Ogłoszenia
Ogłoszenia
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
- Specjalista ds. Turystyki w salonie ITAKA
Będzie trudniej o odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych?
Komisja Europejska jest coraz bliżej wprowadzenia zmian dotyczących praw pasażerów w regulacji unijnej WE 261/2004. Ogólne zmiany nie budzą kontrowersji, natomiast pozostaje kwestia kilku zapisów, które mają pojawić się w planowanych poprawkach.
Linie lotnicze lobbują za zmianami, gdyż, ich zdaniem straty jakie ponoszą z tytułu ochrony praw pasażerów są ogromne.
"Linie lotnicze i tak nagminnie łamią prawo i odrzucają 93% wniosków o odszkodowanie tłumacząc się tzw. nadzwyczajnymi okolicznościami- to wynik badań przeprowadzonych przez AirHelp. Biorąc pod uwagę iż, tylko Polscy pasażerowi darują liniom rocznie około miliard złotych, zmiana przepisów to tylko dodatkowy bonus, dla linii oczywiście"- wylicza Tomasz Kolaszyński z organizacji Rightsonboard Polska.
Już w 2013 roku, Komisja Europejska złożyła propozycję reform- zdaniem Airhelp w dużej mierze pod wpływem linii lotniczych aby ograniczyć ochronę pasażerów i tym samym możliwość uzyskania odszkodowania.
Jeden z nowych zapisów dotyczy czasu opóźnienia, za które należy nam się rekompensata. "Na chwilę obecną w większości przypadków już trzygodzinne oczekiwanie na lot uprawniało nas do uzyskania odszkodowania, w zależności od przyczyny"- uściśla Kolaszyński. Biorąc pod uwagę powód uchybienia oraz odległość jaką miał pokonać samolot, wysokość odszkodowania może wynosić od 125 do 600 euro na osobę.
Według nowych zapisów dopiero po upływie 5 godzin pasażerowie będą mogli rościć prawa do odszkodowania. Komisja argumentuje ten czas jako możliwość na naprawę maszyny jeśli doszło do usterki a tym samym na zniechęcenie przewoźników do odwoływania lotów. "Trzy godziny to przyzwoity czas pozwalający na naprawę drobnej usterki lub też organizacji innego przelotu" - dodaje Kolaszyński, krytykując jednocześnie nowy zapis. Warto jednak pamiętać, że linie lotnicze nie dysponują rezerwowym samolotem, wraz z załogą w każdym porcie. W przypadku awarii samolotu, podstawienie drugiego, często z drugiego końca Europy może potrwać faktycznie nieco dłużej niż dotychczasowe 3 godziny.
Co więcej, jeśli powodem opóźnienia będą tak zwane "nadzwyczajne okoliczności", linie lotnicze nie będą musiały nic płacić. "Linie lotnicze nagminnie wykorzystują ten argument- mamy do czynienia z tą praktyką na co dzień"- zauważa Tomasz Kolaszyński. W tym przypadku należy przyjąć sztywny katalog wydarzeń, niezależnych od przewoźnika, ani jego kontrahentów które można uznać za nadzwyczajne okoliczności.
Komisja Europejska proponuje zmienić prawa pasażerów w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności. Nocleg ma zostać zapewniony w ograniczonym zakresie czasowym oraz finansowym. Dopuszczalne 3 noclegi będą skutkować wzrostem liczby pasażerów pozostawionych na lotniskach jeśli przebywają z dala od swoich domów.
Niemieckie Stowarzyszenie Lotnicze (BDL, Bundesverband der Deutschen Luftverkehrswirtschaft) opublikował komunikat prasowy 23 marca 2015 roku, w którym przeprowadził dokładną analizę wydatków poszczególnych linii lotniczych w kontekście praw pasażerów. Niemieckie linie lotnicze przewożą rocznie 149,5 mln pasażerów. To znacznie więcej niż polskie 7 milionów. Niemniej jednak sprawa dotyczy całego biznesu lotniczego a informacje z rynku naszych sąsiadów to dowód na skalę omawianego zjawiska.
Według niemieckiego Stowarzyszenia obciążenia finansowe poniesione w wyniku rozporządzenia WE 261/2004, wynoszą około 132 mln euro rocznie. Jeśli przydzielimy to do łącznej liczby sprzedanych biletów, na pasażera przypadnie 88 Eurocentów.
Jeśli rzeczywista pozycja w negocjacjach nie zmieni się, już w czerwcu tego roku może dojść do zatwierdzenia reformy w przepisach rozporządzenia WE 261/2004 i tym samym wielu pasażerów straci możliwość ubiegania się o odszkodowania w przyszłości.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Loty na Sylwestra średnio za ponad
Oficjalny start sezonu
Większość Polaków przywita Nowy Rok w
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
Nowe połączenie z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury do Monachium
Kryzysy w turystyce i hotelarstwie tematem najbliższego TravelCamp
Strajk pracowników LOT-u odwołany
Hiszpania na czele najpopularniejszych kierunków w systemie Merlin X
Ile samolotów sprzedał Airbus w 2015 roku?
Ibis Style otwiera nowe obiekty w Polsce
Jakie trendy będą obowiązywać w hotelarstwie?
