TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jakie zmiany wniesie nowelizacja Prawa Lotniczego?

Firmy, które kierują ruchem lotniczym, będą zobowiązane do przedstawienia planów lotu maszyn przed ich startem. W przypadku złamania tych procedur będą nakładane surowe grzywny - wynika z projektu noweli Prawa lotniczego, którym we wtorek zajął się Sejm.


Na wtorkowym posiedzeniu Komisji Infrastruktury odbyło się wstępne czytanie rządowego projektu. Posłowie nie wnieśli poprawek do propozycji MIR.

Projekt noweli został przedstawiony przez Dorotę Pyć, wiceminister infrastruktury, która przekonywała, że przepisy UE zobowiązują państwa członkowskie do nakładania sankcji za nieprzestrzeganie procedur, a nowela Prawa lotniczego zakłada wdrożenie administracyjnych kar finansowych za stwierdzone naruszenia.

Za złamanie przepisów, które dotyczą przestrzegania planu lotu z przydziałami na start i lądowanie w portach lotniczych przewidziano kary od 5 tys. do 100 tys. zł.

Do tej pory prawo przewidywało nakładanie kar za brak planów lotu, jednak brakowało przepisów, które umożliwiałyby ich udzielanie.

Wiceminister mówiła o prewencyjnym charakterze kar. Sankcje mają zwiększyć procedury bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.

"Firmy, które kierują ruchem lotniczym będą zobligowane do informowania instytucji centralnej, odpowiedzialnej za zarządzanie przepływem ruchu lotniczego, o wszystkich zdarzeniach, które mogą mieć wpływ na pojemność kontroli ruchu lotniczego lub zapotrzebowanie ruchu lotniczego. Dane o dostępności przestrzeni powietrznej i strukturze tras, konfiguracji i aktywacji sektora kontroli lotu, czasie kołowania na lotnisku, sektorze kontroli ruchu lotniczego i przepustowości portu lotniczego, a także aktualnym położeniu statków powietrznych w czasie lotu, odchyleniu od planów lotu, dostępności przestrzeni powietrznej oraz rzeczywistych czasach startu, będą musiały być przekazywane terminowo" - podkreślała wiceminister.

Według projektu nowelizacji, firmy zarządzające ruchem lotniczym nie będą mogły jednak zawrzeć kar w kosztach działania; nie będzie można odzyskać poniesionych wydatków z nich wynikających, np. przez podniesienie opłat lotniskowych lub nawigacyjnych.

Nowelizacja Prawa lotniczego jest potrzeba, by dostosować polskie przepisy do prawa UE. Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ministerstwo infrastruktury i rozwoju zarządzane ruchem lotniczym nowelizacja prawa lotniczego




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję