TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter




Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie

Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.


Podsumowanie 90. urodzin lotniska to decyzja urodzinowa o jego rozbudowie. Lotnisko ze względu na znaczący ruch, znaczące wykorzystanie dobiega do wyczerpania przepustowości i takim prezentem dla nas na to ostatnie dziesięciolecie stulecia lotniska jest decyzja o jego rozbudowie - wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Ilków, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych SA.

Lotnisko Chopina odprawia 45-50 tys. pasażerów dziennie, w szczycie sezonu niemal 70 tys. Według prognoz w 2024 roku odprawi rekordową liczbę ponad 20 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. To niemal szczyt przepustowości największego w Polsce portu lotniczego. Zwiększenie liczby pasażerów bez rozbudowy mogłoby się wiązać ze spadkiem standardów obsługi, dlatego PPL zapowiedziały plany rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie.

Wyczerpywanie przepustowości nastąpi w 2025 roku. Już pierwsze symptomy widzimy dzisiaj, natomiast rozbudowa, którą chcemy rozpocząć w 2026 i zakończyć w 2029 roku, będzie umożliwiała nam obsługę 30-milionowego ruchu - zapowiada Andrzej Ilków.

Jak wynika z wyliczeń PPL, realnym terminem uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli nowego lotniska w Baranowie, jest 2035 rok. W związku z limitami przepustowości na Lotnisku Chopina konieczna jest jego modernizacja, aby mogło służyć przez kolejne 10 lat. Spółka ocenia, że bez rozbudowy stołecznego portu lotniczego do 2032 roku Warszawa straciłaby 42 mln pasażerów, a do 2035 roku - nawet 80 mln pasażerów.

Rozbudowa na najbliższe dziesięciolecie obejmuje przede wszystkim część terminalową. Część lotniskowa, drogi startowe, drogi kołowania są rozbudowane na przyjęcie 48 operacji na godzinę, natomiast niestety terminal ogranicza w znacznym stopniu obsługę tak znaczącego ruchu - tłumaczy prezes PPL.

Rozbudowa obejmie przedłużenie pirsu południowego w stronę dawnego terminalu Etiuda, dzięki czemu zwiększy się strefa dla pasażerów z Schengen. Powstaną także nowe bramki do obsługi pasażerów non-Schengen i przebudowany zostanie pirs północny. Plany obejmują także dobudowanie nowego procesora sortowni. Większa ma być też liczba stanowisk kontaktowych, czyli rękawów do obsługi samolotów kodu E. Planowane jest stworzenie nowej płyty postojowej, gdzie miejsce znajdzie nawet sześć samolotów kodu C.

Według wyliczeń spółki inwestycje zakończyłyby się w 2029 roku, a ich pełna amortyzacja nastąpiłaby w 2035 roku, kiedy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. zł.

Koszty tej inwestycji wynoszą 2,4 mld zł, przy czym jest tam również ujęta rezerwa 40 proc. i jesteśmy w stanie to wybudować sami - zaznacza Andrzej Ilków.

Opóźnienia w budowie CPK oznaczają, że trzeba wprowadzić rozwiązania pomostowe dla całej aglomeracji warszawskiej, aby nie sparaliżować komunikacji lotniczej. Dlatego trwają prace nad szczegółowym programem wdrożenia modernizacji mazowieckich portów lotniczych - nie tylko Lotniska Chopina, ale też portu w Modlinie czy Radomiu, które łącznie będą mogły obsłużyć blisko 40 mln pasażerów rocznie.

W najbliższej przyszłości, czyli do 2035 roku, kiedy planowane jest oddanie nowej infrastruktury centralnego portu, przewidujemy bardzo ścisłą współpracę z lotniskiem w Modlinie i lotniskiem w Radomiu. To nasze zadanie, Polskich Portów Lotniczych, aby ta współpraca dała konkretną odpowiedź na wzrastający ruch - tłumaczy prezes PPL.

Dla lotniska w Modlinie ubiegły rok był rekordowy - obsłużyło ono ponad 3,4 mln pasażerów. Granica przepustowości wynosi ok. 4 mln. Jeszcze w tym roku może ruszyć rozbudowa lotniska, która umożliwi do 2029 roku obsługę nawet 10 mln osób. Ze względu na bliskie sąsiedztwo z Warmińsko-Mazurską Strefą Ekonomiczną port mógłby też przejąć obsługę cargo.

Lotnisko w Radomiu w 2023 roku obsłużyło nieco ponad 103 tys. pasażerów. Ich liczba ma jednak rosnąć wraz z rozbudową siatki połączeń. W rozkładzie na lato 2024 roku z lotniska w Radomiu zaplanowane są trasy obsługiwane przez PLL LOT do Rzymu, Prewezy czy Tirany. Oprócz połączeń regularnych w siatce lotów pojawią się też czarterowe.

Jako zarząd PPL podjęliśmy decyzję o wskazaniu użytkownikom lotniska naszych możliwości i przepustowości. Chcemy dla każdego lotniska określić taką matrycę slotową, żeby pokazywać możliwości nie tylko na najbliższe sezony, ale w ramach 10 lat. Jest to taka ekskluzywna wiedza i informacja dla przewoźników lotniczych. W najbliższym czasie taką informację dostaną nasi przewoźnicy i klienci - zapowiada Andrzej Ilków.



Starsze informacje 2024-04-15


Polskie Linie Lotnicze LOT otwierają nowe połączenie, łączące Warszawę z Oradeą.

W pierwszy rejs do miasta na zachodzie Rumunii przewoźnik wyruszy 3 czerwca 2024 r. Rejsy do Oradei będą wykonywane 4 razy w tygodniu, przez cały rok. Oradea to trzeci rumuński kierunek w siatce PLL LOT, po Bukareszcie i Kluż-Napoce.

Nowe połączenie do Rumunii startuje 3 czerwca i będzie wykonywane 4 razy w tygodniu, zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. Rejsy do Oradei będą odbywały się w poniedziałki, środki, piątki i soboty. W środy i piątki rejs LO655 wystartuje z Warszawy o 11:25, a rejs powrotny LO656 odleci z Oradei o 14:35. W poniedziałki i w soboty rejs LO657 wystartuje z Warszawy o 14:30, a z powrotem do Warszawy rejs LO658 wyruszy o 17:40. Połączenie będzie wykonywane przez komfortowe samoloty typu Embraer 170 i 175, a lot potrwa około 1,5 godziny.

Planując rozwój siatki o 20 nowych połączeń, polski przewoźnik chce być dla pasażerów w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pierwszym wyborem i partnerem w poszukiwaniu nowych propozycji podróżniczych. Rejsy z Warszawy do Oradei będą realizowane dzięki współpracy w formule PSO (Public Service Obligation) z regionem Bihor. Od 31 marca 2024 r. Rumunia jest w Strefie Schengen, a co za tym idzie - nie ma już konieczności przechodzenia kontroli granicznej, co znacząco skróci proces odprawy. Warto dodać, że brak konieczności kontroli granicznych przy podróży do Rumunii dotyczy jedynie połączeń lotniczych i morskich.

Starsze informacje 2024-04-12


Ruch na Lotnisku Chopina dynamicznie rośnie. W marcu bieżącego roku liczba podróżnych była wyższa o 13 proc. niż w 2019 roku, a w całym kwartale aż o 16 proc. Rosnące statystyki stołecznego portu stanowią również wyzwanie dla władz Polskich Portów Lotniczych.

W marcu br. Lotnisko Chopina odprawiło 1.517.271 pasażerów, co daje średnią około 49.000 osób dziennie. W najbardziej zajętym dniu, 22 marca, obsłużono 54.928 podróżnych (rekord dzienny osiągnięty w lecie 2023 to 68.000 osób).

Ruch pasażerski wraca szybciej niż przewidywano. Lotnisko Chopina w 2023 roku obsłużyło 18,5 mln pasażerów, czyli prawie tyle samo, co w rekordowym 2019 r. (18,8 mln). W pierwszym kwartale 2024 roku liczba podróżnych była wyższa o 16 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2019. Wrócił nie tylko ruch, ale również problemy z przepustowością największego lotniska w kraju. Inwestycje na Lotnisku Chopina są konieczne, niestety o kilka lat spóźnione. Dla PPL oznacza to palącą potrzebę modernizacji infrastruktury lotniskowej. Kierunek działań, jakie będą podejmowane przez PPL jest odpowiedzią na potrzeby polskiego rynku lotniczego wynikające z przeprowadzonej przez ministra Macieja Laska oceny aktualnej kondycji branży - mówi Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych zarządzających Lotniskiem Chopina.

Obecnie trwa przebudowa płyt postojowych, która zapewni lepszą funkcjonalność lotniska. Planowana jest również budowa nowych stanowisk postojowych.

Ze względu na wcześniejsze decyzje o wstrzymaniu rozbudowy części terminalowej, PPL stoi przed koniecznością dostosowania możliwości komfortowej obsługi pasażerów do liczby statków powietrznych, jakie mogą operować na warszawskim lotnisku. Zamierzamy zwiększać przepustowość Lotniska Chopina bez wzrostu oddziaływania hałasu na mieszkańców okolicznych dzielnic, ponieważ rośnie tendencja przewoźników do korzystania z większych samolotów, co z kolei przekłada się na zwiększenie liczby pasażerów i zmniejszenie liczby operacji lotniczych - dodaje prezes PPL.

W pierwszym kwartale 2024 roku Lotnisko Chopina odprawiło 4,3 mln. osób, czyli o 16 proc. więcej niż w 2019 roku (3,7 mln.). Jednocześnie wykonano 36,6 tys. operacji lotniczych, czyli o 24 proc. mniej niż w 2019 roku. Load factor w marcu wyniósł 80,5 proc. (o 4,3 p.p. więcej niż w 2019 roku). Pasażerowie transferowi stanowili 25 proc. podróżnych.

W marcu w stołecznym porcie odprawiono 9,7 tys. ton cargo, co składa się na rekordowy wynik kwartału - 26,2 tys. ton. W ruchu rozkładowym pasażerowie najchętniej za granicę podróżowali do Hiszpanii, Niemiec i Wielkiej Brytanii (Londyn pozostaje najpopularniejszym miastem wśród pasażerów z Warszawy). W ruchu czarterowym najpopularniejsze były Egipt, Hiszpania i Tajlandia. Ruch niskokosztowy w pierwszym kwartale wzrósł o 90 proc. w odniesieniu do tego samego okresu 2019 roku, a czarterowy o 43 proc.

Pasażerowie chcą podróżować - najchętniej z przewoźnikami niskokosztowymi i czarterowymi na wyjazdy wypoczynkowe. Będziemy wykorzystywać potencjał lotnisk regionalnych i wspierać ich rozwój, aby zapewnić dywersyfikację ruchu i zachować jego dotychczasową strukturę. Zaniechanie inwestycji w tym obszarze skutkowałoby wykluczeniem ruchu niskokosztowego i odebraniem możliwości podróżowania pasażerom wrażliwym cenowo. W Modlinie konieczne są inwestycje m.in. w infrastrukturę lotniskową - płyty postojowe czy terminal. W Radomiu z kolei, gdzie jest nowa infrastruktura i terminal, będziemy szukać rozwiązań, które zachęcą przewoźników do operowania z tego portu. Zwiększenie przepustowości mazowieckich portów lotniczych pozwoli obsłużyć nawet blisko 40 mln pasażerów - podsumowuje Andrzej Ilków.

Według prognoz Lotnisko Chopina odprawi w całym 2024 roku 20,5 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Stołeczny port po raz pierwszy w swojej 90-letniej historii przekroczy barierę 20 milionów osób odprawionych w ciągu 12 miesięcy.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
2 lotnisko chopina ppl statystyki andrzej ilków


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję