Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
- Marmarissimo w Turcji Egejskiej REKRUTUJE na...
- Specjalista ds. turystyki Wakacje.pl Żoliborz
- Wakacje.pl Warszawa
- Specjalista ds. turystyki Wakacje.pl Galeria...
- BIURO PODRÓŻY - REZERWACJA USŁUG TURYSTYCZNYCH /...
- Strony www
- Specjalista ds. rezerwacji usług turystycznych
Terroryzm wciąż wpływa na spadki liczby rezerwowanych wycieczek
Przed nami kolejna analiza cen imprez turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia.
Raport został przygotowany przez spółkę Traveldata, właściciela portalu Wczasopedia.pl.
Nie ma chyba bardziej nurtującej naszą branżę turystyki wyjazdowej kwestii niż rozważania i pytania odnośnie obecnej i dalszej koniunktury w tegorocznym sezonie letnim. Na ten temat sporo już powiedziano, a najbardziej syntetyczne ujęcie obecnej sytuacji sprowadza się do oddziaływania na nią dwóch dominujących czynników, z których każdy wywiera wpływ w przeciwnym kierunku.
Jeden - bardziej typowy - to koniunktura gospodarcza, a zwłaszcza jej najważniejszy dla popytu na usługi turystyczne element, którym jest dynamika rozporządzalnych dochodów gospodarstw domowych. Pod tym względem perspektywy Polski są znacznie bardziej niż dobre i jest coraz więcej szans na to, że w tym względzie nasz kraj może zostać w tym roku światowym liderem wśród państw OECD (grupuje 34 najbardziej rozwinięte kraje świata), o ile uda się wyprzedzić głównego konkurenta do tytułu, którym są Węgry. Również perspektywy dla ogólnej koniunktury gospodarczej w naszym kraju prezentują się korzystnie, o czym świadczyć może wczorajsza rewizja w górę prognozy wzrostu PKB dla Polski dokonana przez Komisję Europejską z 3,5 do 3,7 procent przy jednoczesnym obniżeniu prognozy dla strefy Euro oraz dla Unii Europejskiej ogółem.
Drugi - o charakterze mniej typowym, a raczej incydentalnym - to niespotykany wzrost natężenia zdarzeń o podłożu terrorystycznym, które w bardzo znacznym stopniu zmieniły i nadal zmieniają kierunki wyjazdów turystów, a ich część z w ogóle zniechęciły do zagranicznych wakacji. Ci z nich, którzy ze względów jedynie emocjonalnych nie chcą rezygnować z wycieczek mogą jednakże zostać do tego zmuszeni ze względów ekonomicznych, bowiem wakacyjny ruch turystyczny przesuwa się z tańszych kierunków wschodnich (Turcja, Egipt) na droższe zachodnie (Hiszpania, Włochy, Portugalia lub ewentualnie Grecja).
Wpływ terroryzmu na razie górą
Znaczące spadki liczby rezerwowanych wycieczek, które w mniejszym lub większym stopniu dotknęły większość krajów europejskich, w tym Polskę, zdają się świadczyć o tym, że wpływ negatywnego czynnika terroryzmu obecnie przeważa znacząco nad pozytywnym wpływem korzystnej dodatniej dynamiki dochodów gospodarstw domowych i to nie tylko w krajach gdzie jest ona względnie wysoka - jak w Niemczech, ale nawet tam gdzie jest ona wyjątkowo wysoka, jak w przypadku Polski. Jednak przewaga czynnika terroryzmu nad obiektywnie wzrastającym potencjałem zakupowym ze strony klientów może być nietrwała, gdyż mogą oni tylko czasowo odwlekać zakupy w czasie, argumentując to - dość zasadnie - potrzebą lepszego zorientowania się w sytuacji oraz szansami na spadek cen wycieczek, zwłaszcza na kierunkach budzących obecnie obawy wśród niektórych turystów.
W sytuacji gdy do daty planowanego wyjazdu zostanie już nie więcej niż kilka tygodni i turyści staną w końcu przed koniecznością podjęcia ostatecznej decyzji, czy w ogóle wyjeżdżają, a jeżeli tak, to czy na kierunek bardziej kosztowny, czy na tańszy choć mniej bezpieczny, ich decyzja może być już inna. Jest przy tym wysoce prawdopodobne, że grono odwlekających zakup wycieczek składa się w głównej mierze z osób, które mają ochotę na wyjazd na kierunki tańsze, ale czekają, albo na argument "ZA" w postaci nieco niższych cen i braku dalszej istotnej eskalacji terroryzmu, albo na "NIE" w postaci kolejnego dużego wzrostu liczby zdarzeń o niebezpiecznym charakterze.
W związku z tym, że scenariusz pierwszy wydaje się nieco bardziej prawdopodobny, również prawdopodobny jest wzrost rezerwacji w okresie przedwakacyjnym na kierunkach, które w ostatnich miesiącach bardzo ucierpiały, kosztem kierunków bezpieczniejszych, których potencjał zakupowy powoli się wyczerpuje.
Kierunki bezpieczne kontra budzące obawy turystów
Jak wygląda obecna sytuacja w zakresie dynamiki zmian w liczbie rezerwacji na kierunkach uważanych za bezpieczne oraz budzących obawy?
Wykres dynamiki liczby rezerwacji najważniejszych kierunków na rynku polskim obejmują również kwiecień, co ma również tę zaletę, że ukazują one wyraźniej tendencje do wytracania dynamiki sprzedaży (rok do roku) dla kierunków uważanych za bezpieczne i konsekwentny, choć powolny, trend jej wzrostu dla kierunków budzących obawy turystów.
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 01-07 sierpnia 2016 r zebranych w dniu 29 kwietnia. W okresie listopad-grudzień 2015 zmiany cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. W styczniu były już nieco większe, a jeszcze większe nastąpiły tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego, gdy średnia cena wzrosła o 68 złotych. W kolejnych tygodniach mieliśmy różnokierunkowe wahania cen, najpierw spadki o 35 i 11 złotych, później wzrosty o 14 i 24 złote, a następnie znów spadki o 6, 1 i 48 złotych, wzrosty o 44 i 17 złotych oraz spadki o 2 i 5 złotych.
W minionym tygodniu nastąpił odczuwalny wzrost średnich cen, który wyniósł 32 złote. Może to być wstęp do jeszcze bardziej istotnych przedsezonowych zwyżek materializujących się zwykle po majówkach każdego roku. Na razie największe zwyżki cen wystąpiły w Maroku - o średnio 233 złote oraz na Lanzarote i w Portugalii - o 96 i 87 złotych. Zniżki cen na poszczególnych kierunkach nie były duże i dotyczyły Korfu - o 39 złotych oraz Synaju i Gran Canarii - o 37 i 30 złotych.
Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że na razie oddaliła się ona od poziomu zeszłorocznego i była tym razem niższa od niego o 24 złote. Poprzednio średnie ceny były niższe o 20, 28, 39, 61, 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 oraz 72 złote.
Spośród dużych kierunków na pozycję lidera wzrostów cen wycieczek utrzymuje Grecja, która jest teraz droższa o średnio 79 złotych (poprzednio o 77, 80, 45, 57,62, 81, 82, 67 i 72 złotych), przy czym z jej wysp największe średnie wzrosty cen wykazują Korfu i Rodos - o 106 i 105 złotych (poprzednio były to Rodos i Kreta), a z kolei największe spadki Kos i Zakintos - o 96 i 10 złotych. Pozycję wicelidera wzrostów zajmuje Bułgaria droższa teraz wobec średniej sprzed roku o 38 złotych (poprzednio była droższa o 66, 89, 69, 25, 25, 23, 72, 59, 63, 52, 76, 46 złotych, a wcześniej niższe o kilkadziesiąt złotych).
Kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po dewaluacji egipskiego funta w połowie marca ceny spadły poniżej ubiegłorocznych. W ostatnim tygodniu ceny były niższe - o średnio aż 100 złotych (poprzednio były wyższe o 6 oraz niższe o 43, 54, 84, 77 i 2 złote, a jeszcze wcześniej były wyższe o 21, 59 i 60 złotych). Szczególna przecenę odnotował Synaj - o średnio 207 złotych, mniejszą Marsa Alam - o 39 złotych, a jeszcze mniejszą Hurghada - o 26 złotych.
Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie od ponad czterech miesięcy wiedzie nadal Turcja - tańsza o średnio 263 złote (poprzednio była tańsza o 223, 183, 198, 246, 229, 160, 122, 146 i 149 złotych), która w połowie grudnia przejęła przodownictwo w tym względzie od Kanarów. Ten ostatni kierunek od pewnego czasu stopniowo drożeje i po raz pierwszy w tym sezonie jego średnia cena przewyższyła poziom ubiegłoroczny na razie zaledwie o 3 złote (wcześniej Kanary były tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57, 46 i 37 złotych). Natomiast dalszy przebieg popytu na wycieczki do Turcji jest nadal największą zagadką sezonu lato 2016 i dotyczy to nie tylko rynku polskiego, ale również rynków europejskich, w tym niemieckiego, na którym spadki liczby rezerwacji Tureckiej Riwiery pogłębiły się z 42 procent w lutym do 50 procent w marcu.
Na mniejszych kierunkach duża przecena wobec ubiegłego roku występuje obecnie na Cyprze - o 168 złotych, a mniejsze w dalszym ciągu na Majorce - o 45 złotych (poprzednio o 90, 90, 82, 125, 58, 37 złotych) i w Tunezji - o średnio 20 złotych (wcześniej wynosiła 207, 218, 221, 359, 367 i 339 złote). Kosztowniejsze niż przed rokiem są natomiast Maroko i Portugalia - odpowiednio o 108 oraz 70 złotych.
Z raportem Wczasopedii można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20160504_wczasopediapartner20160504media.pdf
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Terroryzm zmienia geografie wyjazdów turystów
[2016-05-04 20:37 89.76.84.*]
Zaklinanie węża ciąg dalszy a spadki są i będą dalej i straty już dawno nie do odrobienia!. Oj będzie się działo..... odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Chcą ściągnąć młodych Niemców do
Dział badania rynku i analizy:
Najlepsze prace magisterskie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
Starsze aktualności:
Nocowanie.pl bez optymizmu o
Krok w stronę uruchomienia połączeń z Polski do
Jak ubezpieczają się wyjeżdżający na
Raport Travelplanet pokazuje
Jakie nastroje ma pomorska branża
Sąd UE kwestionuje pomoc dla
Wyróżnienie dla Niemieckiej Centrali
Rekordowa sprzedaż biletów lotniczych w
Turcja chwali się wynikami za 2023
Port Lotniczy Gdańsk podsumował 2023
Skuteczne działania marketingowe Izraela
Więcej Polaków skorzysta z usług biur podróży?
Jaki wpływ miał Brexit na wyniki easyJet?
Polski rynek hotelowy w rozkwicie
Ostatnio władze częściej szkodzą turystyce?
Poszukiwania turystów po wybuchu wulkanu
Sphinx otworzył nową restaurację w Sopocie
ITRP podsumowuje działalność i wybiera władze na nową kadencję
Nowe zasady ponoszenia odpowiedzialności za upadłość spółki
Palestynie zależy na polskich turystach
Jakie wyniki zanotował Travelplanet.pl?
Atrapa bomby powodem awaryjnego lądowania samolotu Air France
Nowe mapy turystyczne w Lublinie
Touroperator ogłosił niewypłacalność
TravelCamp Kraków - udane prezentacje dla hotelarzy
Kongres Turystyki Polskiej w Świdnicy podsumowany
Lufthansa Group i Air China podpisały umowę joint venture
Premiera Żółtego Przewodnika Gault&Millau 2017
PZOT: Coraz większe spadki sprzedaży