Novaturas: mniej klientów, mniejsze zyski
Zeszły rok upłynął w branży turystycznej krajów bałtyckich pod znakiem zaostrzonej konkurencji oraz zmian w preferencjach klientów, w reakcji na zmieniającą się charakterystykę pór roku. Czynniki te wpłynęły na działalność wszystkich organizatorów wycieczek, w tym Grupy Novaturas i miały odbicie w wynikach finansowych Grupy za dziewięć miesięcy 2019 roku.
Litewski touroperator zakończył rok 2019 mocnym ostatnim kwartałem. Do optymizmu co do przyszłych wyników skłaniają dane dotyczące wczesnych rezerwacji na lato 2020 roku.
W IV kwartale 2019 r. obroty firmy wyniosły 40,3 mln euro (czyli o 3,6% mniej niż w analogicznym okresie 2018 r.). Liczba obsłużonych w tym czasie klientów, która wyniosła 56 tysięcy, była o 10,3% niższa w porównaniu do ostatniego kwartału 2018 r. Mimo to firma wykazała się wzrostem rentowności w ostatnim kwartale 2019 r. Wynik EBITDA osiągnął 1,4 mln euro w porównaniu z 0,5 mln euro w analogicznym okresie 2018 r., a skonsolidowany zysk netto wyniósł 1,0 mln euro (w IV kwartale 2018 roku był on ujemny).
Roczne przychody Grupy Novaturas za 2019 r. wyniosły 179,9 mln euro i były nieznacznie (1,2%) niższe niż w 2018 r. Roczna EBITDA za 2019 r. wyniosła 4,4 mln euro, czyli o 44,2% mniej w porównaniu z 2018 r. Skonsolidowany zysk netto w 2019 r. był o 57% niższy niż w 2018 r. i osiągnął 2,3 mln euro.
W ubiegłym roku koszty operacyjne grupy zostały zmniejszone o 3,5% i osiągnęły poziom 18 milionów euro. Od kilku lat grupa Novaturas przykłada szczególną wagę do kontroli kosztów operacyjnych.
W ubiegłym roku z usług Grupy Novaturas skorzystało 294 tys. osób, co oznacza spadek o 3,9% w stosunku do 2018 r. Dotyczył on głównie rynków litewskiego i estońskiego. Na Łotwie odnotowano natomiast wzrost liczby klientów o 6%.
Grupa Novaturas obserwuje, że oprócz stacjonarnych wakacji na plaży, coraz więcej turystów wybiera także wycieczki krajoznawcze. Sprzedaż wycieczek samolotowych ze zwiedzaniem wzrosła o 31,7%, natomiast autobusowych - o 11,8%. Podróże objazdowe z transportem lotniczym oferowane są klientom ze wszystkich rynków bałtyckich i stają się popularne jako propozycja na weekend. Kluczowym produktem Spółki, jeśli chodzi o przychody ze sprzedaży i zysk, pozostają wczasy zorganizowane. Inne produkty (zakup samych biletów lotniczych lub noclegów w hotelach) miały niewielki wpływ na wyniki.
Grupa Novaturas niezmiennie zarządza zróżnicowanym systemem dystrybucji. Kluczowym kanałem pozostają biura podróży (72,7% sprzedaży), natomiast bezpośrednia sprzedaż online odnotowała wzrost o 0,2%.
Największą popularnością wśród klientów z krajów bałtyckich wybierających się na letnie wakacje niezmiennie cieszy się Turcja. Inne popularne kierunki to Grecja, Bułgaria i Hiszpania. Zimą najczęściej wybierano Egipt, a następnie Wyspy Kanaryjskie. Coraz większą popularnością cieszą się także wyjazdy narciarskie, a także egzotyczne kierunki turystyczne.
Poniżej prezentacja wyników Novaturas.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20200212_novaturas_group_q4_2019_financial_results.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
KLM wprowadza nowy koncept serwisu pokładowego
Tańsze bilety wstępu do krakowskich muzeów
PKS Polonus otwiera wakacyjne linie
Grecja powoli przywraca aktywności wewnątrz lokali
Emirates zacznie pobierać opłaty za rezerwacje przez GDS
Zmiana na stanowisku szefa IATA
IATA: liczba pasażerów lotniczych wzrośnie dwukrotnie
Lufthansa Group żegna wieloletniego prezesa firmy
Bułgaria otworzy swoje turystyczne przedstawicielstwo w Polsce
Przewoźnik może odpowiadać za oblanie się kawą przez pasażera?
Czynniki, które wpłynęły na dynamiczny rozwój turystyki w drugiej połowie XX w
Wyjazdy do Portugalii i na Maltę droższe niż przed tygodniem
ITD rozpoczyna akcję protestacyjną
Tunel szansą dla zachodniopomorskiej turystyki
PHH ponownie uruchamia dwa izolatoria
IGHP: hotele tańsze, a i tak mają problem z wypełnieniem pokoi
Strzelanina w holenderskim mieście
Kto jedzie z Eximem do Egiptu od 27 czerwca na program Sfinks ?