Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista d/s turystyki biuro franchisingowe...
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Biuro podróży zatrudni Specjalistkę do spraw...
- Pilot wycieczek na Zakynthos
- pilot/tłumacz j. francuskiego
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
- poszukiwany przewodnik po Pradze 28.05
Ceny zimowych wyjazdów do Egiptu niższe niż przed rokiem
Egipt, jest jedynym z dużych kierunków turystycznych, w których średnie ceny zimowych wyjazdów spadły, w porównaniu z analogicznym okresem roku wcześniejszego - wynika z analizy Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata.
Przygotowane przez Instytut Traveldata zestawienie obejmuje siódme w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2021, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 2 do 8 sierpnia 2021. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 17 grudnia 2020 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 10 grudnia, a przy porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 20 grudnia 2019 roku.
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 2 i 8 sierpnia 2021 wzrosła o 11 złotych. W dwóch Poprzednich zestawieniach średnie ceny wzrosły o 16 i 19 złotych, a wcześniej spadły o 1, 7 i 31 złotych. W ostatnim tygodniu największa zwyżka cen wycieczek wystąpiła w Maroku - o średnio 386 złotych, zaś mniejsze wzrosty cen wystąpiły na Sardynii i Malcie, na których podniosły się one o 258 i 145 złotych. Największe spadki średnich cen w ostatnim tygodniu notowano na Sycylii - o 229 złotych, a znacznie już mniejsze Krecie i Korfu, na których obniżyły się o 63 i 33 złotych.
W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek spadły odpowiednio o zaledwie 1 i 2 złote.
Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie.
W minionym tygodniu ceny wycieczek na wiodących kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków dla wylotów w dniach 2-8 sierpnia 2021, czyli sprzedawanych z dużym wyprzedzeniem czasowym, kolejny raz wykazały przewagę spadków (3 do 2), ale były one niewielkie i wyniosły w Egipcie 4 złote, a w Grecji i Turcji po 11 złotych. Nieco istotniejsze były wzrosty średnich cen wycieczek, które wyniosły w Bułgarii 14, a na Wyspach Kanaryjskich 21 złotych.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2021 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 9 złotych. W dwóch poprzednim zestawieniach wystąpiły roczne spadki cen o 70 i 48 złotych, a we wcześniejszych ceny przewyższały poziomy ubiegłoroczne o 23, 22, 54 i 66 złotych. Największe roczne wzrosty cen wycieczek odnotowano w Portugalii - o 291 złotych oraz na greckiej wyspie Kos i Półwyspie Chalcydyckim - o 156 i 149 złotych. Najbardziej w skali rocznej obniżyły się ceny wyjazdów na Synaj - o średnio 231 złotych oraz na Majorkę i do Maroka - o 153 i 94 złote.
W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2020 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 189 złotych.
W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu z punktu widzenia organizatorów sytuacja już po raz trzydziesty drugi z rzędu była korzystniejsza niż miało to miejsce w tym samym okresie ubiegłego sezonu, przy czym skala pozytywnych korzyści w relacji z poprzednim tygodniem była mniejsza, ale nadal znacząca.
Cena paliwa lotniczego wyniosła 1,96 zł/litr wobec 2,62 zł/litr przed rokiem, co oznacza spadek o 25,2 procent, natomiast przed tygodniem cena była niższa o 27,3 procent, a przed dwoma o 30,4 procent. W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta była w ostatnim tygodniu już po raz dziesiąty z rzędu słabsza w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych, tym razem w nieco mniejszym stopniu (o około 1,8 procent) niż przed tygodniem (o 1,9 procent) i dwoma tygodniami (o 2,1 procent).
Sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek kolejny raz w znacznym stopniu sprzyjał organizatorom, choć w mniejszej skali niż w poprzednim tygodniu. Zawierał się on w przybliżeniu w przedziale -55/-65 złotych, podczas gdy przed tygodniem i dwoma wynosił odpowiednio -80/-90 oraz -60/-70 złotych.
Od początku listopada mamy do czynienia z systematycznym wzrostem cen ropy wyrażonym w dolarach, która zdrożała z około 38 do ponad 51 dolarów za baryłkę. Jego wpływ jest jednak częściowo neutralizowany przez słabnącą amerykańską walutę i nieco umacniającego się w tym okresie złotego.
Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres.
Wśród wiodących kierunków jedynym, na którym wystąpiły roczne spadki cen wycieczek był w minionym tygodniu Egipt, gdzie średnie ceny były o 107 złotych niższe od cen sprzed roku. Na pozostałych wiodących kierunkach ceny przekraczały ich poziom zeszłoroczny. W nieznacznej skali wyższe były ceny na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji - o średnio o 3 i 8 złotych, a w umiarkowanym stopniu wzrosły w skali rocznej ceny wyjazdów do Bułgarii i do Grecji - o 46 i 50 złotych.
Na mniej uczęszczanych kierunkach zdecydowanie największą zwyżkę cen wycieczek w ujęciu rocznym odnotowano w Portugalii - o 291 złotych, a znacznie mniejszy był ich wzrost w Albanii i na Malcie, który wyniósł 48 i 21 złotych. Na pozostałych kierunkach ceny w porównaniu rocznym były niższe, przy czym najmniej spadły one na Cyprze i w Tunezji - o średnio 10 i 25 złotych, istotniej w Maroku - o 94 złote, a największe roczne zniżki cen wystąpiły na Majorce - o średnio 153 złote.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2019 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), najbardziej podniosły się średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie, do Grecji i Turcji - o 242, 233 oraz 204 złote, w mniejszej skali drożały w tym ujęciu wyjazdy do Bułgarii - o 161 złotych, a w zdecydowanie najmniejszej do Egiptu - o 61 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków największe dwuletnie wzrosty cen wycieczek miały miejsce w Portugalii - o średnio 374 złote, mniejsze były w tym ujęciu zwyżki średnich cen wyjazdów do Maroka i na Cypr - o średnio 265 i 214 złotych, w jeszcze mniejszym stopniu podniosły się ceny imprez na Maltę i do Tunezji - o 162 i 139 złotych, a najmniejsze w tym ujęciu były wzrosty cen wycieczek na Majorkę i do Albanii - w obu przypadkach o 97 złotych.
W rocznych porównaniach wśród dużych i średnich organizatorów ceny wycieczek w szczycie sezonu lato 2021 w najbardziej znaczącym stopniu obniżyły się w biurze Coral Travel - o około 260 złotych. Nieco mniejsze roczne spadki cen wycieczek wystąpiły w biurach Rainbow oraz Exim Tours - o średnio około 180 i 135 złotych, a umiarkowanie obniżyły się w ujęciu rocznym ceny wycieczek w biurze Grecos - o średnio około 50 złotych. W pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od około 40 (biuro Best Reisen) do 240 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli (w poszerzony w tym sezonie ich skład weszły hiszpańskie kierunki Costa De La Luz i Costa Del Sol, włoskie Kalabria, Sardynia i Sycylia oraz wyodrębniony z Turcji Egejskiej Dalaman), to na pozycję lidera jednotygodniowej nieobecności powróciło biuro TUI Poland, z liczbą 63 ofert (poprzednio 49, przed rokiem 48, a przed dwoma laty 44 oferty). Organizator ten wysunął się przed lidera poprzedniego zestawienia czyli biuro Rainbow, które odnotowało 24 takie oferty (poprzednio 60 ofert, przed rokiem 24, a przed dwoma laty 13 ofert) oraz biuro Coral Travel z taka samą liczbą 24 ofert (poprzednio 19 ofert, przed rokiem 13, a przed dwoma laty 16 ofert).
Przy porównaniach z poprzednimi sezonami należy mieć na względzie, że liczba kierunków referencyjnych w materiałach dotyczących sezonu 2021 wzrosła z dotychczasowych 24 do 30 czyli o jedną czwartą.
W ubiegłym tygodniu najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura TUI Poland i Coral Travel - 7 i 5 ofert, na kierunkach greckich przodowało biuro TUI Poland - 11 ofert, przed biurami Coral Travel i Grecos - 7 i 5 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland - 9 ofert oraz Rainbow i Itaka - 5 i 4 oferty, a na tureckich biura Coral Travel - 9 ofert i TUI Poland - 6 ofert. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura TUI Poland i Exim Tours - 6 i 4 oferty, a w Bułgarii biuro TUI Poland - 3 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku, biuro TUI Poland wzmocniło swoją pozycję w Egipcie, w Tunezji i w Turcji, biuro Rainbow na Wyspach Kanaryjskich, w Tunezji i w Turcji, a biuro Coral Travel w Grecji, Turcji i Bułgarii.
Instytut Traveldata przedstawia tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. W tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.
W siódmym w tym sezonie letnim zestawieniu skład czołowej piątki pozostał dokładnie taki sam jak przed dwoma, czterema i sześcioma tygodniami, a korekcie uległa jedynie kolejność zajmowanych pozycji. Najistotniejsza zmiana miała miejsce na pozycji lidera tabeli, którą w wyniku znaczącego wzrostu ofertowych cen wycieczek opuściło biuro Rainbow przechodząc na pozycję piątą. W ten sposób biura, które zajmowały poprzednio pozycje od drugiej do 2-5 przesunęły się o jedną pozycję w górę, a nowym liderem został ubiegłotygodniowy wicelider, czyli biuro TUI Poland.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
POT uhonorowała Ambasadorów Kongresów
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Travelplanet chwali się swoją ofertą i
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Ukraińskie stowarzyszenie touroperatorów przyjęte do
Jakie zmiany zachodzą w zakresie cen wyjazdów turystycznych?
Polska nagrodzona na targach w Moskwie
Niebawem rozpoczynają się Smaki Regionów w Poznaniu
Bliżej przejęcia Baltony przez PPL
Zakazy lotów do krajów strefy Schengen zostaną zniesione?
Rego-Bis umożliwi agentom pobieranie prowizji od zaliczek
Jak koronawirus wpłynął na ceny w biurach i u niskokosztowych przewoźników?
Przywracanie obostrzeń zniechęca do podróżowania
Lew symbolem nowej kampanii Rainbow
Trwają prace nad ułatwieniami wizowymi dla obywateli kolejnych krajów
Parlament Europejski przyjął trzy wnioski pomocowe
Kolejna edycja Fine Dining Week
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
Odkryj zimę na Mazurach, czyli nowości w ofercie hotelu Amax
Ecco Holiday zakończyło kolejną edycję spotkań z kluczowymi agentami
Kontrola graniczna w Balicach będzie sprawniejsza?
Zderzenie samolotu z ptakiem okolicznością wyłączającą odpowiedzialność odszkodowawczą
MR zaproponowało konkretne rozwiązania pomocowe - niektóre kontrowersyjne
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być spójne
Sezon wchodzi na najwyższe obroty. A jaka jest sprzedaż w biurach?