TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Co czeka branżę gastronomiczną?

Zachowania konsumentów są uwarunkowane sytuacją ekonomiczną oraz nastrojami społecznymi. Z początkiem roku 2013 zauważono poprawę wyników sprzedaży w stosunku do ostatniego kwartału minionego roku. Pamięć o kryzysie przekłada się jednak na umiarkowany entuzjazm konsumentów, racjonalne gospodarowanie domowym budżetem oraz ostrożność przy podejmowaniu decyzji o zakupach.


Klienci korzystający z usług gastronomicznych to najczęściej osoby ze średnim i wyższym wykształceniem w wieku do 39 lat. Restauracje odwiedzają podczas spotkań z przyjaciółmi, podróży i robienia zakupów, średnio 3 razy w miesiącu w skali całego kraju. Według danych Eurostatu polska rodzina na posiłki w lokalach i usługi hotelowe wydaje miesięcznie niecałe 60 złotych. To najniższy wynik w całej Unii Europejskiej.

Polacy zostawiają w obiektach gastronomicznych i noclegowych 2,8 proc. swoich części budżetów przeznaczonych na konsumpcję. To trzykrotnie mniej niż średnia dla wszystkich krajów wspólnoty. Więcej od nas na hotele i posiłki w restauracjach wydają Rumuni (5 proc.), Słowacy (5,7 proc.) czy Czesi (7,5 proc.).

Polacy wracają do prowadzenia wielopokoleniowych gospodarstw domowych. Wpływa to na częstsze przygotowywanie posiłków w domu i rzadsze jadanie na mieście.

Polskie rodziny, które wybierają się do restauracji zwracają uwagę na jakość oferowanych dań. Coraz popularniejszy jest trend slow food. Polacy chcą jedzenia zdrowego, wysokiej jakości i dostarczonego z pewnych źródeł.

Klienci przywiązują dużą wagę do produktów lokalnych. Trend ten wykorzystują zarówno duże sieci, jak i lokalni przedsiębiorcy, którzy na pierwszy plan wysuwają informację o polskim pochodzeniu swoich towarów. Pochodną tego kierunku jest wzrost zainteresowania lokalnymi kawiarniami i restauracjami. Prognozy mówią, że do roku 2016 ma ich być w Polsce odpowiednio 23850 i 8718.

Równocześnie klienci coraz mocniej stawiają na smart shopping. Poszukują kompleksowych rozwiązań i dodatkowych korzyści podczas zakupów zarówno produktów, jak i usług.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
zachowanie konsumentów sytuacja ekonomiczna nastroje społeczne usługi gastronomiczne restauracja hotel Unia Europejska Eurostat slow food zdrowa żywność wysoka jakość produkt lokalny smart shopping




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję