TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






IATA: Powrót zasady 80-20 przedwczesny

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) obawia się, że przedwczesny powrót do przedpandemicznych zasad wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie w UE tej zimy grozi ciągłymi zakłóceniami dla pasażerów.


Komisja Europejska ogłosiła, że zamierza powrócić do obowiązującej od dawna zasady 80-20 wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie, która wymaga od linii lotniczych obsługi co najmniej 80% każdej zaplanowanej sekwencji przydziałów. Zasady dotyczące przydziału slotów stanowią skuteczny system zarządzania dostępem do ograniczonej przepustowości portów lotniczych i jej wykorzystaniem. System ten przetrwał próbę czasu i choć linie lotnicze chętnie wznawiają usługi, to brak możliwości zaspokojenia popytu w kilku kluczowych portach lotniczych, w połączeniu z rosnącymi opóźnieniami kontroli ruchu lotniczego, oznacza, że przedwczesny powrót do zasady 80-20 może doprowadzić do dalszych zakłóceń dla pasażerów.

Dotychczasowe dane z tego lata nie były zachęcające. Porty lotnicze dysponowały harmonogramami na sezon letni 2022 oraz ostatecznymi rezerwacjami slotów w styczniu i nie oceniły, jak sobie z tym poradzić na czas. Lotniska deklarujące, że pełna przepustowość jest dostępna, a następnie wymagające od linii lotniczych cięć tego lata, pokazują, że system nie jest gotowy na ożywienie "normalnego" wykorzystania slotów w tym sezonie zimowym (który rozpoczyna się pod koniec października).

Chaos, który widzieliśmy na niektórych lotniskach tego lata, miał miejsce przy progu wykorzystania slotów na poziomie 64%. Obawiamy się, że porty lotnicze nie będą gotowe na czas do obsługi progu 80% do końca października. Istotne jest, aby państwa członkowskie i Parlament dostosowały wniosek Komisji do realistycznego poziomu i pozwoliły na elastyczność zasad wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie. Porty lotnicze są równoprawnymi partnerami w procesie przyznawania przydziałów czasu na start lub lądowanie, pozwólmy im wykazać się zdolnością do zadeklarowania i zarządzania swoją przepustowością w sposób dokładny i kompetentny, a następnie przywróćmy wykorzystanie przydziałów latem przyszłego roku - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
iata międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych sloty komisja europejska




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję