TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Niedźwiada czeka na upadek lotniska w Świdniku?

Chociaż budowa lotniska w Świdniku jest już przesądzona, w dalszym ciągu działa spółka, która ma na celu budowę portu w Niedźwiadzie. Nie posiada ona jednak żadnego majątku, a jedynie same długi - pisze Gazeta Wyborcza.


Czy blokujących lotnisko będzie w stanie powstrzymać wojewoda? Jak mówi Jacek Sobczak, wicemarszałek województwa, odpowiedzialny za lotnisko, istnym dziwolągiem i ewenementem na skalę europejską, jest sytuacja, kiedy w województwie działają dwie spółki, których celem jest budowa lotniska regionalnego.

Spółkę pod nazwą Międzynarodowego Portu Lotniczego w Lublinie - Niedźwiada utworzyły w 2004 roku władze województwa, które jednocześnie objęły 23 proc. jej akcji. Pozostałe z nich zostały podzielone między 23 podmioty: powiaty, miasta i gminy otaczające miejscowość niedaleko Lubartowa. Wszystko to, miało na celu, aby 40 kilometrów od Lublina zbudowano lotniczy port pasażerski. Na ten projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego samorząd województwa starał się w Brukseli o dofinansowanie w wysokości 57,8 mln euro. Budowa w Niedźwiadzie miały ruszyć wiosną 2007 roku, za czym głównie lobbowali politycy PSL. Plany te przekreśliła jednak powstała pod koniec 2006 roku koalicja PiS i PO w sejmiku województwa. Nowy zarząd województwa postanowił, że pieniądze pochodzące z budżetu państwa i z Unii Europejskiej powinny zostać przeznaczone na budowę lotniska regionalnego w Świdniku. Miesiąc temu te decyzję przypieczętowała Komisja Europejska, która zezwoliła na wydanie 296 mln zł ze środków publicznych na budowę portu właśnie pod Lublinem.

MPL Lublin - Niedźwiada działa jednak w dalszym ciągu. Jak przyznaje przewodniczący rady nadzorczej, Marian Starowinik z PSL, sytuacja nie jest dobra.

Spółka ma zobowiązania - ok. 20 tys. złotych, nawet zarząd, rada nadzorcza oraz pracownicy na własną prośbę już od dawna nie pobierają swoich pensji. Wielkimi krokami zbliża się również termin, kiedy to zarząd spółki ma przedstawić akcjonariuszom wyniki finansowe osiągnięte w roku ubiegłym. Według informacji "Gazety", spółka zamknęła go stratą sięgającą pięciu tysięcy złotych.

Władze województwa miały zamiar pozbycia się problemu Niedźwiady. Jednak bezskutecznie. Jak relacjonuje Sobczak, który zaproponował połączenie obu tych publicznych spółek, na połączenie Niedźwiady z Portem Lotniczym Lublin, budującym lotnisko pod Świdnikiem nie wyrazili zgody mniejszościowi akcjonariusze Niedźwiady: władze powiatów, gmin i miast. Członkowie samorządów nie chcieli przede wszystkim, aby wykupione pod Lubartowem grunty stały się własnością PL Lublin.

W czym rzecz? Państwo łożyło na wykup terenów pod lotnisko, ale z wyraźnym zaznaczeniem, że ma z nich powstać wyłącznie "infrastruktura lotnicza". Jeśli tak by się nie stało, pieniądze należałoby zwrócić. A jest oczywiście jest o co walczyć. Do marca roku 2007 spółka zdążyła zakupić 147 ha gruntów za 2,5 mln zł. Sobczak znalazł na to rozwiązanie. Uważa, że kto wie może za 10 lat okaże się, że pojawiło się zapotrzebowanie na drugie lotnisko, z którego korzystałyby firmy naszych wschodnich sąsiadów: Ukrainy i Białorusi. Najbardziej prawdopodobna jest sytuacja, kiedy to na tych gruntach powstaną wielkie hangary dla samolotów.

Zarząd województwa boryka się także z innym problemem. Port lotniczy w Niedźwiadzie jest uwzględniony w miejscowych i wojewódzkim projekcie zagospodarowania przestrzennego. Lotniska w Świdniku w chwili obecnej w tych planach nie ma, a bez tego nie można ruszyć z budową. Procedurę uchwalania planów przez radnych podświdnickich gmin wydłużają m.in. protesty mieszkańców. Protestujący z gminy Wólki Lubelskiej domagają się większych pieniędzy, niż te które proponuje im PL Lublin za ich działki i domy.

Marian Strownik w rozmowie z "Gazetą" podkreślił, że Niedźwiada jest potrzebna i musi istnieć, będzie także alternatywą, kiedy inwestycja w Świdniku upadnie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
budowa lotniska w Świdniku Niedźwiada Port Lotniczy w Lublinie PO PSL UE Ukraina Białoruś protestujący z Wólka Lubelska PL Lublin Gazeta niedzwiada i lotnisko świdnik plany swidniku kiedy pod




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję