Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. obsługi klienta zagranicznego -...
- Piloci Wyjazdów Zagranicznych typu Incentive...
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- Poszukiwany pilot/ przewodnik: Praga 21-24.05.2024
- Szukam Pilota / Przewodnika Berlin/Drezno
- Zestaw Tour Guide
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Doradca wakacyjny BP ITAKA Rzeszów Millenium Hall
- Orient Travel Product Manager Katowice
- Kierownik Salonu Franczyzowego TUI Wrocław
Białystok: Według eksperta lotnisko na Krywlanach lepsze od Topolan
Przygotowania do wybudowania dużego lotniska na Krywlanach stanęły w martwym punkcie. Po odwołaniu marszałka Dariusza Piontkowskiego, nowy zarząd województwa zastanawia się, co dalej robić. Wicemarszałek Bogusław Dębski jest od wielu lat zwolennikiem lotniska w Topolanach, jednak marszałek Jarosław Dworzański nie ma na ten temat zdania.
Pułkownik Wacław Pikulik przez dwanaście lat pełnił stanowisko dyrektora Wojskowego Biura Projektów Budowlanych w Poznaniu, które zaprojektowało połowę polskich lotnisk, w tym wszystkie poradzieckie. Jako najlepsze lokalizacje dla lotniska regionalnego dla Białegostoku Pikulik wymienia: Krzesiny, Łask, Powidz koło Poznania, Kraków, Lubin.
Pikulik przeszedł już do rezerwy, jednak nie zamierza przestać projektowania lotnisk. Teraz będzie to robić jako prywatna firma.
Gazeta Wyborcza rozmawiała z pułkownikiem Wacławem Pikulikiem na temat najlepszej lokalizacji lotniska dla Białegostoku. Ekspert przedstawił swoje opinie na temat Krywlan i Topolan.
W Białymstoku od kilkunastu lat toczy się dyskusja, gdzie powinno być lotnisko regionalne: na Krywlanach czy w Topolanach, a skutek jest taki, że lotniska jak nie było, tak nie ma.
Wacław Pikulik - Topolany się nie nadają, bo tam możliwy jest tylko jeden kierunek podejścia do lądowania. Od strony granicy nie można tego zrobić, bo jest zbyt mała odległość od terytorium Białorusi.
Zna pan obydwie lokalizacje?
Wacław Pikulik - Topolany tylko z dokumentów, a Krywlany z autopsji. Jakieś pięć czy sześć lat temu byłem rozjemcą w sporze między ówczesnym prezydentem Ryszardem Turem i marszałkiem województwa Januszem Krzyżewskim.
Zatem co pan sądzi o lotnisku na Krywlanach?
Wacław Pikulik - Pamiętam, że był tam piękny układ - lotnisko praktycznie w mieście, podejścia z obu stron, żadnych zabudowań na linii pasa startowego. Ale od tego czasu mogło się dużo zmienić.
Na szczęście prawie nic nie wybudowano w tej części miasta. Czy według pana zmieści się tam lotnisko regionalne z całą infrastrukturą?
Wacław Pikulik - Z pewnością pas o długości 1600 m do 2000 m, na którym mogłyby lądować samoloty, zabierające do 50 pasażerów.
Od tamtego czasu ambicje Białegostoku wzrosły. Chodzi o pas 2,2 km do 2,5 km i większe samoloty, które mogłyby latać również do krajów europejskich, a nie tylko w Polsce.
Wacław Pikulik - Jeśli tak, to radziłbym budować lotnisko etapami.
Czyli najpierw krótszy pas, który potem mógłby być wydłużony. Tylko czy ten dłuższy by się zmieścił?
Wacław Pikulik - Trudno mi oceniać na odległość. Proszę spytać Tadeusza Rutkowskiego z Aeroklubu Białostockiego.
Rutkowski twierdzi, że nie będzie z tym problemu.
Wacław Pikulik - To trzeba mu wierzyć.
Przeciwnicy lotniska na Krywlanach twierdzą, że to za blisko miasta, w związku z czym hałas byłby uciążliwy dla mieszkańców sąsiednich osiedli.
Wacław Pikulik - Nie sądzę, żeby był z tym jakiś problem. Na przedłużeniu pasa startowego w obie strony są przecież szczere pustki. Natomiast po obu stronach lotniska hałas nie będzie dokuczliwy. Ale przeciwnicy Krywlan mają jeszcze jeden argument, o którym pan dobrze wie.
Chodzi o konieczność wycięcia lasu?
Wacław Pikulik - Z mojej praktyki wynika, że wszędzie to trzeba robić, bo nie ma pustych lokalizacji pod lotniska.
Firma CAD z Warszawy, która sporządziła wstępny projekt rozmieszczenia obiektów lotniskowych, zakłada, że z Krywlan trzeba wyprowadzić aeroklub i lotnictwo sanitarne.
Wacław Pikulik - Moim zdaniem nie jest to konieczne. Można inaczej rozplanować obiekty. Problem jest inny...
Ach, rozumiem: kopiec papieski. Na szczęście ten argument nie jest już wytaczany, przynajmniej oficjalnie. Jest pan więc za Krywlanami?
Wacław Pikulik - To dobra lokalizacja. Jest się jednocześnie w mieście i za miastem. Czas dojazdu żaden. Same plusy.
W jakim czasie można wybudować lotnisko regionalne?
Wacław Pikulik - Wszystko zależy od tego, jakimi pieniędzmi się dysponuje.
Urząd marszałkowski ma zagwarantowane 160 mln zł.
Wacław Pikulik - Jeśli ma być dwuipółkilometrowy pas, to obawiam się, że nie wystarczy. Dlatego trzeba budować etapami.
A pan podjąłby się zaprojektowania Krywlan?
Wacław Pikulik - Nie wiem, które dokumenty są już gotowe i jakie uzgodnienia poczyniono. Z tego, co pan mówi, wynikałoby, że zrobiono do tej pory bardzo niewiele. Jednak moja odpowiedź brzmi: tak.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Dział transport:
KE wydaje zgodę na dofinansowanie narodowego
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Starsze aktualności:
Nowe ubezpieczenie od rezygnacji lub przerwania
Rozpoczęła się sprzedaż lata
Parlament Europejski naciska na przyjęcie Bułgarii i Rumunii do strefy
WTTC: turystyka zbliża się do poziomów sprzed
Rynku condohoteli coraz bardziej
Katastrofa na Odrze może się
Emirates uruchamiają powietrzne
Włochy nieoczywiste - zachęta do
NIK skontrolowała lotnisko w
Jest decyzja środowiskowa dla
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
PKP IC stanie się właścicielem lokomotyw?
"Śmierdzący" pasażer wyproszony z samolotu
Tureckie kurorty nie dla turystek w bikini?
"Poczuj się jak Chodorkowski" - wycieczka do więzienia
Plaga meduz na hiszpańskich plażach
Jest już projekt krakowskiego Muzeum Sztuki Współczesnej
Po A4 do Niemiec - nie wszyscy się cieszą
Polacy nie ufają internetowym biurom podróży?
Limity emisji spalin dla linii lotniczych
Grudzień z promocją Air France i KLM
Nowe połączenia lotnicze z poznańskiego lotniska
Wyciek paliwa lotniczego na Okęciu
13 rannych pasażerów tureckich linii lotniczych!
Międzynarodowe Targi Turystyczne w Bielsku
Problemy turystów w Hurghadzie
Zakończyły się "The Global Meetings & Incentive Exhibition EIBTM" w Barcelonie
Przepisy zarzynają turystykę kwalifikowaną w polskich górach