TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Linie lotnicze zwróciły pieniądze za pół miliona voucherów za loty odwołane z powodu COVID-19

Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów otrzymały potwierdzenie od 16 europejskich linii lotniczych, że zwróciły one pieniądze za ponad 500 000 voucherów na loty, które wręczyły konsumentom za odwołane loty podczas pandemii COVID-19. Jest to wynik dialogu, który Komisja i sieć ochrony konsumentów prowadziły w 2021 r., aby zająć się skutkami masowych i bezprecedensowych odwołań lotów, które miały miejsce we wczesnej fazie pandemii.


W ramach dialogu z 2021 r. linie lotnicze zobowiązały się do podjęcia środków mających na celu dostosowanie ich praktyk do unijnych przepisów dotyczących praw konsumentów i pasażerów. Zobowiązania obejmują: usunięcie zaległości w zakresie zwrotu kosztów i terminowe zwroty kosztów pasażerom; lepsze informowanie konsumentów o ich prawach związanych z odwołaniem lotu; oraz oferowanie konsumentom wymiany bonów na pieniądze we wszystkich przypadkach, w których wcześniej nałożono na nich bony.

Ze sprawozdań linii lotniczych dotyczących realizacji zobowiązań wynika, że usunęły one większość zaległości w zakresie zwrotu kosztów i dostosowały swoje strony internetowe, pocztę elektroniczną i inne formy komunikacji, aby lepiej informować konsumentów o ich prawach w przypadku odwołania lotu. Linie lotnicze skontaktowały się również z ponad 2,5 mln konsumentów posiadających niewykorzystane vouchery, a ponad 500 000 z nich zdecydowało się odzyskać swoje pieniądze.

Ponadto w świetle obecnej sytuacji, w której wielu podróżnych odczuwa skutki opóźnień i odwołań lotów, zobowiązania podjęte przez linie lotnicze w czasie pandemii są nadal aktualne i mają zastosowanie. Komisja będzie zatem nadal uważnie monitorować sytuację, aby zapewnić, że jest ona rozwiązywana w ścisłej zgodności z prawami konsumentów i pasażerów.

W następstwie dialogu z liniami lotniczymi sieć CPC rozpoczęła niedawno dialog na temat praktyk europejskich pośredników lotniczych: eDreams ODIGEO, Etraveli, Kiwi.com i Otravo. Dotyczy on głównie następujących kwestii: informacji o prawach konsumentów związanych z anulowaniem lotu; zwrotów kosztów po odwołaniu lotu; oraz obsługi klienta przez pośredników.

Równocześnie, zgodnie z zapowiedzią zawartą w nowym programie na rzecz konsumentów z listopada 2020 r. i w oparciu o sprawozdanie wydane w 2021 r., Komisja przeprowadza obecnie przegląd dyrektywy w sprawie podróży zorganizowanych, a także przepisów dotyczących praw pasażerów, uwzględniając wnioski wyciągnięte z kryzysu COVID-19. Komisja zamierza przedstawić swoje propozycje w 2023 r.

Linie lotnicze ogólnie zrealizowały swoje zobowiązania dotyczące ogromnego kryzysu związanego z anulowaniem lotów w 2020 r. Usunięto większość zaległości w zakresie zwrotu kosztów, konsumenci są lepiej poinformowani o swoich prawach, a miliony euro zostały zwrócone. Wzywam jednak linie lotnicze do kontynuowania tych wysiłków, również teraz, gdy podróżni ponownie doświadczają licznych opóźnień i odwołań. Będziemy uważnie śledzić i sprawdzać, w jaki sposób pasażerowie otrzymają zwrot kosztów lub wypłatę odszkodowania, jeśli będzie to konieczne, aby zapewnić ścisłe i sumienne stosowanie przepisów UE. - powiedział unijny komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
linie lotnicze pandemia covid-19 komisja europejska


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję