TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






PKP Intercity zamierza zmodernizować tabor

PKP Intercity planuje zainwestować w składy zespolone. Jednak eksperci mają poważne wątpliwości, czy to jest dobry pomysł.


PKP Intercity, najlepiej działająca spółka PKP zamierza w ciągu najbliższych 3, 4 lat zmodernizować 275 wagonów oraz kupić 20 nowych. Chce przeznaczyć na to 1 mld złotych. Spółka rozważa kupno składów zespolonych, zamiast oddzielnie lokomotyw i wagonów.

Czesław Warsewicz, pełnomocnik prezesa PKP IC poinformował - Finalizujemy podpisanie umowy z Politechniką Śląską na wykonanie analizy opłacalności takiego rozwiązania. Decyzję w tej sprawie musimy podjąć do końca roku.

Według Warsewicza, PKP IC musi się zdecydować na modernizację, jeżeli chce skutecznie konkurować z zachodnimi przewoźnikami. Polski rynek ma stać się dla nich dostępny już za dwa lata.

Warsewicz wyznał - Sytuacja finansowa firmy jest dobra i trzeba to wykorzystać. Nie uciekniemy od podobnych rozwiązań, tym bardziej, jeśli myślimy o wprowadzeniu w Polsce linii dużych prędkości. Składy zespolone mają mnóstwo zalet: większa prędkość, wyższy komfort, niższe koszty eksploatacji i serwisu oraz konkurencyjna cena.

Czesław Warsewicz przyznał, że spółka powinna kupić 8-10, a nawet 12 składów. Cena składu zespolonego uzależniona jest od typu, prędkości i producenta. Średnio za jeden skład trzeba zapłacić 18-20 mln euro. Przy czym nowa lokomotywa kosztuje średnio 4-5 mln euro, a wagon 1 mln euro.

Jednak Piotr Kazimierowski, analityk transportu kolejowego, ma wątpliwości czy taka inwestycja się opłaci w polskich warunkach. Wyjaśnia - Plusem takiego rozwiązania jest niewątpliwie łatwość eksploatacji - nie trzeba zmieniać lokomotyw. Wystarczy, że maszynista przejdzie z przodu do tyłu pociągu i już można ruszać z powrotem. Jednak ten atut odpada w Polsce, bo nie mamy zbyt wielu tzw. dworców służących do obsługi linii wahadłowych. Trzeba też pamiętać, że w przypadku uszkodzenia lokomotywy cały skład zostaje wyłączony z ruchu. A nasze zakłady naprawy taboru nie mają zbyt wielu doświadczeń w pracy z tego typu pociągami.

W ubiegłym roku spółka PKP IC odnotowała 3,1 mln zł zysku. Natomiast w tym roku zamierza zarobić 40 mln zł.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP PKP Intercity tabor modernizacja taboru składy zespolone wagony lokomotywa Czesław Warsewicz Piotr Kazimierowski zakup nowych składów pociągów nowe lokomotyw lokomotywy maszynista ic Piotr Kazimierowski nowa dla w


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję