Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Zobacz także
ETC: Trzeci kwartał roku udany dla turystyki
Stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie zmiany przepisów dot. praw pasażerów
Pomorskie nagrodziło zasłużonych dla turystyki
Miejsce na bardzo... wysokim poziomie
Parlament Europejski poparł przepisy, które ułatwią zawieszanie prawa do podróży bezwizowych do UE
Bezdomni problemem dla restauratorów
Helsińska Fundacja Praw Człowieka przesłała do Prezesa UOKiK pismo z wnioskiem o zwrócenie uwagi na problem wykluczającego traktowania osób zagrożonych ubóstwem lub znajdujących się w kryzysie bezdomności przez pracowników lokali gastronomicznych i usługowych. Fundacja poprosiła o sprawdzenie, czy przypadki odmowy obsługiwania takich osób nie stanowią praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Fundacja w swoim liście wskazała dwie przykładowe sytuacje opisane w mediach. Jedną z nich jest niewpuszczenie do pewnej restauracji fast-food osoby ubogiej, która chciała zjeść ciepły posiłek zakupiony jej przez pewną rodzinę. Zgodnie z relacjami świadków zdarzenia osoba ta nie znajdowała się pod wpływem alkoholu i swoim zachowaniem nie zagrażała innym osobom. Druga sytuacja dotyczyła wyproszenia ze stacji benzynowej osoby, która spożywała tam posiłki i napoje zakupione przez klientów. Obecność tej osoby nie przeszkadzała pracownikom stacji do czasu, aż jeden z klientów poskarżył się w ankiecie na obecność osoby bezdomnej. W ocenie HFPC w wyżej wymienionych przypadkach mogło dojść do dyskryminacji ze względu na status społeczno-ekonomiczny przez pracowników obu firm.
Wykluczenie osób ubogich z dostępu do usług może powodować ich dyskryminację i być uwarunkowane stereotypami. Jeżeli odmowa obsłużenia nie wynika z tego, że np. osoba może się niewłaściwe zachowywać, przeszkadzać innym, stwarzać zagrożenie albo być pod wpływem alkoholu, to nie ma obiektywnych przesłanek uzasadniających odmowę skorzystania z usług. Takie praktyki mogą też pogłębiać obawy osób zagrożonych ubóstwem przed kontaktowaniem się ze światem zewnętrznym, co tym bardziej może potęgować wykluczenie społeczne tej grupy osób - podkreśla Jarosław Jagura.
Oczywiście wykluczenie różnych ludzi jest problemem, niemniej nie można zapominać o kilku ważnych rzeczach. Sami bezdomni też niejednokrotnie powodują problemy dla branży gastronomicznej. Niejednokrotnie pojawiają się informacje o nachalnym lub wręcz agresywnym zachowaniu wobec restauracyjnych gości.
Klient przychodzący do lokalu gastronomicznego płaci nie tylko za posiłek, ale za całościowe doświadczenie, na które składa się m.in. posiłek, obsługa, wystrój lokalu. Nawet jeśli nie zachowują się agresywnie, to osoby bezdomne, jak nietrudno zauważyć, bardzo często nie przestrzegają podstawowych zasad higieny, po prostu śmierdzą. Spożywanie posiłku w takim towarzystwie z pewnością nie należy do przyjemności, więc trudno mówić o tym, że takie osoby nie przeszkadzają. Często przeszkadzają i to bardzo. Obsługa lokalu gastronomicznego powinna mieć nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek wyproszenia osoby roztaczającej nieprzyjemny zapach, czy też brudnej, bez względu na jej status majątkowy. Sala w lokalu gastronomicznym jest miejscem, w którym zachowanie higieny jest koniecznością, nie tylko ze względów estetycznych, ale przede wszystkim zdrowotnych.
Klient przychodzący do lokalu gastronomicznego, niezależnie od jego rodzaju czy standardu, oczekuje, iż będzie mógł spożyć posiłek w sposób niezakłócony. Właściciel lokalu natomiast zobowiązany jest do dołożenia wszelkich starań aby mu to umożliwić. Fundacja przekonuje, że odmowa dostępu do usług nie może być podyktowana stereotypami i trudno tutaj nie przyznać racji. W praktyce często się okazuje, iż taka odmowa bardzo często nie jest bezpodstawna. Właściciele lokali gastronomicznych to przede wszystkim przedsiębiorcy. Zakładają swój biznes po to, żeby na tym zarabiać. Nie trzeba przekonywać, że brudny, śmierdzący klient znajdujący się na sali raczej odstrasza niż zachęca innych potencjalnych gości do skorzystania z oferty lokalu, co z kolei może przełożyć się na wymierne straty poniesione przez właściciela.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Bezdomni bezpodstawnie dyskryminowani?
[2017-07-07 11:39 80.52.226.*]
przecież Fundacja nie płaci podatków !!!!!( a rzetelny przedsiębiorca jest strzyżony jak owca!) i może z tychże zysków założyć darmową restaurację dla bezdomnych. Już taka akcja była w Krakowie - niech biorą przykład z Polski i Izraela - bardzo humanitarne narody i miasto Kraków! odpowiedz »
Dział gastronomia:
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
S3 gotowa w całości. Pomorze Zachodnie czeka na czeskich
Cel: Innowacje, Technologie i Zrównoważony Rozwój w
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Styczeń nie był łaskawy dla hotelarzy
Pierwsze przebłyski odmrażania turystyki?
WP Holding docenia sektor turystyczny
Kolejny przewoźnik pod lupą UOKiK
PHN i PHH podpisały umowę na zrefinansowanie zakupu hotelu Regent
Nadwiślańska Agencja Turystyczna zacznie otwierać hotele od połowy maja
Najlepsza Sylwestrowa zabawa na jachcie w Chorwacji z OIS.pl!
Booking.com porozumie się z tureckim rządem?
Łatwiejsza sprzedaż niemieckich touroperatorów
UNWTO: Młodzi nadzieją na przezwyciężenie kryzysu
Wyjazdy na Teneryfę sporo tańsze niż przed tygodniem
Konsumenci chcą polskich produktów?
Klienci w dalszym ciągu chętnie pojawiają się w biurach?
Pracownicy PKP Intercity będą sprawdzani przez tajemniczych klientów
