TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Boom na latanie w Polsce

Szybki rozwój lotnisk w regionach, nowe trasy oraz rosnąca liczba linii lotniczych to efekt intensywnego rozwoju taniego latania w Polsce. Nawet analitycy nie spodziewali się takiego boomu, zaledwie w ciągu 3 lat od wejścia do UE.


Analitycy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, szacując rozwój polskiego rynku lotniczego, nie podejrzewali, że Polacy tak polubią tanie latanie, mając zwłaszcza na uwadze, grudzień 2003 r., gdy z Warszawy startował samolot (168-osobowy boeing) pierwszej taniej linii - Air Polonii z kilkunastoma pasażerami. Gospodarka lotnicza rozwija się w bardzo dynamicznie, a Polacy błyskawicznie odkryli, że tanie loty to świetny sposób na podróż do pracy oraz na urlop. Wg ULC ruch pasażerski miał się zwiększyć w porównaniu z ubiegłym rokiem o 15%, ale już wiadomo, że będzie wyższy. Dane straży granicznej wskazują, że w pierwszym kwartale, z polskich lotnisk skorzystało ponad 20% więcej osób niż przed rokiem w tym samym okresie! Jednak najlepsze efekty w tym biznesie, widoczne są latem. Polskie lotniska mogą obsłużyć nawet ponad 17 mln podróżnych. - Szacujemy, że w tym roku na naszych pokładach będziemy mieli o ponad 40-50% więcej pasażerów niż w roku ubiegłym. Przez kolejne trzy lata możemy się spodziewać, że liczba podróżnych do i z Polski będzie rosła w tempie dwucyfrowym - oświadczył Tomasz Kułakowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Ryanair w Europie Środkowej.

Polska to jeden z najszybciej rosnących rynków lotniczych na świecie, gdzie liczba podróżnych zwiększa się głównie dzięki tanim liniom (6 z 10 największych linii w Polsce to tani przewoźnicy). 75 letni LOT, największa linia lotnicza w Polsce, przewiozła w minionym roku 4,7 mln pasażerów, natomiast Wizz Air - najbliższy rywal - aż 2 mln! Tuż za nimi znajdują się: Ryanair, Sky Europe, Centralwings (tania linia LOT) i Norwegian. Ponadto na rynku pojawiają się wciąż nowi przewoźnicy, np. Air Italy, który uruchomił połączenie Werona - Warszawa. Sukces tanich linii to nie tylko obniżka cen biletów. Teraz, aby udać się z Polski do dowolnego miasta w Europie, nie trzeba już korzystać z pośrednictwa Warszawy. Do ekspansji tanich lotów przyczynił się także rozwój regionów. Okęcie, choć jest największym portem w Polsce, ma jednak za mały terminal do odprawy tanich linii. Ponadto nie wiadomo, kiedy ruszy lotnisko w Modlinie. Korzyści czerpią zatem regiony. Na 10 pasażerów, aż 7 podróżujących z Krakowa lata tanimi liniami. - To dane z pierwszych czterech miesięcy tego roku. Udział tanich linii w ruchu wciąż rośnie. Przed rokiem mieliśmy 62%, a w 2005 r. 48%. Wcześniej tanich linii w ogóle nie było - poinformował Piotr Pietrzak, rzecznik MPL Balice. Obecnie Balice mają połączenia z 62 lotniskami w 20 krajach. Do kwietnia 2007 r., port odprawił 858 tys. pasażerów - więcej niż w całym 2004 r.! Przewiduje się, iż w tym roku Balice obsłużą ok. 3 mln podróżnych (w planach rozwoju portu taką liczbę przewidywano na 2015 r.). Ekspresowy rozwój, stanowi jednak problem, gdyż lotnisko nie jest przystosowane do rosnącego ruchu! W godzinach szczytu, w ciasnym terminalu nie mieszczą się wszyscy pasażerowie. Podobna sytuacja jest w Warszawie. Rozwijają się natomiast Katowice, jedyne duże polskie lotnisko, które dorównuje rosnącemu ruchowi (9 lipca ma być otwarty nowy terminal). - Mamy 35 % wzrost! W ubiegłym roku odprawiliśmy niespełna półtora miliona pasażerów, w tym możemy się już spodziewać przekroczenia dwóch - oświadczył Cezary Orzech, rzecznik GTL, spółki zarządzającej katowickim lotniskiem.

Największy udział w rynku polskich tanich linii, ma Wizz Air. - Polska jest dla nas strategicznym rynkiem. W polskim rynku lotniczym mamy dziś 15% udziału - w ubiegłym roku przewieźliśmy z Polski 2,1 mln pasażerów, w tym roku planujemy o milion więcej - oznajmił prezes Wizz Air József Varadi. Wizz ma w Polsce 3 bazy: w Warszawie, Gdańsku i Katowicach, a niebawem ma ogłosić otwarcie kolejnej. Odbiera także pierwsze z 32 zamówionych airbusów A320 (z kabiną przystosowaną specjalnie dla tanich linii). Tuż za nim jest Ryanair, który prawdopodobnie jest także bliski otwarcia w Polsce swojej bazy. W ciągu ostatnich 3 lat, tanie linie zasadniczo się zmieniły - obecnie można już mówić o dwóch segmentach "low-costów". Najbardziej podstawową usługę - tylko za przelot (za bagaż trzeba dodatkowo zapłacić) - oferuje irlandzki Ryanair. SkyEurope poziomem obsługi stara się dorównać tradycyjnym przewoźnikom. - Latamy na główne lotniska, współpracujemy z biurami podróży i mamy program dla pasażerów biznesowych. W tych taryfach elastyczne bilety można zwrócić albo wymienić nawet na kilka godzin przed odlotem - wyjaśnił Eryk Kłopotowski, rzecznik SkyEurope, słowackiej linii -zaczynającej 5 lat temu od lotów z Koszyc jednym samolotem. Dziś jest notowana na giełdach w Wiedniu i Warszawie. Posiada 15 boeingów 737 i lata do 39 europejskich lotnisk. Przedstawiciele przewoźników przyznają, że zmienili się także ich klienci. Wiedzą dokładnie, że do cen podawanych przez linie, należy dodać opłaty lotniskowe (ok. kilkuset złotych) i przy dużych promocjach tradycyjnych linii często opłaca się więc wybrać właśnie ich ofertę.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotniska regionalne nowe trasy linie lotnicze tani przewoźnicy Air Polonia Air Italy Norwegian Wizz Air prezes József Varadi Sky Europe Eryk Kłopotowski rzecznik słowacka linia Tomasz Kułakowski dyrektor sprzedaży i marketingu Ryanair w Europie Środkowej Urząd Lotnictwa Cywilnego ruch pasażerski LOT Centralwings ekspansja tanich lotów Okęcie Modlin Warszawa Piotr Pietrzak rzecznik MPL Balice Cezary Orzech rzecznik GTL katowickie lotnisko low-costów opłaty lotniskowe latanie po polsce wizzair polska gospodarka lotnicza boom na tanie latamy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję