Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
- pilot Wiedeń : 31.05-01.06.2024
- Poszukiwany pilot 05.06-07.06
- Przewodnik Kulinarny w Warszawie
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds turystyki
Zobacz także
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na pokład
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
AirHelp ubezpieczy bagaże podróżnych
Podsumowanie wyjazdów ubezpieczających się turystów
Turystka domagała się zadośćuczynienia od przewoźnika za zagubiony bagaż
Turyści wykupili dwutygodniowe wczasy na jednej z wysp. Po ich przylocie, okazało się, że w transporcie zaginęła jedna z walizek. Zgodnie z zapewnieniami przewoźnika, zaginiony bagaż powinien trafić do turystów w ciągu 24 godzin, jednakże w rzeczywistości jego odnalezienie trwało 6 dni.
Powołując się na art. 22 Konwencji montrealskiej domagała się 140 euro, wraz z odsetkami odszkodowania z opóźnienie w dostawie bagażu, a także 3.743,00 zł., tytułem zadośćuczynienia za poniesioną szkodę niematerialną. Powódka argumentowała, że opóźnienie w dostarczeniu bagażu wynikające, jej zdaniem, z wyłącznej winy przewoźnika, wywołało silny stres i nerwy u powódki oraz jej rodziny. Turystka podniosła, że brak bagażu wiązał się dla niej oraz podróżującej z nią rodziny z dużym dyskomfortem z uwagi na brak możliwości korzystania z imprez wieczorowych oraz animacji, z powodu braku odpowiedniej garderoby.
Przewoźnik uznał pozew, w zakresie odszkodowania za opóźnienie w dostawie bagażu, odrzucając jednak roszczenie dotyczące odsetek, jak i zadośćuczynienia. Przedstawiciele przewoźnika argumentowali, że dwukrotnie proponowali turystce wypłatę odszkodowania (za pierwszym razem w wysokości 100 euro, za drugim w wysokości 140 euro), lecz ona odmówiła przyjęcia. Zdaniem przewoźnika żądanie odsetek było bezzasadne, ponieważ powódka mogła otrzymać należność przed skierowaniem sprawy do sądu.
Przewoźnik wskazywał także na brak podstaw prawnych co do roszczenia zadośćuczynienia za rzekomą krzywdę poniesioną przez powódkę w związku z opóźnieniem w dostawie bagażu. Strona pozwana argumentowała swoje stanowisko w ten sposób, że ani przepisy Konwencji, ani przepisy o odpowiedzialności kontraktowej nie przewidują, aby możliwe było dochodzenie od przewoźnika rekompensaty za uszczerbek niemajątkowy. Jednocześnie z uwagi na fakt, że działania spółki nie nosiły znamion deliktu, brak jest możliwości zastosowania do roszczenia powódki przepisów o odpowiedzialności deliktowej
Rozpatrujący sprawę Sąd Rejonowy dla Miasta Warszawy przyznał rację przewoźnikowi. Sąd nie uwzględnił żądania pozwu w zakresie zasądzenia odsetek w wysokości ustawowej. Jak stanowi bowiem art. 486 § 2 k.c., wierzyciel dopuszcza się zwłoki, gdy bez uzasadnionego powodu bądź uchyla się od przyjęcia zaofiarowanego świadczenia, bądź odmawia dokonania czynności, bez której świadczenie nie może być spełnione, bądź oświadcza dłużnikowi, że świadczenia nie przyjmie. Ponadto zwłoka wierzyciela zwalnia dłużnika z obowiązku zapłaty odsetek ustawowych od dnia tej zwłoki, gdyż od tej chwili nie zachodzi po stronie dłużnika ani zwłoka, ani opóźnienie w spełnieniu świadczenia. Biorąc pod uwagę fakt, iż powódka nie przyjęła propozycji zapłaty kwoty odszkodowania z tytułu opóźnienia w dostarczeniu bagażu na etapie przedprocesowym, podtrzymując żądanie pozwu w tym zakresie zawarte w pozwie wniesionym w dacie 18.12.2014 r., stwierdzić należy o bezzasadności obciążenia pozwanej odsetkami ustawowymi. - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze I C 2055/14. Wyrok jest nieprawomocny, jego pełne uzasadnienie można znaleźć na stronie www.orzeczenia.ms.gov.pl
Sąd podzielił także zdanie przewoźnika, że przepisy Konwencji montrealskiej nie przewidują możliwości uzyskania od przewoźnika rekompensaty za szkodę niemajątkową. Dodatkowo sąd uznał roszczenie zadośćuczynienia za nieudowodnione. Przytoczenie przez powódkę okoliczności związanych z krzywdą, której miała doświadczyć, obciąża na podstawie art. 6 k.c. właśnie powódkę. Tymczasem powódka - zdaniem Sądu orzekającego - nie wykazała, by doznała krzywdy wymagającej zaspokojenia od pozwanego w żądanej pozwem kwocie. Brak jest dowodów potwierdzających konflikty w rodzinie, konflikty z pracownikami biura podróży - w związku z zaistniałą sytuacją, na co powódka również wskazywała zarówno w pozwie, jak i w zeznaniach przed Sądem, które w tej części Sąd uznał za niewiarygodne, ponieważ nie znajdują potwierdzenia w żadnym innym dowodzie - można przeczytać w uzasadnieniu. Wątpliwości Sądu wzbudził także brak składania przez powódkę jakichkolwiek zastrzeżeń co do przebiegu imprezy turystycznej w stosunku do organizatora wyjazdu, co również poddaje w wątpliwość twierdzenia powódki na okoliczność doznanej krzywdy
Sąd oddalił roszczenie zadośćuczynienia jako bezpodstawne i nieudowodnione, zarówno co do zasady jak i wysokości. Nadto obciążył powódkę kosztami postępowania, jako stronę przegrywającą proces. Sąd wskazał, że wprawdzie żądanie odszkodowania za opóźnione dostarczenie bagażu było zasadne, ale pozwany "nie dał powodu do wytoczenia sprawy" i powódka mogła je uzyskać bez wchodzenia na drogę sądową.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział aktualności dnia:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wciąż utrzymuje się rosnąca sprzedaży w biurach podróży
Afrykański przewoźnik lotniczy wznawia działalność
Linie Emirates zatrudnią 6000 osób
Uzbekistan wprowadza zmiany w systemie wizowym
Znamy temat przewodni oficjalnych obchodów Światowego Dnia Turystyki
Część touroperatorów przestaje oferować wycieczki do Rosji
Ryanair trzyma pasażerów w niepewności
UNWTO widzi oznaki odbicia w turystyce
Rząd przedłuża ograniczenia dla hoteli i gastronomii
W jakich hotelach przybywa najwięcej gości?
Najgorsze ustępuje, ale marże organizatorów nadal pod podwójną presją
AirHelp wybrał najbardziej przyjazne pasażerom linie lotnicze
Jak sprzedawać w trudnych czasach?
SOIT: Tarcza PFR 2.0 wyklucza większość organizatorów turystyki biznesowej
Gdańskie lotnisko publikuje wyniki za pierwsze półrocze
Polska w pierwszej 20 rankingu ICCA
Ryanair zaostrza politykę bagażową
Będą podwyżki opłat lotniskowych - Komisja Finansów odrzuciła poprawkę