TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

IATA: przewoźnicy będą notować straty także w 2021 r.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych ogłosiło zmienioną prognozę wyników branży lotniczej w 2020 i 2021 roku. Głębokie straty w branży lotniczej utrzymają się do 2021 r., mimo że oczekuje się poprawy wyników w okresie objętym prognozą.


IATA przewiduje, że w 2020 r. przewoźnicy odnotują stratę netto w wysokości 118,5 mld USD (większa niż prognoza z czerwca wynosząca 84,3 mld USD). W 2021 r. spodziewana jest strata netto w wysokości 38,7 mld USD (głębsza niż 15,8 mld USD prognozowane w czerwcu).

Czynniki wydajności w 2021 r. wykażą poprawę w stosunku do 2020 r., a w drugiej połowie 2021 r. IATA spodziewa się poprawy po trudnej pierwszej połowie 2021 r. IATA prognozuje, że głębokie cięcia kosztów połączą się ze zwiększonym popytem w 2021 r. (ze względu na ponowne otwarcie granic połączone z testami lub powszechną dostępnością szczepionki), co sprawi, że w czwartym kwartale 2021 r. branża osiągnie dodatni wynik gotówkowy.

Ten kryzys jest niszczycielski i nieubłagany. Linie lotnicze zmniejszyły koszty o 45,8%, ale przychody spadły o 60,9%. W rezultacie linie lotnicze stracą 66 dolarów na każdego przewożonego w tym roku pasażera, co da łączną stratę netto w wysokości 118,5 mld dolarów. Strata ta zostanie znacznie zmniejszona o 80 miliardów dolarów w 2021 roku. Ale perspektywa utraty 38,7 miliarda dolarów w przyszłym roku nie jest powodem do świętowania. - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.

W obliczu spadku przychodów o pół biliona dolarów (z 838 mld dolarów w 2019 roku do 328 mld dolarów) linie lotnicze obniżyły koszty o 365 mld dolarów (z 795 mld dolarów w 2019 roku do 430 mld dolarów w 2020 roku). Wszystkie główne parametry operacyjne w branży pasażerskiej były negatywne. Liczba pasażerów najprawdopodobniej spadnie do 1,8 mld (60,5% mniej niż 4,5 mld pasażerów w 2019 r.). Jest to mniej więcej taka sama liczba, jaką branża przewoziła w roku 2003.

Według prognozy przychody z przewozów pasażerskich spadną do 191 mld dolarów, czyli osiągną mniej niż jedną trzecią z 612 mld dolarów uzyskanych w 2019 roku. Jest to w dużej mierze spowodowane 66% spadkiem popytu. Rynki międzynarodowe zostały nieproporcjonalnie mocno dotknięte 75-procentowym spadkiem popytu. Oczekuje się, że rynki krajowe, w dużej mierze napędzane przez ożywienie w Chinach i Rosji, osiągną lepsze wyniki i do końca 2020 r. będą o 49% niższe od poziomu z 2019 r.

Zakładając, że do połowy 2021 r. nastąpi pewne otwarcie granic (poprzez testowanie lub zwiększenie dostępności szczepionki), IATA oczekuje, że całkowite przychody wzrosną do 459 mld USD (131 mld USD poprawy w stosunku do 2020 r., ale nadal o 45% niższe niż 838 mld USD osiągnięte w 2019 r.). Dla porównania, oczekuje się, że koszty wzrosną jedynie o 61 mld USD. Linie lotnicze nadal będą jednak tracić 13,78 USD na każdego przewożonego pasażera. Do końca 2021 r. większe przychody poprawią sytuację, ale pierwsze półrocze przyszłego roku nadal wydaje się niezwykle trudne.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych iata prognoza




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję