TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Historia gdańskiego lotniska w Rumi-Zagórzu

Początki lotnictwa w Polsce sięgają roku 1919.


10 lutego 1920 r. w Pucku generał Haller dokonał historycznego aktu zaślubin Polski z morzem. Wtedy utworzono Bazę Lotnictwa Morskiego. W 1928 r. Morski Dywizjon Lotniczy dysponował 34 łodziami latającymi i wodnopłatowcami o konstrukcji drewniano-płóciennej.

Rozwój lotnictwa lądowego miał miejsce w latach 30. Powstały wtedy udane konstrukcje inż. Puławskiego, wykonywane w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie (seria PZL - P1, P7, P11, P23 Karaś i P37 Łoś). O sukcesach polskich lotników Żwirki i Wigury w 1932 r. mówiła cała Polska. Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej organizowała społeczne zbiórki na zakup samolotów. Umożliwiło to w 1937 r. zakup 127 samolotów szkolnych typu RWD.

Inicjatorem organizacji lotniska w Rumi był Akademicki Aeroklub Gdański, założony w 1929 r. przez polskich studentów Wydziału Lotnictwa Politechniki Gdańskiej. Popierały go w tym władze Gdyni i Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, który w Rumi miał lotnisko zapasowe. Lotnisko pasażerskie zostało uruchomione w 1935 r., a nowoczesny dworzec lotniczy na wiosne 1936 r. Port Lotniczy Gdynia w Rumi-Zagórzu posiadał dwa pasy startowe, dwa hangary i dworzec. Montowano tam także, sprowadzane z USA dla PLL LOT, samoloty Lockheed Elektra. Mimo zapewnień PLL LOT o bezpieczeństwie lotów, podróż samolotem w Polsce, nawet 15 lat po uruchomieniu komunikacji lotniczej, stanowiła nie lada przeżycie i budziła obawy.

Połączenia lotnicze między Warszawą, a Gdynią uruchomiono 4 kwietnia 1936 r. Umożliwiło to społeczeństwu gdyńskiemu załatwienie spraw w stolicy w jednym dniu. Godziny lotów wyglądały następująco: odlot z Gdyni o 7.30, przylot do Warszawy o 9.00, odlot z Warszawy o 15.15, przylot do Gdyni 16.45. W okresie od 1 lipca do 15 sierpnia kursowały do Warszawy codziennie dwa 10-osobowe samoloty pasażerskie Lockheed Elektra. 15 maja 1939 r. powstało połączenie do Kopenhagi, a miesiąc później do Wenecji. Gdynia, jeszcze przed wybuchem wojny obchodziła 20-lecie Polskiej Komunikacji Lotniczej. Podczas wojny Niemcy w Gdyni i Rumi montowali m.in. myśliwce Focke-Wulf Fw 190. W 1945 r. port lotniczy został zniszczone. Dziś znajdują się tam osiedla.

Pobudzenie do życia cywilnego Portu Lotniczego Gdynia, wykorzystującego wojskowe lotnisko w Babich Dołach, jest celem strategicznym. Lotnisko jest potrzebne dla rozwoju gospodarczego i turystycznego Trójmiasta i Pomorza.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko port lotniczy Rumi-Zagórzu Rumia Rumi historia portu lotniczego lotniska Akademicki Aeroklub Gdański loty z Gdańska Gdańsk gdanska morski dywizjon lotnictwa w polsce gdyni


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję