Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Wakacje.pl_poszukiwany specjalista ds. turystyki
- Specjalista ds. turystyki Salon Firmowy ITAKA
- Pilotaż 9-11.10/ z Tuszyna do świętokrzyskiego
- KRAKÓW - Specjalista ds. Sprzedaży Podróży
- Specjalista ds. turystyki - Wakacje.pl Zabrze
- specjalista ds. turystyki
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Poszukiwany pilot z Krakowa na 14.10.2024...
- Zatrudnię pilota wycieczek
- Specjalista ds turystyki
System pobierania opłat drogowych zawiódł, ITD ukarała przedsiębiorcę
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokami z dnia 27 marca 2024 r. uchylił decyzje Głównego Inspektora Transportu Drogowego w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w transporcie drogowym (sygn. akt VIII SA/Wa 856/23, VIII SA/Wa 857/23, VIII SA/Wa 858/23).
Przedsiębiorca zwrócił się o objęcie ochroną przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w postępowaniach toczących się przed Głównym Inspektorem Transportu Drogowego w sprawach nałożenia kary pieniężnej za brak uiszczenia opłaty za przejazd drogą krajową, na której pobiera się opłatę elektroniczną.
W sprawach nie było sporu co do tego, że przedmiotowa opłata w trzech przypadkach nie została pobrana z konta przedsiębiorcy. W toku postępowania administracyjnego przedsiębiorca wyjaśniał, iż w początkowym okresie funkcjonowania systemu poboru opłaty występowały problemy techniczne i to z tej przyczyny opłata nie została pobrana przez system. Powoływał się przy tym na wyjaśnienia licencjonowanego operatora urządzeń do poboru opłat, który potwierdził, że brak przekazywania danych z GPS był spowodowany problemami leżącymi po stronie systemu i bez interwencji operatora po pewnym czasie problem ustąpił sam. W postępowaniu przed organem przedsiębiorca powoływał się również na treść pisma Szefa Krajowej Administracji Skarbowej skierowanego do Rzecznika, z którego wynika, iż Ministerstwo Finansów zauważyło niedoskonałość systemu w początkowym okresie jego działania.
Organ nie uwzględnił przedstawionych przez przedsiębiorcę argumentów. Stwierdził, iż stan faktyczny w trzech sprawach został ustalony prawidłowo, opłata elektroniczna nie została uiszczona, a zatem zaistniały przesłanki do nałożenia na przedsiębiorcę kar pieniężnych. Według organu informacje znajdujące się w piśmie Szefa KAS nie stanowią podstawy ani do umorzenia postępowań, ani do zastosowania wobec strony instytucji odstąpienia od nałożenia kary, po pierwsze z tego powodu, że pismo to nie było skierowane do organu, po drugie nie zawiera ono oficjalnych wytycznych do sposobu rozstrzygania spraw przez organ. Organ wskazał, że sprawa powinna być rozpatrywana tylko
w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
WSA w Warszawie wyrokami z dnia 27 marca 2024 r. wydanymi w sprawach ze skarg przedsiębiorcy i Rzecznika uchylił decyzje organu wydane w pierwszej i drugiej instancji. W ustnych zasadniczych motywach orzeczeń Sąd wskazał, iż rozstrzygnięcie organu nie uwzględnia wieloaspektowego stanu faktycznego zaistniałego w tych sprawach. Zdaniem Sądu organ poszedł po najkrótszej linii oporu i przerzucił na przedsiębiorcę odpowiedzialność za wadliwe działanie systemu poboru opłat. Organ nie rozważył ani nie wyjaśnił, czemu mają służyć przepisy o nakładaniu kar za brak uiszczenia opłaty elektronicznej. Nie dostrzegł, że zaistniała w sprawach sytuacja była atypowa. Sąd wskazał, że przewoźnik wykonał wszystkie obowiązki, a opłata nie została uiszczona, ponieważ system nie był sprawny. O wadliwości tego systemu wypowiedział się operator urządzeń do poboru opłat. Szef KAS również oceniał, że mogą zdarzać się nieprawidłowości.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
TFP zacznie wypłacać pieniądze, zamiast je
Ryanair przeprasza się z
Kultowa, rzymska atrakcja turystyczna będzie
Organizacja kongresów wpisana do Zintegrowanego Systemu
Dział dla turystów:
Najlepszy wrzesień w historii Katowice
Dobry wrzesień w Kraków
Starsze aktualności:
System pobierania opłat drogowych zawiódł, ITD ukarała
Jak inwestycja w przyczepę kempingową zmienia oblicze
Dziwny konkurs na dyrektorów
Trzysetny franczyzowy salon
Ruszyła budowa centrum symulatorowo-treningowego
Travelplanet chwali się swoją ofertą i
Teneryfa: nie chcemy (tylu)
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Polacy na pierwszym miejscu wśród
HOTREC: czas przywrócić hotelarstwo na właściwe tory
Niebawem bułgarskie kurorty będą gotowe na przyjęcie turystów?
Hotel Investment Trends: podpisana umowa o współpracy i rozstrzygnięcie konkursu
Hollywoodzkie gwiazdy promują Dubaj
Ryanair wprowadzi kolejne zmiany dot. przewozu bagażu
Upały krakowskim dorożkarzom nie straszne?
Wyniki kontroli lokali gastronomicznych mogą szokować klientów
Sieć sklepów stawia stacje do dezynfekcji przy popularnych plażach
Hays Travel zamknął 10 dawnych salonów Thomasa Cooka
Abu Zabi obniża opłaty turystyczne
Polski Bus wkurzonych klientów innym odsyła
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
Grecja chce wesprzeć branżę turystyczną na Samos
KURS NA STANOWISKO ANIMATORA CZASU WOLNEGO - Poznań
Uznam: opłata uzdrowiskowa od lat zaskakuje turystów
Czy Polaków stać na Sylwestra?
Rozpoczyna się nabór partnerów do akcji Poznań za pół ceny
Ogłoszono nominacje do MP Power Venue
Jak klienci zamawiają posiłki z dostawą?
Zarejestruj swoje miejsce noclegowe w dotbook.pl i wygraj skuter!