TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Balice za małe dla podróżnych

Personalne roszady w Ministerstwie Obrony Narodowej zablokowały przekazywanie wojskowych terenów pod rozwój lotniska w Balicach. Tymczasem ciasny terminal nie radzi sobie już z przyjmowaniem nowych pasażerów, co bardzo utrudniło życie podróżnym podczas długiego weekendu.


Ciężkie chwile przeżyło wielu podróżujących - samoloty były opóźnione, odprawa trwała dwa razy dłużej. Pracownicy spółki zarządzającej portem opowiadają że chwilami terminal przypominał wioskę uchodźców, a nie europejskie lotnisko. System przesyłania bagażu nie wytrzymał, ponieważ przybyło nowych połączeń lotniczych. Kiedy stanęły taśmy przesyłające bagaż, stanowiska odpraw natychmiast się nim wypełniły, a turyści robili sobie zdjęcia z wysokimi na trzy metry stertami waliz.

Nie wiadomo co czeka podróżnych w miesiącach letnich, kiedy przez lotnisko, tak jak w roku ubiegłym, przewijać się będzie ponad sto samolotów pasażerskich dziennie.

Według prezesa MPL Balice Kamila Kamińskiego, podróżni nie mają się czego obawiać, bo mimo, że obecny terminal ma kłopoty z zapewnieniem przepustowości w godzinach szczytu, w najbliższym czasie będzie przeprowdzonych kilka inwestycji mających rozładować ruch na lotnisku.

Niestety, obecnie bardzo wyraźnie widać, jak planowanie i rozbudowa lotniska rozminęły się w czasie z potrzebami rynku. Wygląda na to, że podobnie będzie w przyszłości: zarząd MPL musiał wybrać budowę nowego terminalu obok istniejącego (właśnie trwa konkurs na jego projekt), choć w przyszłości cywilne lotnisko ma być powiększone nawet o 30 hektarów należących obecnie do wojska.

We wrześniu zeszłego roku szybkie, bezpłatne przekazanie terenu obiecał w Krakowie premier Jarosław Kaczyński, licząc na unijne pieniądze na jego rozbudowę. Od tego czasu sprawa utknęła w miejscu. Realizację pomysłu skomplikowało odejście szefa MON Radosława Sikorskiego oraz zmiany we władzach Agencji Mienia Wojskowego. Nieoficjalnie mówiono też, że Agencja wejdzie aportem do spółki zarządzającej lotniskiem.

Kamil Kamiński od władz MON otrzymał zapewnienie, że nowe kierownictwo będzie kontynuowało proces rozpoczęty przez poprzedników. Nie wiadomo jednak kiedy i na jakich zasadach grunty zostaną przekazane. Niejasna sytuacja prawna gruntu zablokowała możliwość starania się o duże unijne pieniądze na nowy terminal - pomysł trafił na rządową "listę rezerwową".

Wychodzi więc na to, że zamiast większego terminalu i szybkiej rozbudowy płyty postojowej będzie mniejszy terminal, który wraz z już istniejącym ma mieć przepustowość około 9 mln pasażerów. Rozpoczęcie budowy planowane jest w przyszłym roku. A już w czerwcu tego roku istniejący terminal powiększy się o 15 stanowisk odpraw, a tym samym zacznie spełniać wymagania unijnego układu z Schengen.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Balice Kraków w Balicach MPL Balice lotnisko terminal w Krakowie Ministerstwo Obrony Narodowej MON wojsko pasażer podróżni weekend samoloty odprawa bagaż Kamil Kamiński Jarosław Kaczyński Radosław Sikorski Agencja Mienia Wojskowego grunty Schengen rozbudowa rozwój nowy terminal zdjecia jak na lotnisku lotniska pyrzowice zdjęcia z


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję