TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Od 1 stycznia liczne zmiany dotkną podróżujących do Wielkiej Brytanii

Nowy rok zakończy okres przejściowy przy wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskim. Zmiany czekają też branżę transportową.


Od 1 stycznia przyjeżdżający z Wielkiej Brytanii będą podlegać takim samym przepisom, jak przyjeżdżający z innych krajów unijnych. Nie dotyczy to Irlandii Północnej, która po Brexicie w dalszym ciągu będzie traktowana jak kraj unijny. Granicę brytyjską na podstawie dowodu osobistego będzie można przekraczać do 30 września 2021 r. Nie będzie to dotyczyć osób mających status osiedlonych w Wielkiej Brytanii, one będą mogły przekraczać granicę na podstawie dowodu osobistego przynajmniej do 2025 r.

Od 1 stycznia przy wyjazdach na okres do 6 miesięcy nie będzie konieczne wyrabianie wizy brytyjskiej, jeśli chodzi o wyjazdy turystyczne, biznesowe, czy na studia. Osoby, które pojadą do Wielkiej Brytanii za pracą będą musiały postarać się o wizę .

Wyjeżdżając do Wielkiej Brytanii będzie należało pamiętać o ubezpieczeniu - karta EKUZ nie będzie tam dłużej honorowana.

Należy się także liczyć z limitami celnymi dotyczącymi wyrobów akcyzowych. Transportem lotniczym lub morskim będzie można wwieźć do Wielkiej Brytanii do 200 sztuk papierosów, lub 100 sztuk cygaretek, lub 50 sztuk cygar, lub 250 gramów tytoniu lub 50 ml płynu do papierosów elektronicznych. Przy transporcie lądowym limity będą ostrzejsze: 40 sztuk papierosów, lub 20 sztuk cygaretek, lub 10 sztuk cygar, lub 50 gramów tytoniu, lub 10 mililitrów płynu do elektronicznych papierosów. Będzie można przewieźć także litr alkoholu o mocy powyżej 22 proc., 2 litry alkoholu o mocy poniżej 22 proc., w tym wina musujące, 4 litry win niemusujących, 16 litrów piwa.

Zacznie obowiązywać także zakaz przywozu do Unii Europejskiej nabiału i mięsa.

Jak wskazuje Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, unijni przewoźnicy, w tym przedsiębiorcy mający siedzibę w Polsce, będą mogli wykonywać regularne i regularne specjalne przewozy autobusowe do Wielkiej Brytanii. Usługi regularne i regularne specjalne wymagają zezwolenia, jak dotychczas na gruncie prawa UE, wydawanego przez odpowiedni organ na danym terytorium. Podstawę wykonywania przewozów stanowi licencja wspólnotowa. Dotychczas wydane zezwolenia na wykonywanie przewozów na liniach regularnych, na podstawie rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego nr 1073/2009 są uznawane do czasu upływu ich ważności. Kierowca podczas wykonywania przewozu musi posiadać odpowiednie dokumenty na pokładzie pojazdu, w szczególności wypis z licencji ("certified true copy").

Polskie prawa jazdy zachowują ważność i nie będzie wymagane posiadanie międzynarodowego prawa jazdy.

Nie będzie dozwolone wykonywanie kabotażu. Podobnie do aktualnych przepisów, zawartych w prawie europejskim, nie można będzie rozpoczynać i kończyć podróży na terytorium jednej ze stron tej umowy.

Autobusowe przewozy okazjonalne podobnie jak dotychczas nie będą wymagały specjalnych zezwoleń.

W celu wykonywania transportu lotniczego na trasach pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią każda ze stron przyznaje przewoźnikom lotniczym drugiej strony prawo do: wykonywania przelotu przez jej terytorium bez lądowania (pierwsza wolność lotnicza);, zatrzymywania się na jej terytorium w celach niehandlowych (druga wolność lotnicza), lądowania dla swoich przewoźników lotniczych na terytorium drugiej strony w celu wykonywania regularnych i nieregularnych usług transportu lotniczego między dowolnymi punktami znajdującymi się na terytorium drugiej strony a dowolnymi punktami znajdującymi się na swoim terytorium (prawo trzeciej i czwartej wolności lotniczej).

Ponadto państwa członkowskie i Wielka Brytania mogą, z zastrzeżeniem odpowiednich wewnętrznych zasad i procedur, zawierać dwustronne porozumienia, na mocy, których, przyznają sobie prawa do lądowania na terytorium danego państwa członkowskiego lub Wielkiej Brytanii w celu wykonywania regularnych i nieregularnych usług transportu lotniczego towarów między dowolnymi punktami znajdującymi się na terytorium państwa członkowskiego/Wielkiej Brytanii a dowolnymi punktami znajdującymi się w państwie trzecim (prawo piątej wolności lotniczej).

Umowa określa również zasady dotyczące bezpieczeństwa lotniczego, w szczególności zgodności oraz akceptacji certyfikatów wydanych przez właściwe organy lub zatwierdzone organizacje którejkolwiek ze stron oraz propagowanie współpracy na rzecz wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego oraz zgodności z zasadami ochrony środowiska.

Dodatkowo obie strony Umowy deklarują wspólne działania dotyczące ochrony interesów pasażerów lotniczych w szczególności dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zadeklarowały także zwrot kosztów i w stosownych przypadkach, odszkodowanie w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotów lub opóźnień, a także skuteczne procedury rozpatrywania skarg.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
brexit unia europejska irlandia północna limity transport


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję