Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży
- TUI Sosnowiec zatrudni na stanowiskoSpecjalisty...
- Misja Travel rekrutuje - asystent działu sprzedaży
- specjalista d/s sprzedaży imprez turystycznych
- Rezydent Turystyczny w Bułgarii
- Animator dla dzieci - TUNEZJA
- PRACA W TURCJI
- Salon Firmowy Itaka Tychy
- Salon Firmowy Rainbow Oświęcim
- Salon Firmowy Rainbow Bielsko Biała

Mikosz: Do końca roku przewoźnicy powinni uporać się z problemami
Trudności kadrowe na niektórych europejskich lotniskach i w liniach lotniczych nie są trwałym problemem. Wynikają one z gwałtownego odbicia w ruchu lotniczym w trwającym sezonie. Branża zamknięta z powodu lockdownów potrzebuje czasu na pełne odmrożenie infrastruktury. - To powinno się wydarzyć najpóźniej do końca roku - mówi Sebastian Mikosz, wiceprezes IATA. Jednak - jak ocenia - turbulencje z odwołanymi lotami, opóźnieniami i kolejkami na lotniskach skończą się znacznie wcześniej. Branża z optymizmem patrzy na prognozy ruchu na kolejne miesiące.
Prognozy ruchu na jesień i zimę są bardzo optymistyczne, co bierze się ze wzrostu ruchu, jaki obserwujemy w tej chwili. Oczywiście lotnictwo pozostanie sezonowe, więc sezon letni jest tym najbardziej intensywnym. Ale i w Europie, i w ruchu atlantyckim widzimy powrót do poziomów w niektórych przypadkach nawet przewyższających ruch przed COVID-em - mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Mikosz, wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych.
Według ostatnich danych IATA całkowity ruch lotniczy na światowych lotniskach był w czerwcu, a więc jeszcze przed pełnym szczytem sezonu, na poziomie prawie 71 proc. wyników z okresu przedpandemicznego. W porównaniu z czerwcem 2021 roku wzrósł o 76 proc., przy czym sam ruch międzynarodowy odnotował wzrost o 229,5 proc. Największe ożywienie widać w regionie Azji i Pacyfiku (wzrost o blisko 500 proc. w ujęciu rocznym) wraz z otwieraniem się kolejnych rynków na turystów. Również Chiny w ostatnich tygodniach zaczęły łagodzić swoje surowe przepisy dotyczące podróży międzynarodowych. To powinno być widoczne w statystykach z lipca i sierpnia.
Linie lotnicze i cała branża z ogromnym utęsknieniem czekają na ponowne otwarcie rynku chińskiego. To już będzie oznaczało pełne przywrócenie możliwości operowania branży i ruch w stronę Azji też powinien trochę bardziej się odbić, oczywiście z tym bemolem, że nad Syberią na razie nie będzie można latać i że trzeba będzie omijać Ukrainę - mówi wiceprezes IATA.
W Europie przewoźnicy także odnotowali dynamiczny wzrost ruchu - o 234,4 proc. Przepustowość w porównaniu do czerwca 2021 roku była większa o ponad 134 proc. W warunkach wyrównanych sezonowo ruch międzynarodowy w Europie jest powyżej poziomów sprzed pandemii. Szybkie odbicie zaskoczyło niektóre porty lotnicze, firmy obsługi naziemnej i przewoźników, a niedobór kadrowy - pozostałość po okresach lockdownów - spowodował perturbacje dla pasażerów.
Sytuacja na europejskich lotniskach według mnie wróci do normy na przestrzeni kilku, kilkunastu tygodni, w zależności od lotniska. Normą nazywam mniej opóźnień, mniej anulowanych rejsów i krótsze kolejki, które dzisiaj występują w tych kilku największych portach lotniczych. Myślę, że do końca roku ta sytuacja już będzie całkowicie stabilna, bo tyle mniej więcej czasu jest potrzebne, żeby odmrozić całą infrastrukturę - mówi Sebastian Mikosz.
Jak podkreśla, linie lotnicze zakładają, że przywrócenie ruchu jest już trwałe, dlatego intensywnie rekrutują.
Wszystkie te osoby, które odeszły, a w szczególności były to osoby z pionów operacyjnych, są ponownie zatrudniane albo - ponieważ bardzo dużo odejść było na wcześniejsze emerytury - jest zatrudnianie nowych osób, które wchodzą w nowe kariery. Dużo mówi się o pilotach. Ostatnie dwa lata to rzeczywiście był taki okres, kiedy dla pilotów nie było pracy i nie znajdowali zatrudnienia. W tej chwili ta sytuacja się radykalnie odwróciła i piloci, szczególnie ci doświadczeni, mają więcej ofert, niż mogą obsłużyć - mówi wiceprezes IATA.
Jak wynika z prognoz Boeinga (raport "2022 Pilot and Technician Outlook"), długoterminowo utrzyma się silne zapotrzebowanie na kadrę lotniczą. W ciągu najbliższych 20 lat w światowej branży do latania i utrzymania globalnej floty będzie potrzebnych 2,1 mln nowych pracowników: w tym 602 tys. nowych pilotów, 610 tys. techników i 899 tys. członków personelu pokładowego. Za ponad połowę światowego popytu będą odpowiadać rynki Ameryki Północnej, Europy i Chin. Ze względu na dużą niepewność Boeing wykluczył z prognoz obszar Rosji i Azji Środkowej.
Linie lotnicze operują w bardzo stricte zbudowanym pudełku, które się nazywa bezpieczeństwo. To, że czasami brakuje pilota czy jakiś rejs jest anulowany, wcale nie musi wynikać z niedoboru kadr, tylko po prostu z decyzji operacyjnych, chociażby takich, że ktoś źle się czuje i nie leci. Lepiej ten rejs skasować, niż go opóźniać i czekać na nową załogę. To się zdarzało przed COVID-em. To nie jest tak, że dzisiejsze kłopoty czy perturbacje biorą się z braku załóg. Na pewno są takie przypadki gdzieś okazjonalnie, ale jednak w dużej mierze wszyscy są chętni do pracy, jest dużo ludzi, którzy chcą latać, bo naprawdę warto o tym ciągle mówić. Te ostatnie dwa lata to był największy kryzys w branży lotnictwa cywilnego i dlatego nie było pracy. Teraz praca jest, więc nie sądzę, żeby był to trwały problem z kadrami - podkreśla Sebastian Mikosz.
Komentarze
Tagi:
Dział dla turystów:
Poczuj magię Ohrydu - Miasta
Macedonia Północna - wspaniały kraj, uosobienie wielowiekowej
Starsze aktualności:
Pierwsze połączenia lotnicze z lotniska w
Koszty organizacji spotkań
Przybywa condohoteli i apartamentów
Nawet 7 tys. firm dotkniętych kryzysem
Turyści zagłosowali na 100 najpopularniejszych atrakcji w
Grecja zanotowała w czerwcu przychody z turystyki większe niż przed
British Airways odwołują kolejne loty z
Nowości na Dniach Twierdzy
Czy odszkodowania dla pasażerów zostaną
Jak zmieniają się ceny wrześniowych
Mikosz: Do końca roku przewoźnicy powinni uporać się z
Festiwal koktajli w 6
Obłożenie hoteli w lipcu na dobrym
Nekera rozpoczyna sprzedaż oferty Lato
Refleksja nad turystyką motywem przewodnim Światowego Dnia
Tunezja liczy na wzrost liczby turystów
Więcej Polaków odwiedziło Czarnogórę
Ryanair notuje 96 mln euro straty w III kwartale
SITE Poland powołuje komisję ds. incentive travel
Airbnb po raz pierwszy od marca przekroczył granicę miliona rezerwacji dziennie
Kolejna tarcza nie dla turystyki
Wypowiedź wiceministra może zaostrzyć konflikt z kontrolerami lotów
Najlepsze produkty turystyczne na Opolszczyźnie wybrane
Egzotyczne wyjazdy coraz tańsze
Stan wyjątkowy w Tunezji przedłużony
Ceny wyjazdów w okresie ferii sporo niższe niż przed rokiem
Lufthansa Group wprowadza nowe narzędzie dla biur podróży
ITD wykryła duże naruszenie czasu pracy
Tunezyjski Nabeul wzbudza coraz większe zainteresowanie turystów
Gastronomia powinna wrócić do natury?
Rusza pierwsza edycja World Class Cocktail Festival
PIT apeluje o zniesienie testów dla zaszczepionych, przylatujących spoza Schengen
45 atrakcji z rekomendacją Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej
Poszukiwacze słońca wybierają Dominikanę