TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Odnotowano znaczny spadek sprzedaży polskich autobusów

Dziewięć miesięcy 2009 roku przyniosło ogromny spadek sprzedaży nowych autobusów w Polsce. W tym okresie kupiono tylko 658 pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 ton, czyli o 506 sztuk mniej niż w tym samym czasie w roku poprzednim.


Tegoroczny wynik jest najgorszy od 8 lat. Spadek sprzedaży został zauważony we wszystkich segmentach rynku. Jednak największy w kategorii autobusów miejskich, gdzie dostawy spadły o 293 sztuk, czyli 49,49% w porównaniu z tym samym okresem 2008 roku. Jeszcze w ubiegłym roku właśnie ten segment odnotował najlepszy rezultat w swojej historii - 899 sprzedanych pojazdów, czyli wzrost o 200 sztuk w porównaniu z rokiem z 2007. Dodatkowo około 70 miejskich autobusów, które zostały sprzedane w pierwszym kwartale tego roku to kontynuacja ubiegłorocznych zamówień. Nowe przetargi są cały czas ogłaszane, ale bieżące zamówienia gwarantują dostawy do końca roku na poziomie około 100 sztuk. Zakłada się, że na polski rynek autobusów miejskich w całym 2009 roku trafi około 480 pojazdów, czyli ponad 45% mniej niż w roku ubiegłym. Po 9 miesiącach tego roku liderem segmentu miejskiego, a także całego rynku autobusowego w Polsce jest firma Solaris Bus&Coach. Natomiast najlepiej sprzedającym się autobusem miejskim po 3 kwartałach 2009 roku został Solaris Urbino 12.

W segmencie autobusów międzymiastowych odnotowano spadek o 95 sztuk, czyli o 25% w porównaniu z rokiem 2008. Jednak jest to dobry wynik przy wzięciu pod uwagę, że w ubiegłym roku Kapena realizowała rekordowo duży kontrakt dla Komendy Głównej Policji. Natomiast tegoroczne cięcia budżetowe spowodowały, że nie ma szans na dalsze zakupy autobusów międzymiastowych przez jednostki administracji rządowej. W minionym roku różne rządowe agendy kupiły w sumie 116 autobusów międzymiastowych. Prognozowanie poziomu sprzedaży na koniec roku dla tego segmentu jest bardzo trudne. Mała pula dostaw podlega w tym przypadku ustawie o zamówieniach publicznych, a najwięcej pojazdów międzymiastowych zakupują prywatni przewoźnicy. Po 9 miesiącach tego roku liderem w tej kategorii jest firma CMS Auto, która sprzedaje minibusy na bazie furgonów Mercedes-Benz Sprinter. Właśnie tego typu pojazd (CMS -Mercedes-Benz Sprinter 515CDI) został najlepiej sprzedającym się autobusem międzymiastowym w Polsce w ciągu 3 kwartałów 2009 roku.

W bieżącym roku Ministerstwo Edukacji nie ogłosiło przetargu na dostawę nowych autobusów szkolnych. Krystyna Szumilas, wiceminister edukacji tłumaczyła, że kryzys zmusił rząd do ograniczenia wydatków i jak na razie MENiS nie rozpocznie procedury kolejnych zakupów. Coraz częściej mówi się też o przekazaniu kwestii transportu szkolnego do samorządów, które mają dotować przewoźników, którzy wykonują przewozy uczniów. W ubiegłym roku kontrakt Ministerstwa Edukacji i Sportu na dostawę gimbusów wygrała firma Kapena ze Słupska. Przyjęła ona pierwsze zamówienie na 21 autobusów. Drugie zamówienie na dostawę 65 pojazdów szkolnych otrzymały Polskie Autobusy i Autosan. Niestety, w tym roku żadna z tych firm nie może liczyć na MEN. Stale rośnie liczba indywidualnych zakupów gimbusów przez gminy, ale tego typu zamówienia nie powinny przekroczyć poziomu 10 sztuk na koniec roku. Po 9 miesiącach sprzedano w Polsce 2 gimbusy, a w analogicznym okresie roku ubiegłego 64.

Segment autobusów turystycznych również odnotował znaczne spadki. W ciągu 3 kwartałów tego roku zakupiono tylko 72 autokary, czyli o 41,61% mniej niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Zazwyczaj największa liczba autobusów turystycznych kupowana jest w maju i czerwcu, aby nowe pojazdy jak najszybciej zaczęły zarabiać na siebie w sezonie. Jednak w tym roku te przedwakacyjne zakupy były na bardzo niskim poziomie. W czerwcu ubiegłego roku sprzedano 32 autokary, a w tym roku tylko 9. Szacuje się, że na koniec tego roku poziom sprzedaży nowych autokarów turystycznych wróci do poziomu z lat 2001-2003. Wówczas polscy przewoźnicy kupowali średnio 110 sztuk w roku. W sumie oznaczałoby to spadek o 40% w porównaniu z rokiem 2008, kiedy sprzedano 182 autobusy turystyczne. Jednak wtedy zakupom sprzyjał niski kurs euro. Liderem rynku w tym segmencie jest EvoBus Polska. Natomiast najlepiej sprzedającym się autokarem w ciągu 9 miesięcy tego roku został Mercedes-Benz Tourismo 15 RHD.

W sumie sprzedaż na koniec 2009 roku szacowana jest na poziomie 1000-1050 sztuk. Taką wielkość sprzedaży odnotowywano w latach 2001-2005. W ostatnich latach 2006-2008 sprzedawano 1300 - 1750 autobusów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
autobus autokar sprzedaż zakup wynik spadek miejski gimbus zamówienie pojazd Solaris Urbino 12 Mercedes-Benz Sprinter Tourismo CMS Auto Krystyna Szumilas Ministerstwo Edukacji Narodowej MEN Kapena Autosan Polskie Autobusy EvoBus Polska Scania Man Solbus




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję