Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Poszukiwany pilot 05.06-07.06
- Przewodnik Kulinarny w Warszawie
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds turystyki
- Wychowawca kolonijny + ratownik
- Specjalista ds. rezerwacji hotelowych
- Pilot - Wiedeń 03-05.2024r.
- pilotaż Wiedeń - Kras Morawski
- Kraków- specjalista d/s turystyki 1/2 etatu
- Specjalista ds. Turystyki - Warszawa
Zobacz także
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na pokład
Organizator nielegalnego wyjazdu do Medjugorje skazany
Święta poza domem nie są już problemem
Oficjalne otwarcie hotelu w Piotrkowie Trybunalskim
Nielegalny organizator wyjazdów stanie przed sądem
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to zwrócić?
Organizator nie poinformował przed wyjazdem o zakaźnej chorobie w hotelu. Sprawa trafiła do sądu
Turyści z dziećmi wyjechali na wakacje. Dzień po przylocie dowiedzieli się od rezydenta, że w hotelu są przypadki zakażenia wirusową chorobą. Wkrótce ich dzieci zachorowały. Sprawa trafiła do sądu.
Turyści podnosili, że nie zostali poinformowani przed wyjazdem o zachorowaniach na chorobę bostońską w hotelu. Powodowie podali, iż sytuacja, związana z chorobą dzieci, w sposób negatywny się na nich odbiła, ponieważ przez 3/4 urlopu byli zestresowani, gdyż obawiali się o zdrowie swoich dzieci. Powodowie podkreślili, że hotel, w którym wykupili pobyt, był obiektem, który dysponował wieloma formami spędzania wolnego czasu dla rodzin z małymi dziećmi. W związku z koniecznością stałej opieki nad dziećmi na skutek zaniedbań pozwanego, powodowie zmuszeni byli zrezygnować z kąpieli z dziećmi w basenach i morzu, jak również zaniechać uczestniczenia w zajęciach zorganizowanych. Poczucie krzywdy wzmaga fakt, że cena wycieczki nie należała do najniższych, a powodowie nie mieli możliwości odpocząć, nie korzystali z atrakcji, za które zapłacili. Większość czasu spędzali w pokoju hotelowym, spożywając posiłki poza restauracją. Powodowie zarzucili, iż pozwany nie wywiązał się z ciążących na nim obowiązków, wynikających z art. 11a ustawy o usługach turystycznych, tj. nie przekazał im przed wyjazdem pisemnej lub ustnej informacji o występowaniu przypadków wirusa choroby bostońskiej w miejscu zakwaterowania. Przekazanie takiej informacji dopiero w miejscu destynacji nastąpiło zdecydowanie za późno. Powodowie zostali pozbawieni możliwości samodzielnego zadecydowania o tym, czy podjąć ryzyko narażenia dzieci na zakażenie wirusem, czy pozostać w domu.
Jak wskazywali turyści, dzieci przed wyjazdem były zdrowe. Po powrocie do kraju powodowie nie mieli żadnych informacji o tym, aby ktokolwiek z bliskich lub dzieci z przedszkola w tym czasie chorował na chorobę bostońską. Turyści domagali się zwrotu 3/4 kosztów wycieczki.
Organizator utrzymywał, że turyści nie mają dowodów na to, że do zakażenia doszło w hotelu. Sąd Rejonowy w Olsztynie dał wiarę zeznaniom turystów. W konsekwencji sąd uznał za wiarygodne również twierdzenia powodów, dotyczące nienależytego wykonania przez pozwanego umowy o usługę turystyczną, w związku z czym doszło do nieudanego wypoczynku.
Klient ma prawo żądać od organizatora turystyki wykonania umowy. Odpowiedzialność kontraktowa biura podróży wynika z faktu zawarcia umowy, o czym stanowi art. 11a ust. 1 ustawy o usługach turystycznych. Odpowiedzialność jest oparta na zasadzie ryzyka, gdyż organizator turystyki, chcąc się uwolnić od odpowiedzialności, musi udowodnić jedną z trzech wymienionych w powołanym artykule przesłanek egzoneracyjnych. Przesłanki, uzasadniające zasądzenie zadośćuczynienia na podstawie art. 11a, są zbieżne z przesłankami zasadności odszkodowania z tym, że w odróżnieniu od odszkodowania, w drodze zadośćuczynienia rekompensacie mogą podlegać - wywołane niewykonaniem umowy - ujemne doznania psychiczne, związane z cierpieniem, bólem lub zakłóceniem spokoju psychicznego podczas urlopu. Podstawową przesłanką uwzględnienia powództwa o zadośćuczynienie za zmarnowany urlop jest zatem niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania przez organizatora wypoczynku. Ponadto koniecznym jest wykazanie, że w związku z uchybieniami touroperatora strona powodowa doznała krzywdy w postaci cierpienia psychicznego lub fizycznego - uznał sąd w uzasadnieniu do wyroku o sygnaturze X C 4839/18. Wyrok nie jest prawomocny, a z jego pełnym uzasadnieniem można się zapoznać pod adresem www.orzeczenia.ms.gov.pl
W ocenie Sądu, powodowie udowodnili roszczenie co do zasady. Zebrany w sprawie materiał dowodowy potwierdził, że na skutek nienależytego wykonania umowy przez stronę pozwaną powodowie doznali szkody niemajątkowej. Wykupując u pozwanego imprezę turystyczną, wybierali się na nią z nadzieją, że będzie to wspaniale spędzony czas odpoczynku i regeneracji po trudach dnia codziennego. Aby cieszyć się wakacjami w pełni, wykupili opcję all inclusive, chcąc beztrosko korzystać z lokalnego jedzenia oraz różnego rodzaju napojów. Niestety po przyjeździe na miejsce urlopu zaistniały okoliczności, które nie pozwoliły na realizację planów i osiągnięcie powyższego celu. Cała sytuacja, związana z zachorowaniem dzieci, spowodowała, że powodowie w znacznej części utracili radość i przyjemność z urlopu, nie odpoczęli w takiej mierze, w jakiej miało to nastąpić. Pobyt na Cyprze okazał się być przeżyciem nastręczającym dużo stresu, nerwów, nieprzyjemności. Biorąc pod uwagę powyższe, nie ma wątpliwości, iż szkoda niemajątkowa w postaci szeregu ujemnych przeżyć w związku z zachorowaniem dzieci na panującą w hotelu chorobę bostońską, doznanymi niedogodnościami i silnym stresem, a także w rzeczywistości skróceniem rzeczywistego czasu odpoczynku, z uwagi na możliwość korzystania z pełnej oferty hotelu jedynie przez kilka dni, wystąpiła. Sąd w oparciu o zasady doświadczenia życiowego i logiki doszedł do przekonania, iż nie ma podstaw do uznania, że twierdzenia powodów były nieprawdziwe. Niewątpliwie występująca u dzieci choroba bostońska spowodowała to, że powodowie nie mogli spędzać czasu tak, jak planowali, co przełożyło się na sposób spędzenia wakacji przez całą rodzinę - uznał sąd.
Turyści domagali się 6 590 zł, oraz 6 361 zł na rzecz dorosłych, oraz 1 354,00 zł na rzecz dziecka, co stanowiło 3/4 poniesionych przez nie kosztów. Sąd uznał jednak, te roszczenia za wygórowane i przyznał dorosłym turystom odpowiednio 3000 i 3500 zł odszkodowania. Różnicując świadczenie, sąd miał na uwadze, że matka była bardziej obciążona opieką nad dziećmi. Powodowie nie kwestionowali, że poza chorobą bostońską i brakiem stosownych informacji na ten temat przed ich przybyciem do obiektu, umowa została wykonana w sposób właściwy. Fakt ten należy zatem uznać za bezsporny. Powodowie w sposób bezpieczny dotarli z Polski do hotelu i powrócili do kraju. Ponadto komfort życia w hotelu nie odbiegał w żaden sposób od opisu, zaprezentowanego powodom przy zawieraniu umowy o świadczenie usług turystycznych. Powodowie mieli zapewnione wyżywienie all inclusive, jak również mieli możliwość korzystania z bogatej, a ważnej dla nich oferty kulturalnej i sportowej. Z całą pewnością powodowie nastawiali się na możliwość skorzystania z oferty pozwanego, która z uwagi na chorobę bostońską dzieci została bardzo mocno ograniczona. Jednakże należy wskazać, że powodowie niewątpliwie korzystali z pogody i panującego w tej części świata klimatu, mieli możliwość poznania egzotycznego kraju, jego przyrody. Przez pierwsze trzy dni, kiedy dzieci były zdrowe, mogli korzystać z bogatej oferty pozwanego - zdecydował sąd.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział aktualności dnia:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
8 nowych połączeń w letnim rozkładzie Ryanair z Polski
Branża turystyczna chce zmiany przepisów dot. certyfikatów covidowych
KLM zwiększy liczbę lotów do Polski
Holiday Inn Warsaw City Centre rezygnuje z jednorazowych plastikowych przyborów toaletowych.
Boeingi 737 MAX 9 uziemione w USA
FlixBus prezentuję siatkę połączeń na sezon
Niewielkie wzrosty cen w biurach podróży
Czy hotelarze muszą dodatkowo płacić za TV w pokojach?
Kto otrzymał World Travel Awards?
Wenecja chce ograniczyć liczbę hoteli
Podróże biznesowe coraz ważniejsze dla niemieckiej turystyki
Jakie działania przyjęła Komisja Europejska w zakresie podróży?
Polacy decydują się na wielkanocne urlopy
PIT o niewypłacalności Neckermanna
Sztuczna inteligencja pomaga na niemieckim lotnisku
Rośnie popularność urlopów poza wysokim sezonem
poszukuję pracownika do biura podróży
Podroze zagraniczne turystow Polskich oraz Polonii Wysp Brytyjskich
kawaler szuka pracy w pensjonacie
ZIELONA GORA BERLIN TRANSFERY DOJAZDY PRZEJAZDY LOTNISKA NAJTANIEJ !!!