdyby spekulanci wywindowali ceny ETS do kilkuset euro...

Co to znaczy dla nas jako Polski? Cóż - stawia kolejny raz pod znakiem zapytania sensowność budowy CPK, bowiem długodystansowe tanie loty od 2026 będą z terenu spoza UE, czyli z Ukrainy, Białorusi, Turcji czy Rosji. Także Dubaj może dużo skorzystać, jeśli ceny ETS będą rosnąć bardziej.

Trudno się oprzeć wrażeniu, że Unia Europejska za pośrednictwem ekologii stara się zniszczyć to co było najbardziej atrakcyjne w niej przez wiele lat - swobodę, możliwości przemieszczania się i motoryzację. Można przypuszczać, że po 2035 latanie będzie jeszcze droższe, a samochody tylko elektryczne, więc jak będą wyglądać wakacje?




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
loty opłaty ETS paliwo koszty ekologia linie lotnicze


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję