Zobacz także
50 lecie marki ważnej dla światowego hotelarstwa
Kto dołączył do Polskich Marek Turystycznych
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu przedsiębiorców
Marka Golden Tulip promowana przez Wojciecha Fiedorczuka
Promocja Polski podczas 75-lecia słynnych ogrodów Keukenhof
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw Blogerów
Marka dla Szczecina - miasta wielu kultur
W hotelu Radisson SAS podczas konferencji "Marka Szczecina" dyskutowano o tym, iż Szczecin musi mieć markę, która wiązać się będzie tradycjami miasta, które jest wielokulturowe, kosmopolityczne, leżące blisko granicy.
- Nie mamy marki, a miasto powinno ją posiadać - przyznałzastępca prezydenta Szczecina Leszek Dlouchy. - Jej stworzenie powinno połączyć wszystkich w mieście.
- Ta konferencja zaczyna pracę nad jej stworzeniem. Ale to zadanie na lata - stwierdziła szefowa wydziału strategii Urszula Berlińska. - Chcemy porozmawiać, jakie cechy powinny się w marce Szczecina identyfikować, później rozpoczniemy społeczną dyskusję. Już widać, że tym, co identyfikuje nasze miasto, jest jego różnorodność.
Podczas konferencji wykład o marce wygłosił m.in. dr Mirosław Boruc, prezes Fundacji Promocja Polska - Instytut Marki Polskiej. Jego firma prowadzi aktualnie kampanię, która ma na celu wykreowanie marki "Polska".
Zapytaliśmy, więc o markę Szczecina.
Mając na myśli markę Szczecina wymienia pan carycę Katarzynę, Hanzę a jednocześnie polską tożsamość. Jak można to pogodzić?
dr Mirosław Boruc: - Szczecin jest wszystkim obojętny, a żeby mówić o marce, trzeba się czymś wyróżnić. Potrzebny jest rozgłos. Czym zwrócić uwagę na Szczecin? Na przykład hasłem: "Warszawo, oddaj kasę, którą zabrałaś Szczecinowi". I może ona odda, może nie, ale będzie głośno. Jak się zwróci uwagę na to, że stąd jest caryca, momentalnie dotrze się do szerokiej publiczności. Trzeba wykorzystać to, co się ma.
Boruc podkreśla, iż: - Atutem Szczecina nie jest morze, takich miast jest na świecie tysiące. Gdańskie hasło "Morze możliwości" jest puste, nie ma w nim komunikatu. Wyróżnikiem Szczecina jest kosmopolityzm, wielość kultur. Na to jest teraz moda.
Proponuje pan, by wybudować w Szczecinie łuk tryumfalny na placu Grunwaldzkim. Pomysł "z czapki" ?
- Ale jak pomysł jest "z czapki", to wszyscy o nim napiszą, a ludzie polubią. Tylko musi to zrobić ktoś z nazwiskiem, a to coś musi robić wrażenie artystyczne i mieć przesłanie. Ludzie szukają teraz znaków przestrzennych, by identyfikować miejsca. Potrzebne jest coś co wyróżnia, jest ładne, można do tego dołożyć legendę. Odsłonięcie takiego łuku musiałoby się odbyć w obecności Komisji Europejskiej, prezydenta Niemiec, Francji, carskiej rodziny. Chodzi o wielką pompę podkreślającą kosmopolityzm miasta.
Łuk tryumfalny? W jakim celu, skoro mamy Wały Chrobrego. Czyż nie są rozpoznawalne?
- Są, ale wy je już macie. A one są niewykorzystane i będą, bo Wały są za duże i nie są Chrobrego. Jak się nie ma prawdziwej legitymacji do polskości, do piastowskiej tradycji Wałów, to lepiej się za to nie zabierać. Szczecin musi pokazać, jak się zmienia.
Skąd twierdzenie, że Szczecin nie ma duszy?
- Może i ma, ale wy jej nie potraficie mi pokazać. Jak zabieram dziewczynę na spacer po Kazimierzu, to pokazuję jej rynek i artystów. Od razu czuje się duszę miasteczka. To samo Kraków, żyje przeszłością, historią, ludźmi. Morskość to tylko jakaś cecha, a nie dusza miasta.
Jednak Kraków ma tysiąc lat polskiej historii. A jak my ją mamy stworzyć z dnia na dzień?
- Nie, ale da się to zrobić w kilka lat. Można np. sprowadzać fantastyczne jachty w ramach jakiejś stałej imprezy, albo stworzyć szlak kuchni etnicznych. To jest coś, to może dać duszę.
Zatem kto może w takiej promocji pomóc?
- Diaspory, tu Niemcy. Uszanowanie takiej diaspory świadczy o klasie miasta. Oni przyjadą tu na groby, przywiozą tu swoje dzieci i wnuki, w końcu zainwestują i podpowiedzą to jeszcze komuś.
Co teraz powinniśmy zrobić, aby powstała marka "Szczecin"?
Zarazić paru ludzi. Trzeba wariata, który to zacznie. Wokół niego niech się zbierze grupa ludzi, którzy zaczną szukać tożsamości miasta. Trzeba to wszystko, co się w mieście dzieje zebrać w jedno przesłanie. A kiedy będzie marka? Kiedy przyjezdni studenci zaczną mówić, że są ze Szczecina.
Komentarze
Tagi:
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Dział targi, konferencje, workshop:
Nowe Trendy w Turystyce już za
POT uhonorowała Ambasadorów Kongresów
Starsze aktualności:
Katastrofa na Odrze może się
Emirates uruchamiają powietrzne
Włochy nieoczywiste - zachęta do
NIK skontrolowała lotnisko w
Jest decyzja środowiskowa dla
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
Ubezpieczenia touroperatorów jeszcze droższe?
Lublin: Kontrola wykaże, czy koncesje dla przewoźników były wydawane zgodnie z prawem
Drezno: w czasie ferii można zwiedzić port lotniczy
Dubaj będzie mieć największe lotnisko świata
Nie będzie ulgowego traktowania na granicy z powodu Świąt i Nowego Roku!
Z Warszawy do Wilna pojedziemy codziennie
Japan Airlines uratuje mnich-miliarder?
Włochy: tragiczny wypadek autokaru z kibicami
Nowe logo Kentucky Fried Chicken
Olimpiada w Międzybrodziu Żywieckim
Polska turystyka będzie bardziej gay friendly?
Wzorem tanich linii lotniczych
Coraz mniej atrakcji turystycznych powstaje w Olsztynie
10 lat lotów do Japonii i Chin
SkyEurope liczy na wyższe przychody w 2009
Egzotyka na zimowe miesiące już w sprzedaży na Traveliada.pl
Podhale oblężone przez sylwestrowych gości
Są już uproszczone zasady wydawania wiz dla Ukraińców!
Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych - turysta będzie miał 30 dni na złożenie reklamacji
KTO WYLATUJE 12 LIPCA Z BYDGOSZCZY DO TUNEZJI NA WCZASY...??