TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Kolejowe przewozy osobowe tylko w państwowych rękach?

Prywatni przewoźnicy kolejowi czekają na wsparcie ze strony samorządów wojewódzkich. Niestety te nie przejawiają zainteresowania rozwojem zdrowego konkurencyjnego rynku w tym sektorze.


Już w grudniu mają wystartować w części województwa kujawsko-pomorskiego pociągi pasażerskie obsługiwane przez konsorcjum firm PCC Rail i Arriva. Jednak na takie kroki w innych częściach naszego kraju na razie nie ma co liczyć.

Mimo, że kilku przewoźników kolejowych zapowiadało zainteresowanie przewozami osobowymi, nic z tych planów nie wyszło. Postawa prywatnych firm zawiodła samorządowców.

- Ogłosiliśmy już dwa przetargi na obsługiwanie kolejowej linii pasażerskiej Gliwice-Bytom, ale nie stanęła w nich żadna prywatna firma - mówi Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu Województwa Śląskiego.

-Samorząd woj. śląskiego nie dysponuje taborem, jaki mógłby zostać użyczony firmie przewozowej do prowadzenia ruchu. Dlatego podpisana zostanie umowa na trasę Gliwice-Bytom z PKP Przewozami Regionalnymi, które dysponują odpowiednim taborem- przyznaje Kołodziejczyk

Jarosław Kołodziejczyk zapowiedział jednak, że samorząd wojewódzki zamierza zakupić wkrótce część taboru.

- Mamy na ten cel przeznaczone ok. 40 mln euro, ponadto zamierzamy aplikować również do funduszy szwajcarskich, aby na tego typu działania zdobyć środki - dodaje Kołodziejczyk.

-Nie ma możliwości, aby w obowiązujących warunkach prywatni przewoźnicy kupowali odpowiedni tabor do przewozów osób. Nowoczesny pojazd szynowy kosztuje ok. 7-8 mln zł., prywatnych przewoźników nie stać, aby np. 10 czy 50 sztuk takich pojazdów czekało na rozstrzygnięcie przetargów - wskazuje Mieczysław Olender, prezes PCC Rail.

W woj. kujawsko-pomorskim, w którym przewozami pasażerskimi zajmował się będzie PCC Rail wspólnie z brytyjską Arrivą, samorząd przekazał część pojazdów w dzierżawę.

- Dopóki takie rozwiązanie nie będzie stosowane w innych regionach to nie ma szans, aby prywatni przewoźnicy pojawili się na torach - zapowiada Mieczysław Olender.

Konsorcjum PCC i Arrivy jest zainteresowane kolejnymi projektami dotyczącymi przewozów pasażerskich. Powściągliwi w tego typu deklaracjach są przedstawiciele CTL Logistics.

Obecnie do kolejowych przewozów pasażerskich prywatni przewoźnicy podchodzą bardzo ostrożnie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
przewozy osobowe prywatni przewoźnicy kolejowi PCC Rail Arriva mieczysław olender w polsce kolejowe kolej przewoznicy krakow z do prywatne




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję