Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
Travelist: Polacy wykorzystali 15 proc. środków z bonu turystycznego
Zbliżający się sezon wakacyjny wywołuje wzrost zainteresowania Polskim Bonem Turystycznym. Dotychczasowe efekty tego programu mogą jednak zaskakiwać - jak donoszą eksperci portalu Travelist, podróżni wykorzystali do tej pory jedynie 15% wszystkich dostępnych środków, a czasu na aktywację bonu zostało już coraz mniej.
Polacy wydali do tej pory 519 mln zł w formie bonu turystycznego. To zaledwie 15% z przysługujących im, zadeklarowanych przez rząd ok. 3,5 mld zł. Minęła już ponad połowa okresu, w którym można skorzystać z bonu - będzie to możliwe do 31 marca 2022 roku. W dostępnej puli środków pozostaje jeszcze blisko 3 mld zł.
Bon Turystyczny został oficjalnie uruchomiony w sierpniu 2020 roku. Jego podstawowym celem było wsparcie finansowe polskich rodzin oraz podniesienie krajowej branży turystycznej z kryzysu wywołanego pandemią. W założeniu bon to rozwiązanie długofalowe - korzystanie z niego jest możliwe na przestrzeni aż 19 miesięcy, zaś jego termin ważności" wyznaczono dopiero na 31 marca 2022 roku.
Eksperci portalu Travelist postanowili przyjrzeć się bliżej sytuacji na rynku turystycznym i dowiedzieć się, w jakim stopniu Polacy wykorzystują przygotowane przez rząd rozwiązanie. Jak wynika z danych ZUS, do 18 czerwca 2021 roku Polacy zrealizowali 795 tys. płatności bonami na łączną kwotę 519 mln zł. Choć sama kwota może wydawać się duża, stanowi zaledwie 32% z całej puli aktywowanych do tej pory bonów (1,6 mld zł).
Wpływ na taki wynik miały przede wszystkim przedłużające się restrykcje - otwarcie hoteli i obiektów noclegowych było bowiem kilkukrotnie opóźniane i ostatecznie nastąpiło dopiero 8 maja tego roku. Wpływ na decyzje zakupowe miała też pogoda - deszczowa i pochmurna wiosna nie sprzyjała wakacyjnym planom, a pierwsze naprawdę słoneczne dni nadeszły dopiero niedawno, na przełomie maja i czerwca - zauważają specjaliści z Travelist.
Z ich analizy wynika, że szczyt zainteresowania bonem turystycznym nastąpił zaraz po wprowadzeniu tego rozwiązania w sierpniu 2020 roku. W tamtym czasie aż 37% transakcji w systemie rezerwacyjnym było w całości lub częściowo opłacane z wykorzystaniem bonu. Po wakacjach zainteresowanie stopniowo spadało aż do poziomu ok. 10% w listopadzie i grudniu. Właściciele hoteli spodziewają się jednak szybkiego wzrostu liczby płatności bonem w najbliższych miesiącach - przed nami przecież sezon wakacyjny, najgorętszy zarówno pod względem temperatury, jak i ruchu turystycznego.
Z tymi przewidywaniami wiążą się też ogromne nadzieje branży, która do tej pory odczuła jedynie znikomy efekt państwowego wsparcia. Różnica między liczbą dostępnych, aktywowanych i zrealizowanych bonów jest bowiem kolosalna. Ogłaszając założenia bonu turystycznego rząd deklarował, że przeznacza na wsparcie branży ok. 3,5 mld złotych - to kwota dostępnych bonów, która jest w puli do końca marca 2022 r.
Jednak jak wynika z raportów ZUS, Polacy nie pobrali nawet połowy z nich. Wartość aktywowanych do tej pory bonów - czyli takich, po które faktycznie zgłosiły się uprawnione osoby - to 1,6 mln zł, czyli zaledwie 45% całej puli. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, kiedy spojrzymy ile bonów zostało faktycznie wykorzystanych - to niespełna 15% całej puli. Czasu na skorzystanie ze wsparcia też jest coraz mniej - minęło już 11 z wspomnianych wcześniej 19 miesięcy.
Hotelarze wiązali duże nadzieje z bonem turystycznym. Wystarczy spojrzeć na liczby - w ofercie Travelist jest kilkaset hoteli z całej Polski i zdecydowana większość z nich przystąpiła do tego programu, udostępniając gościom taki sposób płatności. Po rozmowach z właścicielami i menedżerami tych obiektów widzimy, że oczekiwania względem bonów są naprawdę duże - każdy chce choć trochę podreperować budżet, do wykorzystania pozostaje blisko 3 mld złotych, a bon nie jest przecież bezterminowy. Jeśli zainteresowanie utrzyma się na niskim poziomie, to istnieje ryzyko, że część z tych środków po prostu przepadnie - mówi Wioletta Kleczka, Commercial Director w Travelist.
Ze statystyk udostępnionych przez Travelist wynika, że klienci korzystający z bonu rezerwują średnio o 10% dłuższe wyjazdy od tych, którzy podróżują bez niego. Dużą różnicę widać też w wartościach transakcji - klienci korzystający z bonu przeznaczają na wypoczynek średnio 27% więcej, niż pozostali.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Wiele bonów turystycznych do wykorzystania
[2021-06-25 01:40 37.7.114.*]
No i branża znowu nie otrzyma kasy. Biednemu zawsze wiatr w oczy. odpowiedz »
Dział hotele, pensjonaty:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
50 lecie marki ważnej dla światowego
Enoturystyka rozwija się w
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
5 greckich regionów przyciąga 84 proc. turystów
Rekordowy rok dla PKP Intercity
Koszty organizacji spotkań wzrosną
Najświeższe informacje z Tajlandii pomogą w przygotowaniu oferty turystycznej
Rosną ceny wycieczek na wiodących kierunkach
Minister zdrowia o znoszeniu ograniczeń
Rada Ministrów pracuje nad przedłużeniem zakazu lotów
IATA: sprzedaż biletów rośnie w miarę znoszenia ograniczeń
Rażące zaniedbanie na lotnisku w Sofii
DZT: Nie całe Niemcy zostały dotknięte przez powódź, pozostałe regiony ciągle zapraszają turystów
Jakich atrakcji szukają polscy rodzice?
Pożar w hiszpańskim Mazagón, wśród ewakuowanych Polacy
Airbus wycofa z produkcji jeden z modeli?
Technologie zrewolucjonizują gastronomię?
ETC: Europejczycy chcą podróżować
Itaka W poszukiwaniu zaginionej Arki - prosze o odp.
Fałszowanie opinii przez biura podróży