Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent: Turcja - Riwiera Turecka
- Szukamy przewodnika tatrzańskiego, Dolina...
- Kraków - Junior Specjalista ds. Turystyki
- PIlot niemieckojęzyczny 16.07-18.07
- Znasz CRM dla Agenta lub N-SYKON ?
- PILNIE poszukiwany pilot wahadłowy Kraków -...
- Rezydent - Riwiera Makarska 18-29.07.22
- Opiekun Cypr 6.08
- SPECJALISTA ds. TURYSTYKI AGENCYJNEJ (Kraków)
- Praca w biurze podróży w Warszawie - od zaraz

Zobacz także
NIK: Liczne nieprawidłowości w ochronie zabytków
NIK wskazuje na nieprawidłowości przy projekcie CPK
Gastronomowie złożyli pozew przeciw Skarbowi Państwa
NIK: W przyszłym roku będą szczegółowe kontrole pomocy dla przedsiębiorców
Europejska turystyka odradza się, choć brakuje jej rąk do pracy
Gminom brakuje strategii promocyjnych
Promocja gmin odbywa się bez jasnych strategii i planów działań, głównie na podstawie doraźnych pomysłów i ustnych sugestii. Także wydatki planowane są raczej na podstawie budżetów z lat wcześniejszych, niż na podstawie rzeczowych analiz potrzeb promocyjnych. A na końcu nie ma systemów ewaluacji działań, więc w efekcie gminy nie wiedzą nawet, czy i w jakim stopniu wydane pieniądze przyczyniają się do budowania ich pozytywnego wizerunku - ustaliła Najwyższa Izba Kontroli.
Promocja zadaniem własnym gmin
Gminy stosują się do ogólnych wytycznych zawartych w strategiach rozwoju lub planach rozwoju turystyki. W żadnym objętym kontrolą urzędzie nie opracowano odrębnego dokumentu strategicznego odnoszącego się wyłącznie do promocji danej jednostki samorządu terytorialnego - nawet jeśli na konieczność sporządzenia takiego dokumentu wskazano w obowiązujących dokumentach strategicznych.
Podczas projektowania budżetu gminy nie są uwzględniane ogólne kierunki działań promocyjnych ujętych w planach długookresowego rozwoju. Gminy w przytłaczającej większości nie sporządzają też szczegółowych planów działań promocyjnych.
Promocja gmin najczęściej jest jedynie realizacją schematycznych zadań, uzupełnianych pojawiającymi się często ad hoc "pomysłami" na doraźne działania promocyjne, które nie przekładają się na efektywną promocję na podstawie przemyślanej strategii. Gminy nie wytyczają docelowych efektów działań promocyjnych.
Gminy nie monitorują całościowo realizacji działań promocyjnych, nie określają wskaźników do ich oceny i nie dokonują ewaluacji efektów tych działań, dlatego nie dysponują danymi, czy działalność promocyjna wpłynęła na poprawę wizerunku gminy i przyczyniła się do zwiększenia jej atrakcyjności i rozwoju. Na te wadliwości NIK wskazywała już w poprzednich kontrolach w tym obszarze.
Zawarte w niej wskaźniki (np. liczba nowych inwestycji przemysłowych powstałych na terenie miasta w danym roku, zmiana liczby mieszkańców w stosunku do roku poprzedniego, wysokość dochodów z podatku PIT, CIT w budżecie miasta w danym roku) po zmianach w systemie monitorowania strategii (od 2017 r.) pozwalały na sprawdzenie, czy realizacja strategii, w tym działań promocyjnych, przyczyniała się do zwiększenia inwestycji i liczby miejsc pracy, wpływów podatkowych lub wzrostu liczby mieszkańców.
W latach 2014-2018 wydatki na promocję skontrolowanych gmin systematycznie się zwiększały z 2,27 mln zł w 2014 r. do 3,46 mln zł w 2018 r. (wzrost o 52,4%). W analogicznym okresie wydatki wszystkich gmin województwa świętokrzyskiego na promocję wzrosły z 13,4 mln zł do 20,3 mln zł (wzrost o 55,7%).
Wydatki planowano w budżetach gmin na podstawie wykonania budżetu w latach ubiegłych, a nie na podstawie analizy rzeczywistych potrzeb promocyjnych. Przyjęty w urzędach gminnych sposób definiowania potrzeb promocyjnych sprowadzał się do analizy ustnych sugestii, spostrzeżeń i wniosków kierowanych do wójtów przez mieszkańców i urzędników niższego stopnia. Wydatki najczęściej planowano na cykliczne imprezy okolicznościowe, publikację artykułów prasowych i zakup gadżetów promocyjnych.
Popularnym narzędziem promocji w skontrolowanych jednostkach było publikowanie artykułów prasowych dotyczących danej gminy. W przypadku ponad połowy jednostek, w artykułach tych zamieszczono zdjęcia wójta. W ocenie NIK, tego rodzaju działania mogą budzić wątpliwości, czy ich celem była promocja gminy, czy też "wypromowanie" konkretnych osób.
Nieco ponad połowa skontrolowanych gmin ma profile na portalach społecznościowych, które wykorzystuje również w celach promocyjnych.
Ciekawym (oryginalnym) przykładem jest gmina Sandomierz, która promowała się przy okazji realizacji serialu Ojciec Mateusz.
W ponad połowie skontrolowanych gmin zamówienia publiczne na promocję udzielane są z naruszeniem obowiązujących zasad dokonywania wydatków publicznych. Nie sposób ocenić np., w jaki sposób dokonywano wyboru zleceniobiorców-wykonawców zamówień.
Finansowanie z budżetów promocyjnych promocję celów, które nie miały nic wspólnego z promocją, stwierdzono w połowie skontrolowanych jst. W ponad 4% jst pieniądze z budżetów promocyjnych wydatkowano np. w związku z publikacją nekrologów, zakupem mebli, stołu bilardowego i organizacją szkolenia związanego z ekologią.
Gminy na ogół prawidłowo klasyfikują wydatki na promocję - w rozdziale 75075 Promocja jednostek samorządu terytorialnego. Jednak wydatki dotyczące wyjazdów służbowych związanych z promocją klasyfikuje się w rozdziale 75023 Urzędy gmin lub 75075, zaś wydatki związanych ze współpracą zagraniczną w rozdziale 75075 lub 75095 Pozostała działalność. Zaburza to obraz danych nt. wydatkowania pieniędzy publicznych na promocję. Zdaniem NIK ta dowolność księgowania wynika ze zbyt ogólnych przepisów oraz z braku definicji pojęcia "promocja gminy".
W skontrolowanych jest zapewniono warunki do realizacji promocji gminy. Zadania te realizują komórki organizacyjne osadzone w strukturze urzędów. Jedynie w dwóch skontrolowanych urzędach jest wyodrębniona komórka organizacyjna lub samodzielne stanowisko pracy wyłącznie do spraw promocji. W większości urzędów zadania promocyjne są łączone z innymi, dotyczącymi np. kultury, sportu, rolnictwa, co może utrudniać prawidłową realizację promocji. W dwóch urzędach zasady prowadzenia promocji określono tak, że nikomu nie było można przypisać odpowiedzialności za te zadania.
Wnioski
NIK wskazuje na potrzebę prawidłowego planowania promocji gminy na podstawie analizy potrzeb i wynikających z nich celów (określonych np. w strategii rozwoju) oraz właściwego monitorowania osiąganych efektów, oraz ujmowania w rozdziale 75075 Promocja jednostek samorządu terytorialnego klasyfikacji budżetowej tylko wydatków na zadania mające charakter promocyjny.
Dlatego Izba skierowała do kierowników skontrolowanych jst wnioski pokontrolne. Dotyczyły one przede wszystkim:
- konieczności planowania zadań dotyczących promocji gminy, na podstawie sporządzanych analiz potrzeb oraz określenia wskaźników osiągania celów i zadań promocyjnych oraz monitorowania i dokonywania analizy osiągniętych efektów działań promocyjnych,
- finansowania ze środków przeznaczonych na promocję tylko przedsięwzięć służących promocji gminy,
- udzielania zamówień publicznych dotyczących realizowanych działań promocyjnych, niepodlegających przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych, w każdym przypadku zgodnie z obowiązującym regulaminem udzielania takich zamówień, w sposób pozwalający na stwierdzenie, że wydatki dokonane zostały zgodnie z zasadami gospodarowania środkami publicznymi.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Gminy nie wiedzą jak się promować?
[2019-08-22 11:10 93.84.107.*]
Tylko w znikomej ilości gmin działają Lokalne Organizacje Turystyczne, które z kolei nie otrzymują żadnego wsparcia merytorycznego od niemrawej POT, a nawet Regionalnych OT. To smutne!!! odpowiedz »
Gminy nie wiedzą jak się promować?
[2019-08-23 09:13 83.12.119.*]
jeśli środki przekazywane gminom na +500 i wyprawki szkolne przez rząd są określane jako "inwestycje" to czego wymagamy od gmin ? przykład idzie z góry i jest powielany ... odpowiedz »
Gminy nie wiedzą jak się promować?
[2019-08-23 09:39 77.253.211.*]
Dzien dobry, czy mozecie wskazac dokument zródlowybo jest bardzo interesujacy.Adam Janik. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Europejska turystyka odradza się, choć brakuje jej rąk do
Północna Izba Gospodarcza: niech wszyscy wiedzą, że w Polsce jest
Tarcza prawna przynosi nowe rozwiązania dla
Wypadek polskiego autokaru w
Dział centra informacji i promocji:
45 atrakcji z rekomendacją Poznańskiej Lokalnej Organizacji
Marszałkowie trzech województw podpiszą listy intencyjne w sprawie Szlaku
Pozostał tydzień do New Trends in
Starsze aktualności:
Air France poleci do Quebec
Ilu gości przyjęła Kopalnia Soli w
Tajlandia wznowi program Test and
Generali wprowadza nowe ubezpieczenie od kosztów
Aplikacja usprawni certyfikację punktów informacji
Lublin celuje w hiszpańskich
89 hoteli dołączyło do IGHP w 2021
Podpisano list intencyjny w sprawie organizacji Igrzysk
Google coraz większą konkurencją dla
Nieco niższe ceny wyjazdów
Rekomendacje Poland Convention Bureau
IGHP angażuje się w profilaktykę nowotworową wśród pracowników branży
Hotel Stay Inn pod skrzydłami fundacji Polskie Hotele
Traveldata: Pierwszy rok pandemii znacznie bardziej niekorzystny dla TUI Poland niż dla
Bilety do Tatrzańskiego Parku Narodowego za symboliczną złotówkę
Łódzka branża turystyczna razem na Wigilii
Brussels Airlines porozumiał się ze związkami zawodowymi
Polska na cypryjskiej czerwonej liście
Która restauracja zostanie uznana za Polski Skarb Kulinarny?
Jak organizacje turystyczne mogą pomóc w wychodzeniu w kryzysu?
Jakie konferencje czekają na TT Warsaw?
Zagospodarowanie turystyczne Gór Sowich
Fly.pl: działania rządu potęgują chaos
Europejska wymiana doświadczeń w branży eventowej na Meetings Week Poland 2019
Średnie ceny wyjazdów do Turcji niższe niż przed tygodniem
Rzym wzmacnia ochronę Koloseum
Antalya z rekordową liczbą turystów
Branża piwowarska notuje najgorsze wyniki od lat
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
Wizz Air pomoże członkom personelu pokładowego w uzyskaniu licencji pilota
Tunezja wraca do oferty Thomasa Cooka
Spotkanie w sprawie sytuacji na rynku incentive w dobie epidemii koronawirusa
Polska turystyka wyjazdowa nie zwalnia tempa
W hotelach rosną ceny za pokój
Seksturystyka Polek na Bliskim Wschodzie
