Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro Podróży Elit Tours
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
Warszawa źle wypadła m.in. za zły transport i gastronomię
Warszawa znalazła się w rankingu dotyczącym najbardziej atrakcyjnych miast europejskich pod względem turystyki zakupowej. Ranking "Globe Shopper City Index - Europe" to nowy projekt badawczy ośrodka Economist Intelligence Unit (EIU) wsparty przez Global Blue — eksperta w dziedzinie zakupów zagranicą i turystyki zakupowej na całym świecie.
Warszawa uzyskała najlepszy wynik w kategorii przystępności cenowej obliczanej na podstawie kosztu noclegu w hotelu 4-gwiazdkowym i zajęła w tej kategorii pierwsze miejsce. Jednak ze względu na ograniczoną komunikację autobusową i kolejową z centrum miasta, stolica Polski otrzymała sumarycznie niższe oceny w kategorii hoteli i transportu. Także ocena dostępności kuchni międzynarodowej była niska na tle innych miast. Niestety m.in. to sprawiło, że ogółem zajęła dopiero 28 miejsce z 33 miast! Nie sprzyjała nam też pogoda, ale na to nie mamy wpływu...
Jako zwycięzca w samym indeksie króluje Londyn, a cały indeks wygląda następująco:
- Londyn,
- Madryt,
- Barcelona,
- Paryż,
- Rzym,
- Berlin,
- Lizbona,
- Amsterdam,
- Praga,
- Budapeszt,
- Milan,
- Wiedeń,
- Istambuł,
- Dublin,
- Bruksela,
- Ateny,
- Monachium,
- Kopenhaga,
- Moskwa,
- Hamburg,
- Sztokholm,
- Lion,
- Bratysława,
- Bukareszt,
- Sofia,
- Edynburg,
- Kijów,
- Warszawa,
- Sankt Petersburg,
- Helsinki,
- Belgrad,
- Oslo,
- Genewa.
Miasta objęte badaniem zostały wybrane na podstawie liczby odwiedzających i znaczenia ekonomicznego, a także z uwzględnieniem zróżnicowania geograficznego. Miasta zostały wybrane w krajach europejskich o PKB przekraczającym 50 miliardów euro, przy czym kraje o większych gospodarkach były reprezentowane przez więcej niż jedno miasto.
Miasta były oceniane na podstawie kryteriów pogrupowanych w pięciu kategoriach: sklepy, przystępność cen, wygoda, hotele i transport, kultura i atmosfera. Pięć głównych kategorii składa się z 4 lub 5 podkategorii (o równych wagach) i w każdej z nich parametry były oceniane jakościowo lub ilościowo.
Jednak wybór danych był nie zawsze z sensem np. pod względem liczby lotów pasażerskich brano pod uwagę wszystkie loty z 2009 roku (brak informacji, czy wliczane są tu loty krajowe, więc także za słaby ruch lotniczy w Polsce Warszawa ucierpiała)! Także indeks cen (Shopper favourites) opierał się na cenach 5-ciu konkretnych produktów, co biorąc pod uwagę różne polityki koncernów (częste zawyżanie cen w Polsce i ogólnie na rynkach poza Europą Zachodnią dla kreowania lepszej marki) nie jest sprawiedliwe. Przy wczytywaniu się w ranking przeraził nas także błąd - według opisu wszystkie kryteria powinny się zawierać w przedziale procentowym - punkty od 0 do 100, a jednak patrząc w szczegóły punktacji w przypadku np. Sofii (Seasonal sales), Kijowa (Shopping hours, City transport, Exchange-rate stability, Seasonal sales), Lyon (Safety) i innych można zauważyć wyniki ponad 100! Jednak sprawdzając testowo wynik wskaźnika Culture & Climate dla Londynu (zawierał aż 3 wartości większe niż 100), uzyskaliśmy wynik dużo wyższy niż pokazany na stronie (ok. 92 zamiast prezentowanych ok. 78 punktów), więc to raczej wina błędów oprogramowania pokazującego poszczególne kategorie. Jednak skoro to oprogramowanie ma błędy i prezentuje po 120% normy, to nie sposób prowadzić dalszej analizy...
Opis Warszawy w rankingu i sam ranking można znaleźć TUTAJ UWAGA: wyniki rankingowe poszczególnych miast zestawianych obok siebie mogą mieć różne skale!
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Najlepsze miasta na zakupy
[2011-11-21 10:19 83.24.203.*]
Jak zwykle Praga wyprzedziła Warszawę, Czesi są mądrzejszi od nas, gdyby krterium była ilość kościołów, wtedy by warszawa była na 1 miejscu ale u nas powrót średniowiecza odpowiedz »
Dział gastronomia:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Nowe wpisy na Liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Dział centra informacji i promocji:
W Polsce podróże są
a&o Hostels promuje turystykę młodzieżową w
Polska turystyka rośnie i będzie
Polacy wśród laureatów konkursu na najlepszy film
Dział biura turystyczne:
Turystyka potrzebuje od państwa wsparcia, a nie przejmowania roli
Itaka: nocne spotkanie z
Na ferie prowadzi Egipt, ale egzotyka także
Zamek Królewski na Wawelu podsumowuje
Starsze aktualności:
Intercity zadowolone z 2024
Picie na stokach potępiane
ACI EUROPE: Potrzebujemy zabezpieczenia przyszłości
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
Projekt System Informacji Miejskiej we Wrocławiu dobiega końca
Turystyka medyczna napędzi azjatycką gospodarkę
PKP Intercity kolejny rok na minusie?
Ergo Arena wybrała operatora gastronomicznego
Ile Polacy planują wydać w te wakacje?
IC News - elektroniczny newsletter PKP intercity
Berlin popularny na konferencje
Polska Grupa Uzdrowisk promuje Dolny Śląsk
Biuro Turystyczne "TOP z Chorzowa
