TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Marka dla Szczecina - miasta wielu kultur

W hotelu Radisson SAS podczas konferencji "Marka Szczecina" dyskutowano o tym, iż Szczecin musi mieć markę, która wiązać się będzie tradycjami miasta, które jest wielokulturowe, kosmopolityczne, leżące blisko granicy.


- Nie mamy marki, a miasto powinno ją posiadać - przyznałzastępca prezydenta Szczecina Leszek Dlouchy. - Jej stworzenie powinno połączyć wszystkich w mieście.

- Ta konferencja zaczyna pracę nad jej stworzeniem. Ale to zadanie na lata - stwierdziła szefowa wydziału strategii Urszula Berlińska. - Chcemy porozmawiać, jakie cechy powinny się w marce Szczecina identyfikować, później rozpoczniemy społeczną dyskusję. Już widać, że tym, co identyfikuje nasze miasto, jest jego różnorodność.

Podczas konferencji wykład o marce wygłosił m.in. dr Mirosław Boruc, prezes Fundacji Promocja Polska - Instytut Marki Polskiej. Jego firma prowadzi aktualnie kampanię, która ma na celu wykreowanie marki "Polska".

Zapytaliśmy, więc o markę Szczecina.

Mając na myśli markę Szczecina wymienia pan carycę Katarzynę, Hanzę a jednocześnie polską tożsamość. Jak można to pogodzić?

dr Mirosław Boruc: - Szczecin jest wszystkim obojętny, a żeby mówić o marce, trzeba się czymś wyróżnić. Potrzebny jest rozgłos. Czym zwrócić uwagę na Szczecin? Na przykład hasłem: "Warszawo, oddaj kasę, którą zabrałaś Szczecinowi". I może ona odda, może nie, ale będzie głośno. Jak się zwróci uwagę na to, że stąd jest caryca, momentalnie dotrze się do szerokiej publiczności. Trzeba wykorzystać to, co się ma.

Boruc podkreśla, iż: - Atutem Szczecina nie jest morze, takich miast jest na świecie tysiące. Gdańskie hasło "Morze możliwości" jest puste, nie ma w nim komunikatu. Wyróżnikiem Szczecina jest kosmopolityzm, wielość kultur. Na to jest teraz moda.

Proponuje pan, by wybudować w Szczecinie łuk tryumfalny na placu Grunwaldzkim. Pomysł "z czapki" ?

- Ale jak pomysł jest "z czapki", to wszyscy o nim napiszą, a ludzie polubią. Tylko musi to zrobić ktoś z nazwiskiem, a to coś musi robić wrażenie artystyczne i mieć przesłanie. Ludzie szukają teraz znaków przestrzennych, by identyfikować miejsca. Potrzebne jest coś co wyróżnia, jest ładne, można do tego dołożyć legendę. Odsłonięcie takiego łuku musiałoby się odbyć w obecności Komisji Europejskiej, prezydenta Niemiec, Francji, carskiej rodziny. Chodzi o wielką pompę podkreślającą kosmopolityzm miasta.

Łuk tryumfalny? W jakim celu, skoro mamy Wały Chrobrego. Czyż nie są rozpoznawalne?

- Są, ale wy je już macie. A one są niewykorzystane i będą, bo Wały są za duże i nie są Chrobrego. Jak się nie ma prawdziwej legitymacji do polskości, do piastowskiej tradycji Wałów, to lepiej się za to nie zabierać. Szczecin musi pokazać, jak się zmienia.

Skąd twierdzenie, że Szczecin nie ma duszy?

- Może i ma, ale wy jej nie potraficie mi pokazać. Jak zabieram dziewczynę na spacer po Kazimierzu, to pokazuję jej rynek i artystów. Od razu czuje się duszę miasteczka. To samo Kraków, żyje przeszłością, historią, ludźmi. Morskość to tylko jakaś cecha, a nie dusza miasta.

Jednak Kraków ma tysiąc lat polskiej historii. A jak my ją mamy stworzyć z dnia na dzień?

- Nie, ale da się to zrobić w kilka lat. Można np. sprowadzać fantastyczne jachty w ramach jakiejś stałej imprezy, albo stworzyć szlak kuchni etnicznych. To jest coś, to może dać duszę.

Zatem kto może w takiej promocji pomóc?

- Diaspory, tu Niemcy. Uszanowanie takiej diaspory świadczy o klasie miasta. Oni przyjadą tu na groby, przywiozą tu swoje dzieci i wnuki, w końcu zainwestują i podpowiedzą to jeszcze komuś.

Co teraz powinniśmy zrobić, aby powstała marka "Szczecin"?

Zarazić paru ludzi. Trzeba wariata, który to zacznie. Wokół niego niech się zbierze grupa ludzi, którzy zaczną szukać tożsamości miasta. Trzeba to wszystko, co się w mieście dzieje zebrać w jedno przesłanie. A kiedy będzie marka? Kiedy przyjezdni studenci zaczną mówić, że są ze Szczecina.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Szczecin marka Szczecina Leszek Dlouchy hotel Radisson SAS Urszula Berlińska Mirosław Boruc Fundacja Promocja Polska Instytut Marki Polskiej do Szczecina w Szczecinie miasto wielu kultur kosmopolityzm rozkład z busów busy ze miasta




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję