Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. Turystyki/ITAKA Warszawa
- SPECJALISTA DS. SPRZEDAŻY w Biurze Podróży...
- Specjalista ds. turystyki przyjazdowej
- Misja Travel rekrutuje - spec. ds. administracji
- Manager działu sprzedaży usług turystycznych
- REZYDENT TURYSTYCZNY
- Szukam partnera
- Szukamy pilota Bari 20-24.04 samolot
- Szukamy pilota na Chorwację 28.04-3.05.2023
- Młodszy Specjalista Ds. Obsługi Lotów - Warszawa

Mikosz: obecne problemy przewoźników to nie kryzys
Może zdarzyć się tak, że pod koniec tego roku kilku przewoźników znowu poprosi o pomoc publiczną - mówi Sebastian Mikosz, wiceprezes IATA. Jak wskazuje, powodem jest długi okres wychodzenia z kryzysu covidowego, na który nałożył się kolejny, czyli wojna w Ukrainie i wyłączenie części nieba nad Europą. Nie powinno to jednak być zjawisko masowe.
Dobrą informacją dla przewoźników jest szybsze, niż oczekiwano, ożywienie w podróżach lotniczych, które wpłynie na poprawę ich rentowności. Co prawda w tej chwili lotniska nie są w stanie zagwarantować pasażerom sprawnej obsługi, ponieważ nie były gotowe na tak nagły wzrost liczy pasażerów, jednak - jak ocenia ekspert - sytuacja powinna się unormować w ciągu kilku tygodni.
Aktualnej sytuacji w branży lotniczej nie nazwałbym kryzysem. To są perturbacje na kilku lotniskach związane z bardzo szybkim zdjęciem ograniczeń covidowych i gwałtownym powrotem ruchu. To oczywiście cieszy, to jest pozytywna rzecz, ale to nagłe wyjście z dwuletniego uśpienia powoduje, że tutaj nie tyle linie lotnicze, co raczej lotniska mają duży kłopot z natychmiastowym dostosowaniem niezbędnej infrastruktury do tego ruchu, który skoczył rok do roku o 350 proc. - mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Mikosz, wiceprezes zarządu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA).
Według ostatnich danych IATA międzynarodowy ruch lotniczy wzrósł w maju br. o 325,8 proc. r/r. W Europie dynamika była jeszcze większa - ruch europejskich przewoźników wzrósł w maju o 412,3 proc. r/r. Aby go obsłużyć, linie lotnicze musiały odpowiednio zwiększyć swoją przepustowość. Dlatego w maju br. w Europie odnotowano wzrost przepustowości o 221,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, kiedy w wielu krajach obowiązywały jeszcze restrykcje wjazdowe. Statystyki za czerwiec i lipiec mogą się okazać jeszcze lepsze ze względu na sezon podróży wakacyjnych. Tak dynamiczne odbicie spowodowało jednak problemy na europejskich lotniskach i kłopoty przewoźników.
Nikt nie jest zadowolony z tego, że pasażerowie czekają po trzy-cztery godziny w kolejkach, że rejsy są opóźnione albo anulowane. Trzeba jednak przywrócić pewną skalę. W tej chwili mamy duże problemy na trzech lotniskach europejskich, a takich komercyjnych lotnisk jest ok. 350. W Europie dziennie wykonywanych jest ok. 48 tys. rejsów, a zakłócenia dotyczą w tej chwili ok. 2-3 tys. - mówi ekspert.
Problemy branży lotniczej wynikają głównie z tego, że w pandemii wielu jej pracowników zostało zwolnionych albo zdecydowało się szukać zatrudnienia w innych sektorach. Teraz - kiedy obostrzenia zostały zniesione, a ożywienie w podróżach lotniczych okazało się szybsze od prognoz - linie lotnicze, lotniska i firmy odpowiadające za obsługę naziemną mają duże problemy z uzupełnianiem braków kadrowych. Ponieważ nie były gotowe na nagły skok liczby pasażerów, nie są w stanie zagwarantować im sprawnej obsługi. W efekcie media od tygodni donoszą o chaosie, kolejkach, turystach koczujących na lotniskach i odwołanych lotach. Na dodatek jeden taki opóźniony lub odwołany lot często powoduje efekt domina, wywracając do góry nogami siatkę połączeń. Te problemy dodatkowo pogłębiły jeszcze strajki pracowników portów i linii lotniczych, które w ostatnich miesiącach miały miejsce m.in. w Belgii, Hiszpanii i Francji. Wiceprezes IATA prognozuje jednak, że ta sytuacja nie powinna długo potrwać.
Problemy niektórych lotnisk i przewoźników wynikają przede wszystkim - i to naprawdę trzeba podkreślić - z bardzo szybkiego przejścia ze stanu zamrożenia w stan wysokiej aktywności. Myślę, że to jest kwestia jeszcze kilku tygodni. Trzeba po prostu przeprowadzić procedury bezpieczeństwa przy zatrudnianiu pracowników, głównie na lotniskach. Zakładałbym, że w okolicy jesieni ta sytuacja będzie już całkowicie unormowana - pod warunkiem że nie będzie kolejnych zamknięć lotnisk i połączeń, bo nie ma nic gorszego dla naszej branży niż to wahadełko: zamykanie, otwieranie, zamykanie, otwieranie. To powoduje, że przy kolejnym otwarciu infrastruktura potrzebuje co najmniej kilku miesięcy, żeby zacząć funkcjonować tak jak przed COVID-19. - mówi Sebastian Mikosz.
Jak podkreśla, wcześniejsze od prognoz odmrożenie ruchu lotniczego na dużą skalę jest jednak bardzo dobrą wiadomością dla przewoźników, bo pozwoli im szybciej odzyskać płynność finansową. W czasie pandemii niektóre linie znalazły się na progu rentowności i ratowały się pomocą publiczną.
Może zdarzyć się tak, że pod koniec tego roku kilku przewoźników znowu poprosi o pomoc publiczną. Z dwóch powodów. Po pierwsze, wychodzenie z COVID-19 było znacznie dłuższe, niż zakładaliśmy. To był największy kryzys w historii lotnictwa cywilnego. Po drugie, wyszliśmy z jednego kryzysu w drugi, bo kryzys covidowy przerodził się w kryzys wojenny związany z konfliktem w Ukrainie, zamknięciem przestrzeni dla wielu przewoźników europejskich nad Syberią i wyłączeniem przestrzeni ukraińskiej. Tak więc tam, gdzie mieliśmy już odzyskiwać trochę połączeń, one zostały znowu zamknięte. Natomiast byłbym bardzo ostrożny w zakładaniu, że to będzie zjawisko masowe. Może kilku przewoźników znowu wystąpi, co wcale nie znaczy, że tę pomoc publiczną dostanie - mówi wiceprezes IATA.
Komentarze
Tagi:
Dział aktualności dnia:
Turyści z zagranicy doceniają także
Gdzie wybierają się Polacy na
Dział dla turystów:
Poczuj magię Ohrydu - Miasta
Macedonia Północna - wspaniały kraj, uosobienie wielowiekowej
Starsze aktualności:
Gdzie szukać ofert pracy w Łodzi bez
Spółka, przed którą ostrzega UOKiK zmienia
Północna Izba Gospodarcza: jesienią wiele firm gastronomicznych może
Nowe połączenie autobusowe do Katowice
Emirates przywracają połączenia do
Kiwi.com rozpoczyna współpracę z
Wzrosty cen w biurach nieco
PLL LOT przedłużają umowę na obsługę techniczną rozrywki pokładowej dla
Air France zapowiada nowe
Biuro podróży wygrało spór z
Mikosz: obecne problemy przewoźników to nie
Najpopularniejsze kierunki turystyczne na Tik
Turyści wracają do rezerwowania
OLX: więcej pracowników odpowiada na oferty pracy w
Obiecujące wyniki Novaturas w pierwszym półroczu 2018
Ryanair publikuje listę odwołanych lotów
Czy odpływ pracowników z gastronomii był stały?
Opóźnione lub odwołane loty odczuło ponad milion pasażerów
ECK: najwięcej skarg na przewoźników lotniczych, ale i tak mniej niż rok wcześniej
Otwarcie greckich hoteli na horyzoncie?
Gdynia chce postawić na przemysł spotkań
Plany przejęcia lotniska w Radomiu przez PPL problemem dla Modlina
Mieszkańcy Cypru chcą zjednoczenia wyspy. Czy ich działania przyniosą efekt?
Ryanair z dwoma nowymi połączeniami z Polski
Sezon lato 2019 rozbudził już kilka obaw
Podziemnej atrakcji turystycznej grozi zamknięcie?
Airbus podpisał kontrakt na dostawy samolotów do Chin
Kwatera prywatna i pokoje goscinne z wlasnymi lazienkami w Hajduszoboszló
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
Sylwester bal kulig narty - Bukowina Tatrzańska - dobra cena
Travelplanet przekonuje do wczesnego zakupu wakacji
Hotelarze z Warmii i Mazur zapowiadają pozwy
VacationClub oferuje pracownikom dodatkowy urlop
Trend workation zyskuje na znaczeniu
Wzrasta zainteresowanie Polaków urlopem w kraju?
Organizator turystyki złożył oświadczenie o niewypłacalności
PRZEWIOZE PAPIEROSY NA ZLECENIE