TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Jakie warunki rezygnacji oferują touroperatorzy?

Przytoczone na blogu prawoturystyczne. wordpress.com pismo prof. Ewy Łętowskiej w sprawie jej przejść z rezygnacją z wyjazdu zainspirowało nas do przyjrzenia się warunkom rezygnacji z imprezy, proponowanym przez największych touroperatorów.


Radca prawny z krakowskiej kancelarii Bielański i Wspólnicy, dr Piotr Cybula zastanawia się, skąd touroperator na prawie 3 miesiące przed wyjazdem wie, że rzeczywiste koszty związane z rezygnacją klienta to akurat tyle ile podano w warunkach uczestnictwa?

Zgodnie z warunkami uczestnictwa zamieszczonymi na stronie internetowej Rainbow Tours, w przypadku rezygnacji z imprezy w terminie do 45 dni przed jej początkiem organizator obciąża klienta opłatą manipulacyjną w wysokości 7% ceny wycieczki. Biuro podaje ukształtowane historycznie średnie koszty potrąceń względem całkowitej wartości umowy. Jeżeli klient rezygnuje z wyjazdu w terminie od 44 do 31 dni przed realizacją wyjazdu potrącenie wynosi 20%. Odpowiednio za rezygnację od 30 do 21 dni potrącenie wyniesie 30%, od 20 do 15 dni - 50%, od 14 do 8 dni - 70%, od 7 do 2 dni - 80%. Rezygnujący na 1 dzień lub mniej muszą liczyć się z potrąceniem o wysokości 90% wartości dokonanej rezerwacji.

W przypadku Itaki wysokości potrąceń są podobne. Przy rezygnacji do 40 dni przed wyjazdem organizator pobiera opłatę manipulacyjną w wysokości 200 zł za osobę. Pozostałe potrącenia przedstawiają się następująco:


  • od 39 do 31 dni przed datą wyjazdu - do 20% ceny imprezy,
  • od 30 do 21 dni przed datą wyjazdu - do 30% ceny imprezy,
  • od 20 do 14 dni przed datą wyjazdu - do 50% ceny imprezy,
  • od 13 do 8 dni przed datą wyjazdu - do 70% ceny imprezy,
  • od 7 do 2 dni przed datą wyjazdu - do 80% ceny imprezy,
  • na 1 dzień przed datą wyjazdu i mniej - do 90% ceny imprezy.


Biuro w warunkach uczestnictwa, podobnie jak Rainbow Tours twierdzi, że jest to jedynie podana w celach informacyjnych ukształtowana historycznie średnia kosztów potrąceń względem całkowitej wartości umowy.

TUI Polska w swoich warunkach imprez turystycznych przedstawia wysokości potrąceń. Jak napisano w warunkach uczestnictwa TUI zastrzega sobie prawo żądania zapłaty pełnych kosztów ubezpieczenia oraz kwot stanowiących równowartość rzeczywistych kosztów, w wysokości nie wyższej niż ustalona na zasadach określonych w punktach 6.4 i 6.5 . Toteż rozumiemy podane niżej wartości potrąceń, za wartości graniczne, których organizator nie może przekroczyć, nie zaś za sztywne wytyczne z góry ustalające wysokość kar umownych.

Punkt 6.4 określa standardowe koszty rezygnacji z imprezy organizowanej przez TUI. I tak za rezygnację do 31 dni przed rozpoczęciem wyjazdu warunki imprez turystycznych przewidują potrącenie 25% ustalonej ceny. Przy rezygnacji po 30 dniu przed rozpoczęciem kwota potrącenia wzrośnie do 40%. Od 24 dnia przed rozpoczęciem imprezy, organizator za rezygnację 50% ceny. Od 17 dnia potrącane jest 60%, od 10 - 80% a od 3 dnia do rozpoczęcia imprezy potrącenie wyniesie 90% ustalonej ceny.

TUI przewiduje także taryfikatory stanowiące wyjątki od określonej, standardowej reguły.










Także Neckermann zastrzega, że przedstawione w warunkach wysokości potrąceń mają charakter informacyjny i wyliczenia kosztów rezygnacji odbywają się w sposób indywidualny. Koszty Rezygnacji w Neckermannie:

Podróże samolotem (i wszystkie wycieczki krótkie oraz miejskie):

  • do 30 dni przed rozpoczęciem 20% ceny imprezy,
  • od 29 do 22 dni przed rozpoczęciem 25% ceny imprezy,
  • od 21 do 15 dni przed rozpoczęciem 35% ceny imprezy,
  • od 14 do 7 dni przed rozpoczęciem 55% ceny imprezy,
  • od 6 do 3 dni przed rozpoczęciem 70% ceny imprezy,
  • od 2 do 1 dnia przed rozpoczęciem 80% ceny imprezy,
  • w dniu przystąpienia do podróży przy nie pojawieniu się lub przy rezygnacji po rozpoczęciu podróży 90% ceny imprezy.


Podróże samochodem, koleją i autokarem (z wyłączeniem rezerwacji mieszkań wakacyjnych):

  • do 22 dni przed rozpoczęciem podróży 20% ceny imprezy,
  • od 21 do 15 dni przed rozpoczęciem 30% ceny imprezy,
  • od 14 do 7 dni przed rozpoczęciem 45% ceny imprezy,
  • od 6 dni przed rozpoczęciem 55% ceny imprezy,
  • w dniu przystąpienia do podróży przy nie pojawieniu się lub przy rezygnacji po rozpoczęciu podróży 75% ceny imprezy.


Mieszkania wakacyjne - za jeden apartament:

  • do 45 dni przed ustalonym rozpoczęciem najmu 20% ceny imprezy,
  • od 44 do 35 dnia przed ustalonym rozpoczęciem najmu 50% ceny imprezy,
  • od 34 dnia przed ustalonym rozpoczęciem najmu, jak i w przypadku niestawiennictwa, w szczególności rezygnacji po rozpoczęciu najmu 80% ceny imprezy.


Inne zasady odstąpienia, zmiany rezerwacji i zmiany uczestnika przy podróży samolotami rejsowymi (katalog NPL FERN):

  • do 30 dni przed rozpoczęciem 70% imprezy,
  • od 29 do 15 dni przed rozpoczęciem 80% imprezy,
  • od 14 dni do 1 dnia przed rozpoczęciem 90% ceny imprezy,
  • w dniu przystąpienia do podróży przy nie pojawieniu się lub przy rezygnacji po rozpoczęciu podróży 95% imprezy.



Jak pozostali organizatorzy, także i Wezyr Holidays podaje graniczne wysokości dokonywanych potrąceń, które przedstawiają się w następujący sposób:






Studiując warunki rezygnacji widać, że organizatorzy wyciągnęli wnioski z klauzuli niedozwolonej, którą w 2007 roku otrzymał Rainbow Tours, a o czym na blogu przypomina dr Cybula. Wśród pięciu największych touroperatorów w Polsce, wszyscy w warunkach uczestnictwa zamieszczają wpisy o tym, że podane wartości potrąceń mają charakter informacyjny, a nie normatywny. Najczęściej podają, że ostateczne koszty rezygnacji są wyliczane dzień po zakończeniu imprezy.

Inną sprawą jest zagadnienie tzw. ubezpieczenia od kosztów rezygnacji i tego czy touroperatorzy dobrze informują klientów jak z tego skorzystać. O ile w trakcie wizyty w stacjonarnym biurze, czy to biurze własnym touroperatora, czy w agencyjnym klient może dopytać sprzedawcy o szczegóły. Gorzej wygląda sytuacja ze sprzedażą przez internet, gdzie klient musi wszystko doczytać we własnym zakresie, ewentualnie zadzwonić z pytaniami na infolinię. Bardzo często zdarza się, że klienci po prostu nie zgłębiają tematu przed potwierdzeniem rezerwacji.

Jak poinformował rzecznik prasowy Rainbow Tours Radomir Świderski, całe zamieszanie z rezerwacją prof. Łętowskiej wynikło z tego, że zgłosiła ona rezygnację w trybie zwykłym, a nie w trybie wynikającym z gwarancji. Jeśli tak znany i dobry prawnik jak prof. Łętowska miała problemy ze skorzystaniem z zakupionej gwarancji to wielu klientów, którzy nie posiadają aż tak gruntownej znajomości prawa i mechanizmów nim rządzących tym bardziej mogą nie potrafić skorzystać z zakupionych gwarancji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
rezygnacja Rainbow Tours Wezyr Holidays touroperator Itaka Neckermann TUI


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję