TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Obowiązki biur podróży w sytuacjach wystąpienia siły wyższej

Departament Turystyki opublikował komunikat, w którym napisał o obowiązkach biur podróży w sytuacjach nadzwyczajnych, jaką był np. wybuch islandzkiego wulkanu.


MSiT podało, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.) organizator turystyki ma obowiązek udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.

Gdy dojdzie do sytuacji, gdy klienci biur podróży nie mogą powrócić do kraju z wycieczki, biuro podróży powinno zapewnić im opiekę swojego przedstawiciela oraz zagwarantować nocleg wraz z wyżywieniem do czasu powrotu do kraju. Turysta w takim przypadku nie może być obciążany kosztami.

W przypadku, gdy w których turyści jeszcze nie wyjechali, organizator turystyki powinien niezwłocznie poinformować swoich klientów o konieczności zmiany istotnych warunków umowy. Powinien przedstawić także klientom ich podstawowe prawa. Pierwszym jest możliwość uczestniczenia w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie (chyba, że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie). Po drugie klient może żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych wpłat.

Przepisy ustawy o usługach turystycznych głoszą też, że klientom biur podróży nie przysługuje odszkodowanie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przez organizatora turystyki, gdy to niewykonanie lub nienależyte wykonanie było skutkiem siły wyższej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
prawa obowiązki biur podróży klientów Departament Turystyki komunikat wybuch islandzkiego wulkanu ustawa o usługach turystycznych przepisy odszkodowanie niewykonanie nienależyte wykonanie umowy w sytuacjach nadzwyczajnych żywioł siła wyższa


Komentarze:

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 11:15 149.156.186.*]

      to nie do końca takie proste;
      dlaczego ministerstwo ma informować o istotnych zmianach skoro raczej najczęściej organizatorzy turystyki skłaniają się ku odwołaniu lotów?
      co prawda zgodnie z ustawą o usługach turystycznych organizator turystyki ma nieść pomoc klientowi w takiej sytuacji, ale nigdzie nie jest napisane, że kosztami tej pomocy nie może obciążyć klienta
      pc   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 12:13 58.8.212.*]

      Przy powrocie do kraju, my dostarczamy turyste na lotnisko, a dalej - jest to problem linji lotniczej. A nie biura turystycznego, czy Tour Operatora, jak bezmyslnie napisano powyzej.   odpowiedz »

      • Komunikat Departamentu Turystyki 

        [2010-04-24 07:14 77.237.14.*]

        a jezeli jest to czarter, wzasadzie samolot tez jest wlasnością ouroperatora....   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 12:13 83.5.78.*]

      łał... trzeba przyznać że mocne UDERZENIE w branżę..
      Samolotu prezydenta nie ubezpieczają, o ludzi nie dbają ale jak mogą pokazać się PR to idą na całość...

      ciekawe jak ocenią takie ryzyko ubezpieczyciele...?
      ciekawe także co na to TUI czy NEKERMAN które każą Niemcom dopłacać za dodatkowe noce w hotelu (z powodu siły wyższej)..

      poczekamy zobaczymy...   odpowiedz »

      • Komunikat Departamentu Turystyki 

        [2010-04-23 13:27 80.239.242.*]

        Ciekawe jak to ocenią wyborcy w nadchodzących wyborach prezydenckich i samorządowych. Może przedsiebiorcy przetrą oczy i dotrze do nich, że ten rząd wcale o nich nie dba. Jak dawniej państwo grabiło swoich, tak dalej ograbia. (Oczywiście z wyjątkiem mafiosów z kasyn, bo ci zawsze bedą chronieni). A kogo obchodzą?
        firmy turystyczne. Przeciez można je doić bez bulu, bo i tak nic nie powiedzą!   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 13:29 78.8.159.*]

      A już myślałem, że " komunizmus se ne vrati "
      a jednak wrócił !
      To może tak koszty dodatkowe poniesione przez biura zrefunduje nasz kochany Departament ( może nawet Rząd RP ? ) Przecież płacimy podatki i w razie klęski nasz Rząd powinien o nas też zadbać.
      A gdzie jest ryzko podróży klienta ?
      Generalnie fajnie jest rządzić i nie ponosić za nic odpowiedzialności. i kto tam by sie przejmował tymi " prywaciarzami " z biur turystycznych przecież to sami złodzieje i naciągacze !!!! :-)
      A juz wiem kto nam może pomóc - Urzędy Pracy jak zobaczą lawinowy przyrost bezrobotnych - byłych pracowników branży turystycznej.Serdecznie pozdrawiam i namawiam rodaków do wyjazdu na wczasy tlko nad POLSKI BAŁTYK.   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 15:03 83.24.52.*]

      Trzy stowarzyszenia linii lotniczych - ELFAA (Zrzeszenie Europejskich Przewoźników Nisko-kosztowych), ERA (Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy) oraz IACA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) wezwały Komisję Europejską oraz państwa członkowskie o udzielenie wsparcia liniom lotniczym dotkniętym przez kryzys spowodowany unoszeniem się nad Europą wulkanicznego pyłu.
      WY TEŻ PROŚCIE O UDZIELENIE WSPARCIA!!!!!
      ONI NIE ZGINĄ Z GŁODU A WY TAK!
      Była już na szczęście właścicielka Biura Podróży Korona Travel z Warszawy. AK   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 15:18 58.8.212.*]

      Obowiazkiem naszym jest dostarczenie turysty na lotnisko przy powrocie do kraju - zgodnie a biletem. A dalej jest to problem LINJI LOTNICZEJ. Co za brednie sa wypisywane powyzej.   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 15:42 87.206.31.*]

      Ciekawe co za dupek wymyślił. Jakim prawem Biuro Turystyczne ma być obciążone kosztami kataklizmu. klient korzysta z noclegu wyżywienia to powinien za to zapłacić. Rozumiem pomoc pilota w znalezieniu zakwaterowania stosownie do możliwości klienta, ewentualnie pomocy innego rodzaju kontaktu z rodziną itp, , Gdy przedłużenie pobytu wynika z winy Biura to co innego. W zaistniałej sytuacji klient nie może żądać od Biura rekompensaty-darmochy za kataklizm do którego Biuro się nie przyczyniło.!!!!!   odpowiedz »

      • Komunikat Departamentu Turystyki 

        [2010-04-23 17:53 83.24.98.*]

        Dokładnie tak! Ochrona ochrona ale to jest przegiecie   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 17:13 109.243.201.*]

      a PIT WAS olał - stare dziaduszki i izby turystyki - po co to ? stołeczki składki i certyfikaty :) :) :) teraz niech TOUR OPERATORZY rządają od nich działań / a ich działalność to fikcja   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-23 17:15 109.243.201.*]

      i co się okazuje :) nikt nie reprezentuje polskich tour operatorów .... ? jak zwykle zapłaci kozioł ofiarny   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-24 01:52 83.26.203.*]

      Będąc potęcjalnym uczestnikiem odwołanej imprezy,przed jej rozpoczeciem dowiedziałem się o istotnej zmianie warunków umowy .W obowiązującym terminie wysłałem pismo o odstąpieniu od umowy i rezygnacją z imprezy, powołując się na pkt 8 warunków uczestnictwa. Od Biura Podróży ALFA STAR , powołującą się na tę ustawę, otrzymałem meila że rezygnacja która jest odstąpiem od umowy(pkt.nr 10 warunków uczestnictwa )skutkuje potrąceniem 90 % wpłaty świadczenia.Współczuję topielcowi, tylko nie chwytał bym się ogona nurkującego rekina.
      Sławomir Zajączkowski- Łódź   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-24 22:21 212.67.159.*]

      jesli bylem w hotelu 5* all to jaki hotel powinnien mi organizator zapewnic w sytuacji kryzysowej   odpowiedz »

      • Komunikat Departamentu Turystyki 

        [2010-05-05 02:01 79.184.248.*]

        moim zdaniem powinien być współmierny do zasobności portfela Klienta. Tak jak zakupił 7 dni 5*all to znaczy, że go na to stać, żeby wykupić kolejny tydzień w tym samym standardzie. Skutek siły wyższej i ryzyka, jakie zawsze towarzyszy podróży. A jeśli Klienta nie stać, to wtedy współmierny do zasobności portfela biura podróży. Które i tak leci w długi, ale zachowuje się odpowiedzialnie, spełniając "obowiązek udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi" tak jak może najlepiej dla Turysty i siebie (w kontekście ekonomicznym i społecznym).   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-25 10:44 92.206.123.*]

      Z większości wypowiedzi wynika myślenie Kalego. Jak zarabiam, to jest OK, a jak coś mi nie pasuje to zaraz jest źle. Siła wyższa, to może też być powódź, pożar czy inne nieszczęście. Od zabezpieczenia tych skutków są ubezpieczenia. Również od skutków siły wyższej. Niestety polak mądry po szkodzie. Nie słaszałem jeszcze, żeby któryś z naszych organizatorów miał takie ubezpieczenie. A jeśli świadomie takiego nie podpisuje, to zgadza się ze skutkami. Turystom za granicą ma obowiązek pomocy. Nie mogą oni wymagać pozostania w 5* hotelu bo prawo mówi, tylko o odpowiedniej pomocy. Od organizatora zależy, jak to ureguluje. Jego obowiązkiem jest sprowadzenie klientów do kraju. Jak nie jest w stanie tego wykonać, musi ogłosić upadłość i koszty przejmuje ubezpieczenie. Nie oszukujmy się, jeśli organizator nie zadba sam o zabezpieczenie odpowiednich środków lub ubezpieczenie, to jest sam sobie winien. To samo dotyczy KAZDEGO przedsiębiorcy.   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-25 21:16 77.255.101.*]

      To już jest przegięcie... zwrot wszystkich kosztów w przypadku gdy ktoś nie wyleci??nadinterpretacja przepisów ( z resztą durnych)!!Przeciez hotel, samolot..był już zapłacony..bo gdyby nie był to dopiero byłby skandal i pretensje klientów!
      Kto za to touroperatorowi odda??? A jak kupujemy super pralkę i pakując ją do samochodu na parkingu nagle ją piorun trzaśnie...to co idziemy do sklepu żeby sklep nam oddał pieniądze?? Paranoja!   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-27 13:10 95.155.126.*]

      piszcie ludzie żeby wam touroperatorzy oddawali pieniądze, piszcie, a się zdziwicie. Prędzej taki organizator ogłosi upadłość niż wam odda bo nie ma z czego jak już zapłacił do hotelu i linii lotniczych. kto mądry to przekłada imprezę na inny termin.   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-27 14:56 77.79.230.*]

      Absolutnie nie ma mowy w Ustawie o obowiązku udzielania pomocy i płacenia za przedłuzony pobyt jeśli nastąpił on w wyniku wyzszej konieczności! Zapraszam do zapoznania sie z rodziałem 13.
      Ktos tu pisał bzdury o ubezpieczeniu, chyba ten ktoś nie był z branży. Każde biuro musi byc ubezpieczone, inaczej nie dostanie pozwolenia na działalność! Nie jest logiczne i normalne by touroperator fundował hotele turystom jeśli przedłużenie nie jest spowodowane winą organizatora, czy przewoźnika. Ja spędziłam podczas tego chaosu 3 dodatkowe dni w Hiszpanii. Prestiżowe linie rejsowe. Nie było nawet mowy o hotelu, choc przecież przewoźnicy lotniczy liczą sie ze zmianami, opóźnieniami, korkami powietrznymi, awariami itp. Tu powołano sie na katastrofę zywiołową, ktora nie uprawnia do jakiejkolwiek pomocy finansowej dla poszkodowanych (np. hotel, czy kupony zywnosciowe). Jeśli linie tego nie stosują, to dlaczego mieliby touroperatorzy?   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-28 00:48 89.239.102.*]

      Witam.
      A może jakiś przedstawiciel USTAWODAWCY wypowiedziałby się oficjalnie, jak to faktycznie być powinno? Czy tylko ORGANIZATOR ma ponosić skutki SYTUACJI NADZWYCZAJNYCH? A turysta nic a nic??

      I nieco podobny temat: Ludziom przeważnie szkoda na ubezpieczenie od ewentualnej rezygnacji z wyjazdu np. z powodu choroby, "bo to drogo" (bodajże 3,5% wartości imprezy), ale jeśli faktycznie ktoś się rozchoruje w ostatniej chwili i przepada mu cała wycieczka, to oczywiście (wg turysty) biuro jest podłe, zdzierca itp. Czyli szkoda mu było 3,5%, a jak jednak przyplącze się choroba, to biuro wg niego powinno ponieść to ryzyko, że się rozchorował i oddać mu kasę? Tak chciałby turysta...
      A w przypadku kiedy to nie organizator, a przewoźnik nie wypełnia umowy, to jak tu czytam, linie lotnicze chcą wsparcia, a organizator ma zapewnić noclegi i wyżywienie... Super...
      Oczywiście jakieś duże firmy może są w stanie to "unieść na swoich barkach", ale co z mniejszymi? Upadłość i bezrobocie? Czy o to w tym wszystkim chodzi, by na rynku zostało kilku największych, zagranicznych touroperatorów??

      W ub. tygodniu brat utknął w Rzymie, gdzie poleciał sobie tanimi liniami lotniczymi na weekend... Wiadomo, wyjazd się przedłużył (sytuacja nadzwyczajna :))), więc musiał wykupić sobie kolejne noclegi w hotelu, ja tu z Polski wykupiłam mu bilet na autokar i jakoś wrócił... Za dodatkowe pieniądze oczywiście. I nie miał do nikogo pretensji... może trochę do wulkanu...w końcu jak kataklizm, to kataklizm :)) Nie wiem nawet, czy otrzyma zwrot za powrotny bilet... Bo to TANIE LINIE LOTNICZE...Takie jest ryzyko podróży... Jak ktoś wykupuje taniochę, to sam też musi ponosić ryzyko...
      JESZCZE RAZ PROSZĘ O MIARODAJNĄ WYPOWIEDŹ USTAWODAWCY!!!

      I uważam, że pod oficjalnymi artykułami na portalu, autorzy powinni się podpisywać, bo czasami faktycznie piszą tak niespójne bzdury, że może zanim by się podpisali, przeczytali raz jeszcze??   odpowiedz »

      • Komunikat Departamentu Turystyki 

        [2010-04-28 09:40 83.22.154.*]

        Art. 11a. 1. Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

        1) działaniem lub zaniechaniem klienta,

        2) działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo

        3) siłą wyższą. (!!!!!)

        2. Wyłączenie odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, w przypadkach wymienionych w ust. 1, nie zwalnia organizatora turystyki od obowiązku udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.

        Wystarczy poczytać ustawę! Zmiana terminu wyjazdu (jak ktoś nie wyjechał) jest OK, ale zwrot kasy? Jakim prawem!? !!   odpowiedz »

    • Komunikat Departamentu Turystyki 

      [2010-04-28 13:21 83.26.73.*]

      A kto zaplaci za dodatkowy pobyt, jak dlugo moze trwać taki darmowy dla klienta pobyt, może Departament Turystyki poniesie koszty. Dlaczego nie wprowadzi sie obowiazkowego dla klienta ubezpieczenia od odwołanej lub nieudanej imprezy ?   odpowiedz »

    • Obowiązki biur podróży w sytuacjach wystąpienia siły wyższej 

      [2010-05-05 02:21 79.184.248.*]

      nie panimaju wielu rzeczy z oświaczenia, ale chciałbym poruszyć jeden wątek. otóz w moim odczuciu, biuro powinno na miarę swoich możliwości zapewnić Klientowi nocleg w sytuacji jaka miała miejsce - i to taki na jaki go stać, a nie jaki życzyłby sobie Klient.
      Ale wyżywienie???
      Każdy musi jeść, niezależnie czy jest w domu czy za granicą. Jeżeli w momencie kataklizmu pozostaje za granicą i ma zapewniony dach nad głową (i bynajmniej nie jest to lotnisko) to dlaczego nie może wydawać na jedzenie tego, co i tak musiałby wydać będąc już w domu ???   odpowiedz »

      • Obowiązki biur podróży w sytuacjach wystąpienia siły wyższej 

        [2010-05-05 15:27 74.63.93.*]

        Komunikat nie bierze pod uwagę Kodeksu Cywilnego. Tutaj znajduje się ciekawy komentarz do tego komunikatu: http://bit.ly/bD2wWG (link skrócony)   odpowiedz »





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję