TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Czy regionalne lotniska dopłacają przewoźnikom?

W środę 1.10.2014 roku Komisja Europejska przyjrzała się umowom pomiędzy liniami lotniczymi a dwoma regionalnymi obsługującymi te linie lotniskami w Niemczech i Włoszech.


Komisarz Unii Europejskiej ds. konkurencji, Joaquin Alumnia powiedział, że linie lotnicze powinny ponosić koszty swojej działalności na lotnisku. Jeśli zaś przewoźnicy płaca portom lotniczym mniej to jest to rodzaj ukrytej pomocy publicznej i takie działanie nie jest zgodne z europejskimi zasadami konkurencji. "W przypadku lotnisk Zweibruecken i Alghero, doszliśmy do wniosku, że niektóre działające tam linie lotnicze otrzymały pomoc publiczną niezgodną z unijnymi przepisami. Są to Ryanair, Tuifly iGermanwings latający do Zweibruecken oraz Germanwings i Meridiana operujący w Alghero"- dodał komisarz.

Europejska instytucja stwierdziła, że opłaty były znacznie mniejsze niż koszty generowane przez działalność przewoźników na tych portach lotniczych. Tego typu korzyści znacznie zakłócały konkurencję pomiędzy liniami lotniczymi. W związku z zakwestionowaniem umów KE nakazała zwrot pomocy uzyskanej w ten sposób.

Krzysztof Moczulski, ekspert rynku lotniczego uważa, że cały problem wynika ze zbyt dużej ilości lotnisk i właśnie dlatego małe porty lotnicze dopłacaja przewoźnikom, aby obsługiwali loty właśnie z konkretnego lotniska. "Mamy nadpodaż lotnisk, co prowadzi do patologii, że to linie lotnicze dyktują, gdzie chcą latać, a nie porty lotnicze. KE chce jasno powiedzieć, że wszyscy przewoźnicy i lotniska podlegają tym samym zasadom unijnym. Komisja dąży do przywrócenia równowagi na niebie"- powiedział.

Aktualnie KE rozpatruje jeszcze dziewięć postępowań związanych z pomocą publiczną oraz podejrzewa dodatkowo 25 innych przypadków złamania prawa. Nie podano informację czy wśród podejrzanych lotnisk znajdują się jakieś polskie porty lotnicze.

Zdaniem komisarza ds. konkurencji lotniska, które znajdują się zbyt blisko siebie hamują rozwój regionalny. "Powielanie dwóch nierentownych portów lotniczych znajdujących się tak blisko siebie, nie przyczyniasię do dostępności i rozwoju regionalnego. Jest to po prostu strata pieniędzy publicznych i to zakłóca konkurencję" - oświadczył Alumnia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotniska przewoźnicy dopłaty KE




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję