Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. Turystyki - Nadarzyn
- Sun&Fun Holidays zaprasza REZYDENTÓW do...
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki Warszawa
- Manager Regionalny (dolnośląskie, łódzkie,...
- Spacjalistka/-ta ds. ds. turystyki z j....
- Sprzedam biuro podróży w Gliwicach
- Poszukuję pilotów
- BIURO PODRÓŻY W PRUSZKOWIE
- Pracownik biura turystycznego w Katowicach

Zobacz także
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej pomocy
TSUE o przepisach pozwalających na odroczenie zwrotu za odwołany wyjazd
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
Przyspieszony o godzinę lot należy uznać za odwołany
Przyspieszony o godzinę lot należy uznać za odwołany - uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W przypadku rezerwacji konkretnego lotu prawo do odszkodowania może przysługiwać względem obsługującego przewoźnika lotniczego nawet wówczas, gdy rezerwacja nie została mu przekazana
Przed Landesgericht Korneuburg (sądem okręgowym w Korneuburgu, Austria) i Landgericht Düsseldorf (sądem krajowym w Düsseldorfie, Niemcy) zawisły spory pomiędzy pasażerami lotniczymi oraz przedsiębiorstwami Airhelp i flighright a szeregiem linii lotniczych, a mianowicie Azurair, Corendon Airlines, Eurowings, Austrian Airlines i Laudamotion w przedmiocie odszkodowania na rzecz pasażerów zasadniczo ze względu na przyśpieszenie ich lotu.
Obydwa sądy zwróciły się do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o sprecyzowanie pod wieloma aspektami warunków, na jakich pasażerowie lotniczy mogą powoływać się na prawa przewidziane w rozporządzeniu nr 261/20041, a w szczególności na prawo do odszkodowania (w kwocie, w zależności od odległości 250, 400 lub 600 EUR) w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia.
W wyrokach Trybunał Sprawiedliwości sprecyzował te warunki w następujący sposób:
- Lot należy uznać za "odwołany", gdy obsługujący przewoźnik lotniczy przyśpiesza go o ponad godzinę
W tym przypadku przyśpieszenie lotu należy bowiem uznać za znaczne, jako że może spowodować poważne niedogodności dla pasażerów z tych samych powodów co opóźnienie lotu. W wyniku tego rodzaju przyśpieszenia pasażerowie tracą możliwość swobodnego dysponowania własnym czasem oraz zorganizowania podróży lub pobytu zgodnie ze swoimi oczekiwaniami. Pasażer może być w szczególności zmuszony do dostosowania się w znaczący sposób do nowej godziny odlotu, aby móc skorzystać z danego lotu, względnie pomimo podjęcia wszelkich wymaganych środków ostrożności może nawet nie być w stanie stawić się na lot.
Ponadto, w przypadku znacznego przyśpieszenia lotu dającego prawo do odszkodowania (co zakłada w szczególności spóźnione powiadomienie o przyśpieszeniu), obsługujący przewoźnik lotniczy powinien zawsze wypłacić pełną kwotę (a więc, w zależności od odległości, 250, 400 lub 600 EUR). Nie ma on możliwości obniżenia o 50% ewentualnie podlegającego zapłacie odszkodowania z tego względu, że zaproponował pasażerowi zmianę planu podróży umożliwiającą mu dotarcie do miejsca docelowego bez opóźnienia.
Jednocześnie informacja o przyśpieszeniu lotu przekazana pasażerowi przed rozpoczęciem podróży może stanowić "ofertę zmiany planu podróży". - Pasażer, który dokonał rezerwacji lotu dysponuje "potwierdzoną rezerwacją" (co stanowi niezbędny warunek skorzystania z praw przewidzianych w tym rozporządzeniu), nie tylko wówczas, gdy posiada bilet, lecz również wówczas, gdy organizator wycieczek, z którym pasażer jest związany umową przekazał mu inny dowód, który zawiera przyrzeczenie przewozu tego pasażera określonym lotem, zidentyfikowanym poprzez wskazanie miejsca i czasu odlotu i przylotu oraz numeru lotu.
Nie jest w tym względzie istotne, czy organizator wycieczek otrzymał od danego przewoźnika lotniczego potwierdzenie czasu odlotu i przylotu dotyczących tego lotu. Nie można bowiem wymagać od pasażera lotniczego, aby uzyskał informacje dotyczące stosunków między organizatorem wycieczek a przewoźnikiem lotniczym. - Ponadto, przewoźnik lotniczy może zostać uznany za "obsługującego przewoźnika lotniczego" (wobec którego można głównie dochodzić praw przewidzianych w rozporządzeniu) w odniesieniu do danego pasażera, gdy ów pasażer zawarł umowę z organizatorem wycieczek na konkretny lot obsługiwany przez tego przewoźnika lotniczego, przy czym przewoźnik lotniczy nie potwierdził rozkładu godzin lotu ani organizator wycieczek nie dokonał rezerwacji dla tego pasażera u owego przewoźnika lotniczego.
W przypadku gdy obsługujący przewoźnik lotniczy byłby zobowiązany do wypłaty pasażerom odszkodowania na podstawie rozporządzenia z powodu zachowania organizatora wycieczek, przewoźnik ten ma możliwość dochodzenia odszkodowania za poniesione szkody od organizatora wycieczek. - "Planowy czas przylotu" danego lotu, który należy wziąć pod uwagę w ramach badania celem ustalenia, czy nastąpiło znaczne przyśpieszenie lub opóźnienie lotu mogące skutkować powstaniem prawa do odszkodowania, może wynikać z innych dowodów niż bilet, które zostały przekazane pasażerowi przez organizatora wycieczek.
- W przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania obsługujący przewoźnik lotniczy ma obowiązek poinformowania pasażera lotniczego o dokładnej nazwie i adresie przedsiębiorstwa, od którego może on dochodzić odszkodowania, oraz, w danym przypadku, wskazania dokumentów, które powinien on załączyć do swojego żądania w przedmiocie odszkodowania, przy czym nie jest on zobowiązany do poinformowania pasażera lotniczego o dokładnej kwocie odszkodowania, które ten pasażer może ewentualnie uzyskać.
- Oceny spełnienia obowiązku poinformowania pasażera w odpowiednim czasie o odwołaniu lotu należy dokonywać wyłącznie w świetle rozporządzenia nr 261/2004, a nie w świetle dyrektywy 2000/313.
- Należy uznać, że pasażer lotniczy, który dokonał rezerwacji lotu poprzez pośrednika, nie został poinformowany o odwołaniu tego lotu, nawet jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy przekazał informację o tym odwołaniu owemu pośrednikowi (tego rodzaju jak platforma elektroniczna), przez którego z danym pasażerem została zawarta umowa przewozu lotniczego, co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu, gdy pośrednik ten nie poinformował pasażera o owym odwołaniu w wymaganym terminie, a pasażer nie upoważnił tego pośrednika w sposób wyraźny do odbioru informacji przekazanej przez owego obsługującego przewoźnika lotniczego.
- Wreszcie, lotu nie uznaje się za "odwołany", jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy przekłada godzinę odlotu o mniej niż trzy godziny, nie dokonując innych modyfikacji tego lotu.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
EXIM nagradza swoich najlepszych
UNWTO: Turystyka bliska przekroczenia poziomów sprzed
Komisja Europejska pracuje nad wzmocnieniem praw
Dział prawo i podatki:
Komisja Europejska pracuje nad wzmocnieniem praw
TSUE rozpatrywał skargi
Starsze aktualności:
Sopot podsumowuje spotkania biznesowe za
Radość i zabawa będą nadawać ton w
Początek roku nie napawa hotelarzy
Bezpieczeństwo komputerów gości też jest
FlixBus kończy 10 lat i chwali się
Zaproszenie największe targi turystyki przyjazdowej w
Ubezpieczenie na wyjazd na
Na wyspie Uznam nie chcą turystów z
Jak wypadają długie weekendy w
Nowa inicjatywa w branży turystycznej
Coraz bliżej paszportów szczepień?
Air France z nowym salonikiem biznesowym na lotnisku de Gaulle`a
Czechy wprowadzają zakaz palenia papierosów w restauracjach
200 przedstawicieli branży HoReCa w jesiennej edycji Trendy Kolacji
Jakie są nowe trendy w branży winiarskiej?
Rozpoczęła się modernizacja znanej atrakcji
Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń podsumowuje kampanię #ZnowuSieSpotykamy
Nowa funkcjonalność w portalu TFG
Obchodzimy Światowy Dzień Turystyki
Polacy chcą spędzić Wielkanoc pod palmami?
Czy dyrektywa usługowa ma zastosowanie do wynajmu krótkoterminowego?
Obchodzimy Światowy Dzień Turystyki
Obowiązek noszenia maseczek zostanie częściowo zniesiony, wracają wesela, kina i teatry
Cypr otworzy granice dla m.in. Polaków
Włochy starają się ratować sezon, Polska zdemoluje turystykę zimową?
opinia użytkowników o namiotach quechua