TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Komisja Europejska wymusza efektywność lotnisk

Komisja Europejska pracuje nad nowymi elementami pakietu lotniskowego, które mają dotyczyć reguł przyznawania liniom lotniczym czasu na startowanie lub lądowanie, tzw. slotów oraz wprowadzenia minimalnych kryteriów obsługi naziemnej samolotów. Zmiany zostaną przedstawione w czwartek. Wszystko po to, by usprawnić pracę lotnisk.


Celem pomysłu jest zwiększenie wydajności europejskich lotnisk bez konieczności budowania nowych pasów startowych. Już od dawna problem stanowią przepełnione, wręcz zatłoczone lotniska. Podaje się, że aż 5 największych lotnisk w Europie (Frankfurt, Londyn Gatwick i Heathrow, Milan Linate, Paryż Orly) nie jest w stanie przyjąć nowych samolotów. "Do 2030 roku liczba takich lotnisk ma wzrosnąć do przynajmniej 19, bo ruch lotniczy nie przestanie rosnąć" - prognozują członkowie KE.

Do tej pory system przyznawania tzw. slotów na start i lądowanie był ustalany przez lotnisko i kontrolerów ruchu lotniczego i w zasadzie nie podlegał konkurencji. Jeśli linia lotnicza udowodniła, że w ciągu pół roku wykorzystała przynajmniej 80 proc. z przyznanych jej "okienek", były one automatycznie przedłużane o kolejne pół roku. Jeśli nie, wówczas rozdzielano je pomiędzy inne linie lotnicze.

Taki system generował straty. Przewoźnicy w obawie o utratę darmowych okienek woleli często utrzymywać nierentowne loty.

Nowy pakiet ma na celu skłonienie linii lotniczych do bardziej wydajnego korzystania z przyznanego im czasu. Proponowane zmiany zezwolą liniom lotniczym na handel slotami. Dzięki czemu, niektóre linie będą mogły odsprzedać swój przydział na starty i lądowania konkurencji.

Wstępne wyniki raportu podają, iż nowy pakiet zwiększy liczbę pasażerów nawet o 24 mln rocznie, co przyczyni się do zaoszczędzenia 5 mld euro, w latach 2012-2025.

Są też tacy, którzy niechętnie patrzą w przyszłość nowych przepisów - "zmiany są ambitne, ale nie rewolucyjne, bo chodzi o to, żeby pakiet został przyjęty w miarę szybko" - komentuje anonimowe źródło. Za wprowadzeniem zmian stoją władze lotnisk. Linie lotnicze na temat zmian obecnego systemu wyrażają się niechętnie.

Nowy pakiet przewiduje także zwiększenie konkurencji w sektorze obsługi naziemnej - ładowanie bagaży, poczty i towarów, przygotowanie samolotu do lotu oraz tankowanie. Poszerzone także zostaną kompetencje Komisji Europejskiej w sprawie ustalania dopuszczalnych norm hałasu wokół lotnisk.

Jeśli pakiet zostanie przyjęty przez Parlament Europejski i Radę, jego zapisy zaczną obowiązywać w 2012 roku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Komisja Europejska pakiet lotniskowy elementy pakietu lotniskowego start lądowanie linie lotnicze obsługa naziemna samolotów samolot Frankfurt Londyn Gatwick i Heathrow Milan Linate Paryż Orly członkowie Komisji Europejskiej KE lotniska europejskie slot okienko system nierentowne loty liczba pasażerów pasażer nowe przepisy ambitne zmiany pakiet system handel slotami konkurencja kompetencje Parlament Europejski Rada Europejska




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję