TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Turyści z Polski zmieniają preferencje

Takie państwa jak: Hiszpania, Włochy, Portugalia, które od wielu lat cieszyły się ogromną popularnością turystów, tracą na zainteresowaniu. Rośnie natomiast odsetek urlopowiczów, którzy czas wolny spędzają w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.


Z raportu Eurostatu, który zawierał podsumowanie ostatniego sezonu zimowego na przełomie 2011 i 2012 r. wynika, że większość krajów Europy Południowej odnotowała spadek liczby odwiedzin w porównaniu z poprzednimi latami. Największa obniżka dotknęła Portugalię, w dalszej kolejności uplasowały się Włochy, Cypr, Szwajcaria, Malta i Hiszpania.

Co ciekawe duży przypływ odwiedzin zanotowała Łotwa oraz Polska. Wzrost ten wynosił odpowiednio 11 i 9 proc. - Popularność krajów nadbałtyckich wiąże się z powszechnymi w dobie kryzysu oszczędnościami, z którymi zaczęli się liczyć również turyści. Dla przykładu: za lot z Warszawy do Madrytu z jedną przesiadką w drugiej połowie grudnia trzeba zapłacić ok. 900 zł (LOT) w jedną stronę. By dolecieć do Lizbony trzeba wydać od 700 do 1000 zł (LOT) - mówi Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl.

Natomiast lot bezpośredni do Rygi w tym samym czasie kosztuje 279 zł (LOT). Do Budapesztu zaś dolecimy za 414 zł (Lufthansa). Węgry zostały to wymienione nie przez przypadek, ponieważ kraj ten również w minionym sezonie zimowym osiągnął ośmioprocentowy wzrost. Poza cenami biletów lotniczych na turystykę wpływ ma szereg czynników gospodarczo-politycznych.

Niemal całe południe Europy pogrążone jest w kryzysie gospodarczym, dlatego turyści wybierają państwa, które mają sprzyjającą turystyce politykę gospodarczą. Kraje zadłużone natomiast chcą pozyskać wpływy do budżetu, zwiększając podatek na różnego rodzaju usługi - również z sektora turystycznego. - Takie rozwiązanie wprowadziła na początku roku Portugalia i zwiększyła podatek VAT do 23 proc. m.in. na usługi gastronomiczne i hotelarskie - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Podwyżka spowodowała, że obniżyła się liczba odwiedzających kraj Cristiano Ronaldo.

Tego rodzaju zabieg zastosowano również na usługi sportowe, między innymi na golf, z którego słynie Portugalia i corocznie przyciąga setki tysięcy amatorów tego sportu. Portugalskie Zrzeszenie Kurortu obliczyło, że wzrost stawki VAT może spowodować upadek nawet 20 proc. pól golfowych, a to z kolei zmniejszy liczbę odwiedzających.

Wzrost popularności Łotwy wśród Europejczyków wiąże się z tym, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat kurs łotewskiego łata był słabszy w porównaniu z euro, a co za tym idzie niósł ze sobą wakacyjne oszczędności wśród tych, których rodzimą walutą jest euro. Analogiczna sytuacja miała miejsce w przypadku forinta węgierskiego.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
turyści preferencje biuro podróży touroperator turystyka Europa Środkowo-Wschodnia Europa Zachodnia moda Włochy Hiszpania Portugalia Cypr Malta Szwajcaria LOT linie lotnicze Marko Brinkmann Tripsta.pl Lufthansa Węgry popularność popularne destynacje niska cena Portugalskie Zrzeszenie Kurortu VAT ekonomiczne wakacje




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję