Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Poznań - Specjalistka / Specjalista ds. turystyki
- Stojaki na katalogi - za darmo :)
- Nowe Biuro Podróży w Ełku - Specjalista ds....
- BIURO PODRÓŻY W PRUSZKOWIE
- Kasjer/ kasjerka lotnicza - Łódź
- Pilot na Portugalię, 26 kwietnia - 4 maja 2024
- Specjalista ds. turystyki Warszawa
- Kasjer/ kasjerka lotnicza - Warszawa
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki- Warszawa
- Pilot 26.04 - 03.05.2024 Włochy


Polacy coraz częściej jedzą poza domem
Prognozowany wzrost PKB, spadające w dłuższym okresie bezrobocie oraz rosnące wynagrodzenia pracowników to czynniki, które powinny pobudzać wzrost na rynku gastronomicznym. Udział wydatków na gastronomię w relacji do zarobków wciąż jest niższy niż w Czechach czy na Słowacji, ale restauratorzy już widzą, że Polacy coraz częściej jedzą poza domem.
Negatywny wpływ na branżę może mieć podatek od sprzedaży detalicznej, za to pozytywnie na ruch w restauracjach może wpłynąć program "Rodzina 500+", który zacznie obowiązywać od kwietnia.
"Są to jednak czynniki, które mają wpływ dosyć spekulacyjny, nieistotny. Najważniejsze, że PKB rośnie, płace Polaków są coraz wyższe, zmieniają się trendy i mentalność. Tak czy inaczej rynek gastronomiczny powinien się rozwijać"- mówi agencji Newseria Biznes Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Według badania GfK w 2014 roku średnia liczba rachunków w punktach gastronomicznych wyniosła 63 i minimalnie wzrosła w stosunku do poprzedniego roku. Średnia wartość rachunku w lokalach HoReCa wzrasta sukcesywnie od 2010 roku. w 2014 roku wyniosła 23 zł.
"Najnowsze analizy pokazują, że krajowy konsument się zmienia, ale bardzo pomału" - zauważa Sylwester Cacek. "Udział wydatków na gastronomię w przychodach konsumentów jest niższy niż w Rumunii, Czechach czy na Słowacji. Polak ma wciąż inne preferencje wydatkowe, bo przecież średnia płaca wcale nie jest niższa" -dodaje.
Według prezesa zarządu Sfinks Polska dużą rolę w przychodach rynku gastronomicznego odgrywają mentalność i przyzwyczajenia konsumentów. Jednym z największych konkurentów branży - jego zdaniem - są sieci supermarketów mocno promujące gotowanie i spożywanie posiłków w domu.
"Na rynku jeszcze nie widać przyrostu liczby konsumentów, ale notujemy wzrost częstotliwości odwiedzin osób, które już do nich chodzą" - wskazuje Sylwester Cacek. "To pierwszy krok. Jak wzrasta częstotliwość odwiedzin tych, którzy są już przyzwyczajeni do usług gastronomicznych, to za moment zaczną odwiedzać lokale ci konsumenci, którzy dotychczas praktycznie z nich nie korzystali. Trend wzrostu już jest, ale nie przekłada się jeszcze na liczbę unikalnych klientów" - dodaje.
Jak podkreśla, w ciągu ostatnich czterech lat zwiększył się odsetek odwiedzających restauracje osób powyżej 55 roku życia. W 2012 roku było to kilkanaście proc., obecnie - ponad 50.
Jak wynika z danych Sfinks Polska, w 2014 roku w grupie osób odwiedzających restauracje odnotowano wzrost częstotliwości odwiedzania (8,2 wobec 6,2 w 2013 roku) przy nieco niższym rachunku za wizytę (70 zł wobec 74 zł w 2013 roku).
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Niskie zadowolenie klientów w
Gotowe dania w sklepach zagrożeniem dla
Polacy rzadziej jadają posiłki poza
Dział badania rynku i analizy:
UNWTO: Turystyka bliska przekroczenia poziomów sprzed
Październik w hotelach słabszy niż rok
Eurobarometr: Podróżni chcą cyfrowych
Starsze aktualności:
Airbnb.com z gospodarzami wspiera
Dobre wyniki Grupy Accor za 2022
Rainbow zaprasza na Filipiny, do Wenezueli oraz na karaibską
Gmina Mielno zbadała
Hotelowe lobby wizytówką
Lotnisko Poznań Ławica płaci mieszkańcom
Sopot podsumowuje spotkania biznesowe za
Radość i zabawa będą nadawać ton w
Początek roku nie napawa hotelarzy
Podsumowanie zimy w kurortach narciarskich
Nowy przewoźnik na lotnisku w Krakowie
LOT najlepszą linią w Europie Wschodniej
MSZ ostrzega przed wyjazdami do Turcji
W Polsce rośnie liczba lokali gastronomicznych
Nowe możliwości z ubezpieczeniem `Koszty Rezygnacji`
Jakie hotele wybierali turyści w czerwcu?
Wyszukiwarka regularnych i tanich polaczen lotniczych/wspolpraca
Jak chronić dzieci w turystyce?
Katowice gospodarzem Silesia Meetings Challenge
Długi weekend nie sprzyjał sprzedaży w biurach
Zamach w Monachium - co wiadomo?
FlixBus wchodzi na polski rynek
UOKiK chce być bardziej przyjazny dla przedsiębiorców