Subskrypcja

Szukaj



Forum grupa: Transport

Wątek: Wysokie stawki na lotniskach regionalnych - co dalej z tanimi liniami?
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2017-06-26 02:16
Temat: Wysokie stawki na lotniskach regionalnych - co dalej z tanimi liniami?
Treść: Aktualność z dnia 2008-12-17:
Urząd Lotnictwa Cywilnego zezwolił na utrzymanie sztucznego podziału Polski na dwie strefy terminalowych opłat nawigacyjnych: Warszawę oraz resztę portów lotniczych. W wyniku tego na lotniskach regionalnych obowiązują bardzo wysokie stawki (888,00 zł), a w Warszawie niższa (610,00 zł). Decyzję tę skrytykowało Europejskie Zrzeszenie Przewoźników Niskokosztowych (ELFAA).

John Hanlon, Sekretarz Generalny ELFAA podkreślił, że decyzja ULC nie uwzględnia podstawowego problemu usług nawigacyjnych w Polsce, czyli wysokich kosztów i niegospodarności w PAŻP. Zaznaczył, że w styczniu tego roku terminalowe opłaty nawigacyjne w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi i Rzeszowie wzrosły aż o 960%, a w Gdańsku, Krakowie i Katowicach o 388%. Z tego powodu członkowie ELFAA muszą zapłacić dodatkowo 8 mln euro za usługi nawigacyjne w ciągu roku. Mimo wielokrotnie powtarzanych apelów ELFAA, regionalnych portów lotniczych i Sejmu RP, PAŻP i ULC nie znalazły oszczędności oraz sposobów na bardziej efektywne zarządzanie, które mogłoby zagwarantować zmniejszenie opłat w 2009 roku.

Hanlon przyznał, że jest to również smutna chwila dla pasażerów linii lotniczych w Polsce. Wyjaśnił - Polski rynek transportu lotniczego odczuwa obecnie negatywne skutki globalnej recesji gospodarczej i bezprecedensowego kryzysu w tej branży, prowadzące do ograniczenia oferty na rynku. W bieżącym roku tempo wzrostu ruchu pasażerskiego znacząco spadło, a wraz z niekorzystną dla polskich portów regionalnych decyzją PAŻP i ULC, perspektywy na rok 2009 są bardzo niepewne.

ELFAA wielokrotnie apelowała o wprowadzenie jednej strefy terminalowych opłat nawigacyjnych, która objęłaby wszystkie porty lotnicze w Polsce. Właśnie tak jest w Niemczech, Holandii, Portugalii i Austrii. Zgodne jest to też z prawem Unii Europejskiej. Zagwarantowałoby to lepszą przyszłość dla polskiego transportu lotniczego oraz niższe ceny dla konsumentów. Hanlon podkreślił - Nie rozumiemy przesłanek, którymi kierowały się PAŻP i ULC odrzucając propozycję ELFAA. Dodał - ELFAA będzie nadal piętnować niegospodarność i monopolistyczną politykę cenową agencji ruchu lotniczego. Wzywamy Ministra Infrastruktury do zbadania motywów działań PAŻP i ULC, i wpływu ich decyzji na konkurencyjność polskiego rynku transportu lotniczego.

Do ELFAA należą: clickair, easyJet, flybe, Jet2.com, Myair.com, Norwegian, Ryanair, Sky Europe, Sverige Flyg, transavia.com i Wizz Air. Członkowie ELFAA w bieżącym roku przewiozą w sumie ponad 150 mln pasażerów przy wykorzystaniu prawie 500 nowoczesnych samolotów.

Obecnie przewoźnicy niskokosztowi obsługują ponad 35% europejskiego ruchu lotniczego oraz ponad 50% polskiego.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

   
           

Powrót do wątkówOdśwież

Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij