TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie bonu?

Pasażer zarezerwował lot z Fortalezy do Frankfurtu nad Menem z przesiadką zaplanowaną w Lizbonie, obsługiwaną przez przewoźnika TAP Air Portugal (TAP). Ów lot łączony został odwołany.


Aby uzyskać zwrot kosztów odwołanego lotu, TAP oferuje pasażerom alternatywę: albo natychmiastowy zwrot kosztów w formie bonów podróżnych poprzez wypełnienie formularza on-line, albo zwrot w innej formie, na przykład w postaci kwoty pieniężnej, pod warunkiem wcześniejszego skontaktowania się z obsługą klienta, aby ta przystąpiła do oceny sytuacji. Warunki akceptacji TAP stanowią, że jeżeli pasażer wybierze zwrot kosztów w formie bonu podróżnego, wówczas zwrot kosztów biletu w formie kwoty pieniężnej jest wykluczony.

Pasażer złożył wniosek o zwrot kosztów w formie bonu podróżnego, który otrzymał niezwłocznie pocztą elektroniczną. Dwa miesiące później przeniósł swoje prawa na spółkę Cobult, która zażądała od TAP zwrotu w formie kwoty pieniężnej odpowiadającej cenie odwołanego lotu w terminie 14 dni. Ponieważ TAP odmówił dokonania zwrotu, spółka Cobult wszczęła postępowanie przed sądami niemieckimi.

Sąd krajowy we Frankfurcie nad Menem zastanawia się nad wykładnią właściwego rozporządzenia, a dokładniej nad pojęciem "pisemnej zgody pasażera", która jest niezbędna do skorzystania ze zwrotu kosztów w formie bonu podróżnego. Zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy wymóg uzyskania "pisemnej zgody pasażera" stanowi formalny warunek uzyskania zwrotu kosztów w formie bonu podróżnego. W odpowiedzi Trybunał potwierdził, że uznaje się, iż pasażer udzielił "pisemnej zgody", gdy wypełnił formularz on-line na stronie internetowej przewoźnika lotniczego, w którym zdecydował się na tego rodzaju formę zwrotu, wyłączając tym samym zwrot w formie kwoty pieniężnej.

W tym celu konieczne jest, aby pasażer miał możliwość dokonania skutecznego i świadomego wyboru. Powinien zatem mieć możliwość wyrażenia w sposób świadomy zgody na zwrot kosztów biletu w formie bonu podróżnego, a nie w formie kwoty pieniężnej. Wymaga to, by przewoźnik lotniczy udzielił pasażerowi w sposób rzetelny jasnych i wyczerpujących informacji na temat różnych dostępnych mu sposobów zwrotu kosztów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
prawa pasażera odwołany lot tap portugal cobult




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję