Ogłoszenia
Ogłoszenia
- NEKERA-Opole-Product Manager (Junior)
- Ośrodek Archipelag
- Pilot na Rzym od 14.05 pilne
- Company Representative in Tunisia 2024
- Piloci/ przewodnicy wycieczka w góry 18.05.2024
- dam staż dla student
- B2B Sales Manager
- Poszukuję wychowawców na obóz w Julinku
- Przewodnik do Wiednia
- Specjalista ds. obsługi klienta zagranicznego -...
Zobacz także
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na pokład
Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie bonu?
Organizator nielegalnego wyjazdu do Medjugorje skazany
Hotelarze obawiają się kosztów i niskiego obłożenia
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Travelist: zbliża się najbardziej oblegany długi weekend w tym roku
Zakwaterowani w innym hotelu turyści domagali się zwrotu całości kosztów imprezy - wyrok sądu
Turyści po przyjeździe do Grecji zostali zakwaterowani nie w tym hotelu, w którym powinni być. Pierwszą noc spędzili w recepcji, domagając się przeniesienia do właściwego hoteli, w którym zostali zakwaterowani trzeciego dnia po przylocie.
Rozpatrując reklamację touroperator zaproponował bony zniżkowe o wartości 50 zł dla każdego z uczestników. Turyści nie zaakceptowali tej propozycji i złożyli pozew do sądu domagając się zapłaty kwoty 27 525 zł 86 gr tytułem odszkodowania zadośćuczynienia za szkody majątkowe i niemajątkowe. Powodowie wskazali , że na żądanie pozwu składa się należność tytułem zwrotu zapłaconej ceny za wykupioną wycieczkę oraz kwoty po 2000 zł dla każdego z siedmiorga turystów, tytułem zadośćuczynienia. Łączny koszt wyjazdu wyniósł 13 525 zł 85 gr.
Touroperator przekonywał, że zakwaterowanie turystów w innym obiekcie było wyłącznie decyzją zarządcy hotelu, na co biuro nie miało wpływu. Organizator zaproponował powodom rekompensaty w wysokości proporcjonalnej do czasu występowania uchybienia, czyli 1 dnia co jednak nie spotkało się z akceptacją. Organizator wskazał ,że już następnego dnia udostępniono powodom samodzielne pokoje w hotelu (...) ,dlatego też przeniesienie się po 2 dniach do innej części hotelu było niezasadne. Touroperator zaprzeczył też ,że hotel w którym w pierwszym dniu zakwaterowano powodów był niezdatny do zamieszkania wskazując, iż powodowie tego nie udowodnili. Roszczenia o zadośćuczynienie i odszkodowanie, zdaniem prawników organizatora, były znacznie zawyżone. Biuro podróży nie zgadzało się ze stanowiskiem, iż w przypadku nienależytego wykonania świadczenia należy obniżyć cenę całej wycieczki, gdyż takie działanie prowadziłoby do nieuzasadnionego wzbogacenia jego kosztem.
Zdaniem Sądu, podstawą sporu pomiędzy stronami stało się niewłaściwe zakwaterowanie powodów już w dniu przylotu. Powodowie jako rodziny z dziećmi winni być wg przedstawionej im ulotki, która precyzowała warunki umowy, zakwaterowani w hotelu (...). Ta właśnie część kompleksu była przeznaczona dla osób z dziećmi i posiadała infrastrukturę i usługi skierowane dla takich turystów( baseny, place zabaw , animacje dla najmłodszych). Tymczasem (jak strona pozwana przyznała) zakwaterowanie nastąpiło do starej , wyłączonej z użytkowania części hotelu - przeznaczonego prawdopodobnie do remontu. Bez względu na powyższe i decyzję powodów o spędzeniu nocy na recepcji należy uznać , iż w tym przypadku pozwany nie wywiązał się z umowy w części dotyczącej właściwego zakwaterowania powodów. Nie można także uznać za wykonanie w tym zakresie umowy poprzez przydzielenie powodom w dniu następnym pokoju dla 10 ( w tym trojga obcych) osób ani później dodatkowych pokojów w części hotelu (...) , który był przeznaczony dla osób dorosłych. Jak zeznawali powodowie , inni goście tego Hotelu mieli pretensje , z powodu obecności w tj. części kompleksu małoletnich dzieci. Do prawidłowego zdaniem Sądu wykonania umowy w zakresie zakwaterowania powodów doszło ostatecznie w poniedziałek w godzinach popołudniowo - wieczornych tj. 3 doby po przylocie. W tej sytuacji za podstawę wyliczenia jakichkolwiek szkód należy przyjąć powyższy czas trwania niedogodności związanych z zakwaterowaniem i p - można przeczytać w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze akt I C 499/19. Z pełnym uzasadnieniem wyroku można zapoznać się na stronie orzeczenia.ms.gov.pl
Sąd nie podzielił argumentacji strony powodowej, iż punktem wyjścia do obliczenia odszkodowania powinna być całkowita cena imprezy turystycznej i w efekcie jej zwrot ponieważ powodowie od chwili zakwaterowania we właściwym hotelu mogli korzystać zapewnionych i oferowanych przez pozwanego atrakcji, udogodnień i warunków bytowych. Dodatkowo z zakresie przelotów , związanych z tym opłat , ubezpieczeń ,transferów i opieki rezydenta , Sąd uznał ,że pozwany z umowy się wywiązał i brak jest podstaw do formułowania w tym zakresie roszczeń o odszkodowanie. Co do opieki rezydenta, Sąd nie podzielił oceny turystów, gdyż rezydent pojawił się na miejscu i próbował, choć bezskutecznie, pomóc, lecz przekraczało to jego możliwości.
Fakt, iż nieprzyjemna sytuacja, która spotkała powodów na początku , pozostała złym wspomnieniem i była na tyle świeża, że mogła psuć im cały wypoczynek może być przedmiotem jedynie rozważania o krzywdzie niematerialnej a nie być podstawą do odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów całej imprezy. W tej opisywanej sytuacji, zdaniem Sądu, tytułem odszkodowania powodom przysługuje kwota 2047,29 będąca sumą kosztów wyżywienia i zakwaterowania przez 3 doby( 1 doba= 682,43 x 3= 2047,29 - k59).
Jeśli chodzi o zadośćuczynienie Sąd uznał, że roszczenie powodów jest częściowo uzasadnione. W tym zakresie wyżej opisywana sytuacja, w której znaleźli się powodowie (niewłaściwe zakwaterowanie) spowodowała dla nich dodatkowe, nieoczekiwane ,zaskakujące i negatywne przeżycia ,które spowodowały, iż urlopu tego nie zapamiętają z dobrej strony. Świadczy o tym zarówno przedmiotowy pozew jak i emocjonalne zeznania, które składali w przedmiotowej sprawie. O tym jak dużą traumę musieli przeżyć, świadczy fakt, iż nie zdecydowali się na pozostanie w pokojach przydzielonych im początkowo w nieużytkowanej części hotelu i demonstracyjnie ,co graniczyło z naruszeniem prawa , nocowali na recepcji hotelu. Te negatywne przeżycia , których doznali w związku z nieprawidłowym zakwaterowaniem zasługują na to by je zrekompensować. W związku z tym , powodowie, którzy liczyli na urlop, na odpoczynek a który związany jest dobrem osobistym jako środkiem odnowy, czynnikiem wpływającym na zdrowie człowieka, winni otrzymać rekompensatę - zadośćuczynienie. W tym przypadku na krzywdę złożyły się wspomniane już zaskoczenie związane z zakwaterowaniem , rozczarowanie, odczucie gorszego traktowania niż innych gości, utrudnienia związane z zamieszkaniem z realizacją swoich praw wynikających z umowy. - uznał Sąd Rejonowy w Sanoku.
Zdaniem Sądu, adekwatną kwotą, choć trudno oczywiście wyrazić to w pieniądzu, wydaje się być kwota 1000 zł dla osób dorosłych i po 500 zł dla małoletnich dzieci. Małoletni bowiem na pewno negatywnie odebrali całą tą sytuacje choć z pewnością nie w taki sam sposób co dorośli. Dzieci nie mogły korzystać z przewidzianych dla nich atrakcji, basenów, animacji ,placów zabaw- niektóre chciały wracać do domu. Powodowie w czasie tych 3 feralnych dni zmuszeni byli do "walki" o swoje prawa , znajdowali się w sytuacji niepewności a więc nie mogli korzystać w pełni z wypoczynku. Dlatego też łącznie z zasądzonym odszkodowaniem, na podstawie art. 448 i cytowanym art. 50 ustawy o imprezach turystycznych Sąd zdecydował się przyznać tytułem zadośćuczynienia kwoty po 1000 zł dla osób dorosłych i po 500 zł dla małoletnich.
Apelacja od tego wyroku była rozpatrywana przez Sąd Okręgowy w Krośnie, który zmienił wyrok o tyle, że zasądził dodatkowo kwoty po 500 złotych dla dzieci, oddalając apelację w pozostałej części.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Wyrok w sprawie nieudanego wyjazdu
[2022-02-11 13:51 5.174.27.*]
Na zakwaterowanie w innym obiekcie biuro nie miało wpływu, bo była to decyzja zarządzającego hotelem. W domyśle - biuro za to nie odpowiada. Śmiech na sali. Odpowiadacie za każde działanie waszego kontrahenta. odpowiedz »
Wyrok w sprawie nieudanego wyjazdu
[2022-02-11 18:11 78.11.183.*]
Sąd wyliczył zwrot wg danych z biura, jaka kwota była przeznaczona na zakwaterowanie, dzieląc przez 7 i mnożąc przez 3. Bardzo korzystne dla biura z Ł, które oczywiście odpowiada za działanie kontrahentów, tu hotelu. Nie było procentowego odszkodowania od ceny imprezy, w końcu 2 z 7 dób były stracone i taki procent byłby adekwatny Odszkodowanie za straty niematerialne jest przyzwoite. Nie dziwię się, że klienci oddali sprawę do sądu po zaoferowaniu 50 zł zniżki w odpowiedzi na reklamację. odpowiedz »
Wyrok w sprawie nieudanego wyjazdu
[2022-02-14 12:34 95.215.197.*]
no cóż.. BA
10 tys wyrwali, to niewiele mniej niż chcieli (13 tys)
przy wypoczynku wartym dla 7 osób 13 tys (1850 zł/os)
wypoczynek raczej klasa standard kosztował ok 3,5 tys zł za 7 osób.
z drugiej strony nie chciałbym przeżyć takiej sytuacji jak ci klienci,
Słowem wyrok 'salomonowy' ;) odpowiedz »Wyrok w sprawie nieudanego wyjazdu
[2022-02-16 10:44 194.33.77.*]
Wyrok wyważony i zgodny z ogólnie przyjętymi zasadami w tego typu sprawach. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
ITAKA kończy współpracę z największym
Dział prawo i podatki:
Decyzja o pomocy dla Condora
KE wydaje zgodę na dofinansowanie narodowego
Starsze aktualności:
Będą edukować z zakresu prawa
70% Polaków chce wyjechać na city
Ceny wyjazdów nieznaczenie w
Nowe ubezpieczenie od rezygnacji lub przerwania
Rozpoczęła się sprzedaż lata
Parlament Europejski naciska na przyjęcie Bułgarii i Rumunii do strefy
WTTC: turystyka zbliża się do poziomów sprzed
Rynku condohoteli coraz bardziej
Katastrofa na Odrze może się
Emirates uruchamiają powietrzne
Włochy nieoczywiste - zachęta do
NIK skontrolowała lotnisko w
Jest decyzja środowiskowa dla
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Dlaczego doszło do katastrofy w Katmandu?
Uzdrowiska walczą o finansowanie rehabilitacji ozdrowieńców
Małopolska turystyka straciła ponad 5 miliardów przez lockdown
Zamieszanie wokół kolejki na Kasprowy
Wyjazdy do Egiptu sporo tańsze niż przed rokiem
Które narody podróżują najwięcej?
SGTiH Vistula wyróżniła Kompasami
Koronawirus nie wpłynie na ITB
Problemy hotelarzy poruszono na Forum Hotelarzy IGHP