TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter




IATA: Silne wzrosty w klasach premium

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało najnowsze wydanie Światowych Statystyk Transportu Lotniczego (WATS) zawierające kompleksowe dane statystyczne za rok 2024.


Baza danych WATS, aktualizowana corocznie danymi z ponad 240 międzynarodowych linii lotniczych, zapewnia pełny przegląd wskaźników linii lotniczych związanych z popytem, podażą i wynikami. Raport zawiera szczegółowe zestawienie popytu na regularny ruch pasażerski i cargo, przepustowość regularnych przewozów pasażerskich i cargo, przegląd globalnej floty linii lotniczych oraz zestawienie najważniejszych par lotnisk.

Kluczowy wniosek z tegorocznego raportu pokazał, że międzynarodowe podróże w klasie premium - biznes i pierwszej klasie - wzrosły o 11,8%, przewyższając wzrost w globalnej klasie ekonomicznej o 11,5%. Łączna liczba podróżujących w klasie premium w 2024 roku wyniosła 116,9 miliona (6% całkowitej liczby pasażerów międzynarodowych).

Liderem regionów pod względem wzrostu procentowego był region Azji i Pacyfiku, który odnotował wzrost rok do roku o 22,8%, z 21 milionami pasażerów klasy premium - choć pod względem wzrostu wyprzedziła go liczba pasażerów klasy ekonomicznej, która wzrosła o 28,6% do 500,8 miliona. Wzrost liczby podróży premium przewyższył wzrost liczby podróży klasą ekonomiczną w Europie, Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej. Europa pozostała największym rynkiem międzynarodowych podróży premium z 39,3 milionami pasażerów premium, podczas gdy odsetek podróżnych premium w stosunku do wszystkich podróżnych był najwyższy na Bliskim Wschodzie i wynosił 14,7%.

Azja i Pacyfik zdominowały ranking najbardziej ruchliwych par lotnisk na świecie, a najpopularniejszą trasą na świecie była Jeju-Seul (CJU-GMP), z 13,2 milionami pasażerów latających między tymi dwoma lotniskami w 2024 roku. W pierwszej dziesiątce tylko jedna para lotnisk - Dżudda-Rijad (JED-RUH) - nie znajdowała się w regionie Azji i Pacyfiku.

Bogota-Medellin (BOG-MDE) była najbardziej ruchliwą trasą w Ameryce Łacińskiej z 3,8 milionami pasażerów, podczas gdy Kapsztad-Johannesburg (JNB-CPT) była najbardziej ruchliwą trasą w Afryce z 3,3 milionami pasażerów. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku (JFK-LAX) był najbardziej ruchliwą trasą w Ameryce Północnej z 2,2 milionami pasażerów, a Barcelona-Palma de Mallorca (BCN-PMI) była najbardziej ruchliwą trasą w Europie z 2 milionami pasażerów.

Samoloty wąskokadłubowe Boeinga i Airbusa należały do najczęściej używanych samolotów w 2024 roku. Boeing 737 (wliczając wszystkie warianty) wykonał 10 milionów lotów ze zdolnością przewozową 2,4 biliona ASK w 2024 roku. Na kolejnym miejscu znalazł się Airbus A320 z 7,9 miliona lotów i 1,7 biliona ASK oraz Airbus A321 z 3,4 miliona lotów i 1,1 biliona ASK.

Stany Zjednoczone pozostają największym rynkiem lotniczym na świecie z 876 milionami pasażerów w 2024 roku, dzięki sile krajowego rynek, rosnąc o 5,2% rok do roku. Chiny były drugim co do wielkości rynkiem pasażerskim z 741 milionami pasażerów, co oznacza wzrost o 18,7% w porównaniu z rokiem 2023.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
iata międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych statystyki transport lotniczy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję