Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Horeca wciąż z długami
Gastronomia i hotelarze nie mieli łatwych ostatnich lat. Widmo kryzysu nie pozwala odbudować biznesu, a informacje o zadłużeniu potwierdzają, że sytuacja się nie poprawia.
Według BIG i BIK przeterminowane długi przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z zakwaterowaniem, są nadal wyjątkowo wysokie (choć spadły w ciągu roku o 3,8%) i na koniec lutego 2023 r. wyniosły niecałe 980 mln zł. Natomiast gastronomia goni hotelarzy z 800 mln przeterminowanych zobowiązań na koniec marca i nastąpił tutaj 7 procentowy wzrost w ciągu roku.
Gastronomia zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i pracy. Nie pomaga obowiązujący zerowy VAT na żywność, w praktyce oznacza bowiem brak możliwości odliczenia podatku płaconego przez przedsiębiorców. Kluczowy problem stanowi też spadek liczby klientów, w których podobnie jak w biznes uderza wzrost cen.
Większe koszty życia przekładają się na ograniczenie wydatków Polaków na przyjemności, w tym bywanie w restauracjach i kawiarniach. Z badania "Problemy finansowe i zadłużenie Polaków", zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że na taki luksus pozwala sobie trzy czwarte społeczeństwa. Wśród tych, którzy chodzą do barów czy restauracji, albo zamawiają posiłki do domu, niemal połowa obecnie wydaje na ten cel mniej. Na największe cięcia zdecydowały się osoby między 35 a 44 rokiem życia (51 proc.) oraz pokolenie 45-54 latków (43 proc.).
Wystarczy przytoczyć, że od marca 2022 do marca 2023 tylko żywność zdrożała o niemal 25 proc. Wzrost cen podstawowych składników, bez których nie da się przygotować jakiekolwiek dania, okazał się najwyższy na całej liście towarów i usług. Zaś swoje ceny gastronomia i hotele podniosły w tym czasie o 16,9 proc. Dla części klientów to za dużo, by dalej równie często chodzić do restauracji, ale dla wielu firm gastronomicznych za mało, by przetrwać mówi prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
S3 gotowa w całości. Pomorze Zachodnie czeka na czeskich
Cel: Innowacje, Technologie i Zrównoważony Rozwój w
Dział hotele, pensjonaty:
Triverna: rośnie popularność świątecznych
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
IGHP walczy o odmowę zatwierdzenia tabeli opłat za prawa autorskie i pokrewne
IATA: silne ożywienie podróży lotniczych
Obłożenie apartamentów w lecie nie zachwyca
Jak będzie wyglądał przemysł spotkań w 2018?
Cypr znosi ograniczenia wjazdowe
Port lotniczy Krasnojarsk drugą bazą rosyjskiego przewoźnika
Rozpoczęła się druga edycja konkursu Kompasy Vistuli
Polak wśród finalistów S.Pellegrino Young Chef 2018 Grand Finale
IGHP: słabe nastroje w hotelach, Bon Turystyczny nie poprawił sytuacji
Koniunktura dla biur podróży poprawia się?
Organizacja kongresów wpisana do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
IGHP: Hotele nie są ogniskami koronawirusa
Luty w Rainbow lepszy nawet niż w 2019 roku
sprzedam wakcje w sharm w czerwcu
weekend majowy 2010 PRAGA - CZECHY HOTEL 1/2* lub PENZION 1/
Singapore Airlines liderem rankingu Travellers Choice 2019
ZPP: Licznik Strat Lockdownowych pokazuje coraz większe sumy
Ministerstwo Rozwoju wydało wytyczne dla hotelarzy
Polacy chcą teraz więcej podróżować
Które popularne wśród Polaków kierunki wakacyjne najmocniej zmieniają ceny?
Nowa atrakcja turystyczna w Chorwacji
