Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- NEKERA - Specjalista Wsparcia Sprzedaży
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
- pilot Wiedeń : 31.05-01.06.2024
Negatywna opinia NIK w sprawie gospodarowania majątkiem Grupy PKP
Jak poinformował rzecznik NIK Paweł Biedziak, Najwyższa Izba Kontroli wydała negatywną ocenę systemu gospodarowania majątkiem w Grupie PKP. Urząd poddał kontroli pięć spółek Grupy, które odnotowały największe dochody ze sprzedaży: PKP S.A., PKP Cargo, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetykę oraz PKP Intercity. NIK postanowił również sprawdzić działania resortu infrastruktury.
Według oceny NIK od momentu powstania (2001) Grupa PKP r., nie osiąga odpowiednich wyników finansowych, co więcej odnotowuje straty. Zadłużenie rośnie, a między spółkami dochodzi do zatorów płatniczych. Jak poinformował Biedziak, żadnego skutku nie odniosły działania naprawcze, m.in. rozszerzanie asortymentu sprzedaży, redukcja kosztów oraz poprawa windykacji należności. Zdaniem NIK głównymi przyczynami takiego stanu rzeczy jest "nieskuteczna restrukturyzacja", w dodatku na wszystkich polach: finansowym, organizacyjnym oraz własnościowym.
Według urzędu gdyby zrealizowano założenia ustawy, na której mocy powstała Grupa PKP, zakładającej prywatyzację polskiej kolei, w Polsce już od kliku lat działałyby odrębne przedsiębiorstwa kolejowe.
Zarząd PKP S.A. jest zdania, że jednym z najważniejszych powodów zaniechania prywatyzacji jest obniżenie popytu na usługi przewozowe, przy jednoczesnym utrzymywaniu opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na poziomie jednym z najwyższych w Europie. W chwili obecnej wynoszą one ok. 30 proc. kosztów własnych przewoźników. Według NIK niestabilne regulacje prawne dotyczące dostępu do infrastruktury leżą u źródła problemów z prywatyzacją spółek kolejowych.
NIK zwraca uwagę na coroczne zmiany zasad naliczania opłat za dostęp do infrastruktury, które w efekcie uniemożliwiają przewidywanie przychodów bądź kosztów, utrudniając przewoźnikom rzeczowe planowanie. Marszałkowie województw w takiej sytuacji mają utrudniony wybór pomiędzy transportem kolejowym i drogowym. Potencjalni nabywcy nie mogą skalkulować kosztów prywatyzowanych spółek.
Jak wynikło z kontroli NIK, PKP nie wypełniła swojego nałożonego ustawą obowiązku, nie przekazując należnego spółkom Grupy majątku. Owe opóźnienia sięgają 6 lat. Do końca października ubiegłego roku PKP Intercity otrzymało 0,25 proc. należnych im nieruchomości, PKP Cargo 0,02 proc., zaś PKP Polskie Linie Kolejowe do czerwca 2009 r. nie przekazało żadnych gruntów. Za część majątku PKP S.A., której nie oddała, w dalszym ciągu pobierała od spółek opłaty za dzierżawę. Owe pieniądze były formalnie przychodem PKP S.A., co poprawiało ich wynik finansowy.
Od 2004 r. do końca 2009 r. PKP S.A. przekazała spółkom łącznie 395 nieruchomości - 20 w 2004 r., 104 w 2005, 49 w 2006, 94 w 2007, 89 w 2008 i 39 w 2009 r.. Oprócz tego przekazano w grudniu 2005 r. do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe tory warte ponad 5 mld zł oraz w marcu 2005 r. kable oraz światłowody na kwotę 192 mln zł do spółki Telekomunikacja Kolejowa.
Razem, od 2004 r. do końca 2009 r., PKP S.A. przekazała do spółek Grupy majątek warty 5 mld 747 mln zł. W tym roku PKP SA mają przekazać majątek o wartości 700 mln zł.
Kontrola NIK trwała od połowy maja do końca października 2009 r. Prócz objętych kontrolą spółek akcyjnych do Grupy PKP należą również spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - PKP Informatyka, Telekomunikacja Kolejowa, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa oraz PKP Szybka Kolej Miejska.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
Starsze aktualności:
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Jak radzą sobie z ZUS-em restauracje działające sezonowo?
Raport pilotów w sprawie katastrofy nad Atlantykiem
Hotel i centrum konferencyjne na zamku w Niepołomicach!
Peru: powstanie 40 hoteli za 300 mln dolarów
Krakowski operator otworzył hostel w Łodzi
Turystyka edukacyjna z biurem STS
Londyn: awaria samolotu BA przy lądowaniu
Trójmiasto: umowa PKP i SKM o wspólnych biletach
Allegro: od poniedziałku Turystyczna Akademia Biznesu Internetowego
Wizz Air powiększa bazę w Sofii i uruchamia nowe loty
SPA Quality Standard Verified dla Platinum SPA
Warimpex: pod koniec 2009 roku nastąpi ożywienie
Za 1,4 miliarda dolarów Travelport przejął Worldspan
Skategoryzowane hotele bardziej popularne?
Nadal kilku przewoźników nie chce korzystać z nowego dworca!