TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jak zmienia się sposób działania turysty-internauty?

Polacy planują swoje wakacje bazując na wiadomościach odnalezionych w Internecie. Google przedstawia specjalny raport dotyczący zachowań współczesnego internauty - turysty.


Podczas badania zapytano polskich użytkowników sieci o ich zdanie na temat roli Internetu w procesie nabywania usług turystycznych. To właśnie zachowania internautów - konsumentów są motorem zmian na rynku turystyki online, a także warunkują komercyjny sukces wprowadzanych przez firmy turystyczne innowacji.

Według badań, polski internauta - turysta jest coraz bardziej wymagający, aktywnie i świadomie odnajduje, porównuje i dokonuje wyboru oferty turystycznej. Podjęcie przez niego decyzji poprzedzone jest skorzystaniem z wyszukiwarek i przeglądnięciem przynajmniej kilku stron internetowych. Już nie musi udawać się do biura, aby dokonać zakupu na przykład wycieczki, może dokonać rezerwacji online, a także za nią zapłacić. Może tutaj zabraknąć kontaktu z przedstawicielem firmy oferującej usługę, jednak to i tak nie odstrasza coraz większej rzeszy klientów.

Dzięki badaniom otrzymaliśmy pewien profil współczesnego internaty - turysty. Pierwsza z tendencji przejawiających się w zachowaniu badanych dotyczy czynności dokonywanych przy pomocy Internetu. Coraz częściej decydujemy się na zakupy w Internecie, aż 29 proc. internautów przyznało się do nabywania usług turystycznych online, co daje wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu do roku 2006. Badani poszukiwali także w Internecie ciekawych miejsc turystycznych (86 proc.), porównywali ceny (71 proc.), czytali opinie innych na temat usług turystycznych (78 proc.). Aż 40 proc. respondentów dokonywało wstępnej rezerwacji przez Internet.

Kolejną interesującą tendencją są nowe możliwości prezentowania i sprzedaży niszowych usług turystycznych, co dla tych mniejszych firm na rynku oznacza wyrównanie szans na dotarcie do klienta. Za przykład może posłużyć fakt, że w 2007 roku agroturystyką było zainteresowanych aż o 40 proc. więcej osób niż w roku poprzednim. Właśnie dlatego małe rodzinne gospodarstwa agroturystyczne mogą zmierzyć się śmiało z konkurencją większych spółek na rynku.

Najczęściej poszukiwanymi produktami i usługami turystycznymi na rynku były zarówno w 2006 roku jak i w 2007 r. hotele i zakwaterowanie (63 proc. badanych), domy wypoczynkowe (55 proc.), a także usługi kolejowe (54 proc.). Natomiast najbardziej popularnymi adresami www były strony internetowe przewoźników kolejowych (73 proc.), działy turystyczne portali (53 proc.), ponadto strony internetowe hoteli (50 proc.).

Jedną z najważniejszych cech dzisiejszego internauty jest korzystanie z możliwości wyszukiwarek, które są narzędziem ułatwiającym nam odnalezienie atrakcyjnych turystycznie miejsc. Taką właśnie odpowiedź wskazało 83 proc. badanych. Wyszukiwarki są pomocne również w zbieraniu opinii (71 proc.), i informacji (62 proc.), porównywaniu cen (64 proc.), rezerwowaniu (40 proc.), i kupowaniu usług związanych z wypoczynkiem (28 proc.). Według danych dynamicznie wzrosło (o 17 proc.) znacznie wyszukiwarek w procesie samego zakupu online, w 2007 roku ponad jedna czwarta respondentów potwierdziła wykorzystywanie w tym celu wyszukiwarek. Jasne jest więc, że wyszukiwarki stały się obecnie jednym z najważniejszych narzędzi nie tylko wspierających podjęcie konkretnych decyzji co do wyboru produktu, są także bardzo istotnym elementem samego zakupu usług turystycznych.

Równie ważne są dane, które wskazują, że współczesny internauta zdecydowanie częściej niż rok temu dokonuje zakupu oline ( 34 proc. respondentów dokonało takiego zakupu), a jeśli nawet nie dochodzi do ostatecznej transakcji przy użyciu Internetu, to i tak klient korzysta przed dokonaniem wyboru w informacji umieszczonych w sieci (92 proc.).

Raport na sam koniec ukazuje bariery, które utrudniają dalszy rozwój zakupu produktów turystycznych online. Największą z tychże barier okazał się brak bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem biura (60 proc. ankietowanych). 24 proc. badanych przyznało , że w przypadku wybranej przez siebie oferty nie mieli nawet takiej możliwości, aby dokonać transakcji przez Internet. Zniwelowanie tych ograniczeń jest możliwe przez rozbudowanie serwisów internetowych w taki sposób, aby zawierały wszystkie potrzebne klientowi wiadomości, a także możliwość bezpiecznego i wygodnego zakupu online. Wydaje się, że jest to warunkiem dalszego rozwoju branży turystycznej w sieci.

Badanie zlecone przez Gogle zostało zrealizowane dzięki firmie Gemius w dwóch partiach, w 2006 i 2007 roku. Analizie poddano takich internautów, którzy szukali kiedyś produktach sieci informacji o produktach turystycznych. Dane zostały zebrane przy użyciu kwestionariuszy za pośrednictwem poczty elektronicznej użytkowników panelu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych, spółki należącej do grupy Gemius.

Jak wypowiada się Adam Kwaśniewski z Gogle Polska, raport jest cennym źródłem wiadomości. Pierwszym powodem jest fakt, że przedstawia on dynamiczny portret współczesnego turysty, który o wiele chętniej niż kiedyś dokonuje zakupów online. Jest coraz bardziej niezależny od lokalnego biura podróży, czego powodem jest aktywne poszukiwanie informacji i świadome dokonywanie wyboru oferty spośród wszystkich dostępnych w sieci. Drugim powodem jest szansa dla przedsiębiorców na dostosowanie się do obecnie panujących trendów. Istnienie usługodawców w sieci jest konieczna i dla internatów oczywista. Inwestycje w rozbudowanie serwisu internetowego i oferta usług online musi się zwrócić w postaci zwiększenia się zainteresowania klientów. Wyszukiwarki są coraz ważniejsze, są nie tylko istotnym elementem samego procesu zakupu, ale także są źródłem informacji, ich obecność zatem gwarantuje nam dotarcie potencjalnego klienta do ofert kupna. W chwili obecnej kluczowe znaczenie ma także umożliwienie klientom dokonanie zapłaty za produkt turystyczny w sposób szybki, sprawny i bezpieczny. Tutaj właśnie tkwi największy potencjał wzrostu. Szczególnie w sytuacji, kiedy polskimi produktami turystycznymi zainteresowani są nie tylko Polacy, ale także mieszkańcy krajów Europy Zachodniej, a tam właśnie tendencje rosnącej wagi Internetu są jeszcze silniejsze.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Google badania współczesnego internauty - turysty rezerewacja online Gemius Interaktywny Instytu Badań Rynkowych Adam Kwaśniewski turyści z Europy Zachodniej


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję