Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- NEKERA - Specjalista Wsparcia Sprzedaży
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
Zobacz także
Czym zajmowała się POT w ubiegłym roku?
PIT: zapaść na wschodzie i powrót bonu turystycznego w większej kwocie?
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc milczenia
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny
PO odpowiedziało na pytanie dotyczące miejsca turystyki w programach partii politycznych
Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki zwrócił się do partii politycznych z zapytaniem, jakie miejsce w programach partii zajmuje turystyka. Odpowiedź w tej sprawie przesłała Platforma Obywatelska.
Gospodarka turystyczna wpływa na rozwój wielu innych dziedzin, wyzwala przedsiębiorczość oraz tworzy nowe miejsca pracy. Przede wszystkim dotyczy to turystyki krajowej i zagranicznej turystyki przyjazdowej. Śledząc europejskie doświadczenia oraz trendy w tym zakresie, należy stwierdzić, że w najbliższych latach to właśnie turystyka da szansę wielu polskim regionom na ożywienie gospodarki, zmniejszenie bezrobocia oraz rozwój inwestycji. Sprzyjają temu otwarte granice po wejściu Polski do Unii Europejskiej, a także powiązane z tym gwałtowne ożywienie rynku tanich linii lotniczych, co zwiększa dostępność komunikacyjną, a tym samym umożliwia przyjazd turystów zagranicznych do miejsc, do których do tej pory docierali rzadko. W liście od PO można też przeczytać: "Oczywiście wymaga to wsparcia rozwoju gospodarki turystycznej oraz intensywnych działań promocyjnych na wysokim, profesjonalnym poziomie."
Podkreślono, że wiele badań wskazuje, że słabo identyfikowana do tej pory Polska ma dużą szansę mocniej zaistnieć w świadomości Europejczyków. Jednak problem polega na ty, aby tę świadomość ukształtować w sposób najbardziej korzystny dla Polski. Dlatego też musi powstać silna rządowa instytucja, która będzie odpowiedzialna za stworzenie oraz zarządzanie narodową marką Polski. W jej skład powinny wejść wszystkie struktury, które do tej pory w sposób rozproszony, czyli nieefektywny, zajmują się promocją kraju w różnych dziedzinach, w tym: inwestycjach, eksporcie, kulturze, turystyce. Stworzenie oraz profesjonalne wykorzystywanie Marki Polski jest warunkiem niezbędnym, aby Polska dołączyła do grona 30 najbardziej rozpoznawalnych krajów świata.
Podporządkowanie się założeniom marki w turystyce wymaga też zmian w Polskiej Organizacji Turystycznej oraz systemie promocji turystycznej. Dotychczas POT zajmował się wyłącznie promocją. Jednak, aby profesjonalnie zarządzać Marką Polski w sferze turystyki POT musi otrzymać zadanie stworzenia oraz zarządzania Krajowym Produktem Turystycznym. Dalsza budowa systemu poprzedzona musi zostać decyzją o wyborze wieloletnich kierunków rozwoju. Opinie ekspertów, analiza trendów rozwoju turystyki na świecie oraz polskich uwarunkowań, w tym infrastruktury, położenia, klimatu, ukształtowania terenu i posiadanych zasobów naturalnych, a także chęć uzyskania maksymalnego efektu w możliwie najkrótszym czasie wskazuje, że wybranym kierunkiem rozwoju (Krajowym Produktem Turystycznym - KPT) powinna stać się turystyka miejsko-kulturowa oraz turystyka aktywna.
Obok głównego kierunku rozwoju powinno się również przyjąć 2,3 kierunki uzupełniające, które nie będą mieć charakteru ogólnopolskiego, jednak bez których Krajowy Produkt Turystyczny nie mógłby dobrze funkcjonować. Taki produktami powinny być turystyka uzdrowiskowa i zdrowotna, a także na przykład polska kuchnia.
Rozwój turystyki uzdrowiskowej i zdrowotnej, czyli wszystkiego, co wiąże się z leczeniem, rehabilitacją, regeneracja sił, poprawą sylwetki oraz kondycji fizycznej, odbywać się powinno w oparciu o istniejące miejscowości uzdrowiskowe, które razem z całym kompleksem usług traktowane powinny być jako produkt. Dlatego też muszą podlegać globalnemu, ogólnokrajowemu planowaniu i tworzeniu produktu, a także profesjonalnemu marketingowi.
Obszary uzdrowisk powinny podlegać specjalnemu systemowi zarządzania i planowania przestrzennego, który podporządkowany będzie ich funkcji jako produktu. Uzdrowiska, jako gminy, które spełnią wymogi stawiane markowemu produktowi powinny wchodzić w skład marki "Uzdrowiska polskie" oraz podlegać intensywnej promocji. Osobną kwestią jest status prawny, a w szczególności status właścicielski poszczególnych podmiotów, które działają w tej branży. W tej sferze potrzebne jest przeprowadzenie intensywnego oraz dynamicznego procesu prywatyzacji.
PO uważa, że charakterystyczne polskie potrawy też powinny stanowić markowy produkt. W oparciu o wiedzę profesjonalistów i badania trzeba stworzyć listę najbardziej charakterystycznych i nie występujących w innych kuchniach potraw. W oparciu o nie powinno się stworzyć markę "Kuchnia polska", która włączona zostanie przez Polską Organizację Turystyczną do promocji Krajowego Produktu Turystycznego.
Istotnym argumentem za przyjęciem nielicznych, a może nawet jednego kierunku rozwoju jest szczupłość środków, które są przeznaczane w budżecie państwa na rozwój turystyki. Natomiast rozpraszanie ich, tak jak ma to miejsce obecnie jest mało rozsądne i mało efektywne. Dlatego też należy bardzo precyzyjnie podzielić zadania między szczebel lokalny, regionalny i centralny.
Priorytetem szczebla krajowego, czyli Ministerstwa Gospodarki i Polskiej Organizacji Turystycznej powinna być szeroka, finansowa współpraca z Regionalnymi Organizacjami Turystycznymi, ponieważ tylko wówczas wytworzą się odpowiednie zachęty do należytego traktowania gospodarki turystycznej przy uwzględnieniu jej miejsca w regionalnych planach rozwoju, tworzenia wysokiej klasy produktów turystycznych oraz współpracy administracji wojewódzkiej i lokalnego przemysłu turystycznego.
Działanie silnych Regionalnych Organizacji Turystycznych, gdzie obecna jest branża turystyczna jest kluczowym warunkiem budowania sprawnego systemu gospodarki turystycznej w Polsce. Właśnie w regionach w oparciu o krajowe i regionalne strategie rozwoju, a także strategie rozwoju Krajowego Produktu Turystycznego powinny zapadać decyzje o przeznaczeniu środków finansowych na komercjalizację lokalnych atrakcji turystycznych w ramach Krajowego Produktu Turystycznego, a także promocji regionu na rynku krajowym.
W ten sposób zorganizowanym systemie zmianie muszą ulec nie tylko funkcje Regionalnych Organizacji Turystycznych, ale też zadania i wewnętrzna struktura Polskiej Organizacji Turystycznej. Obecnie powinna ona stać się współtwórcą oraz zarządcą Krajowego Produktu Turystycznego. Dlatego też należy się zastanowić nad włączeniem w te działania Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki.
Aby w racjonalny sposób gospodarować środkami budżetowymi, promocja Krajowego Produktu Turystycznego musi być silnie skoncentrowana na rynkach, które dają największą efektywność. Oznacza to przejściowe wycofanie się z rynków o słabej oraz średniej efektywności, a także tych, na których dużą efektywność osiągnąć można tylko pod warunkiem długotrwałego zaangażowania znacznych sił i środków. Do działań na tych rynkach trzeba powrócić, gdy uzyska się większe możliwości finansowania promocji Polski.
W liście PO przypomina też, że nierozwiązywalnym od wielu lat problemem polskiej oferty turystycznej jest jej sezonowość oraz uzależnienie od warunków pogodowych. Dlatego też myślenie produktowe powinno zmierzać do kreacji oferty oraz rozbudowy infrastruktury przeciwdziałającej sezonowości w turystyce. Warto też podkreślić, że bardzo często zapomina się o fundamentalnym znaczeniu, jakie trzeba przypisać rynkowemu charakterowi produktu. Wsparcia organizacyjnego i finansowego powinny oczekiwać wizje produktów, które są ekonomicznie opłacalne oraz tworzą nowe miejsca pracy.
W obszarze zasobów ludzkich główną rolę trzeba przypisać podnoszeniu jakości usług oraz umiejętności pracowników zatrudnianych w turystyce. Mnogość obecnych oraz planowanych do wykorzystania środków pomocowych przypisanych właśnie tej tematyce, wymaga szczególnego zaplanowania planu szkoleń, warsztatów, kursów, które adresowane będą do pracujących w branży turystycznej, rozpoczynających działalność gospodarczą oraz do szerokiego sektora usług około turystycznych.
Myśląc o pierwszoplanowych potrzebach efektywności działań marketingowych szczególną rolę należy przypisać dokończeniu prac nad budową zintegrowanego systemu informacji turystycznej, promocji adresu portalu, który będzie kompendium informacji o krajowej ofercie turystycznej wraz z możliwością przejścia do poziomu regionalnego, a także ulepszeniu systemu monitoringu, badań oraz oceny skuteczności działań promocyjnych na poszczególnych rynkach zagranicznych. Kształtowanie przestrzeni turystycznej wymaga zwrócenia uwagi na charakter oferty oraz roli otoczenia, w którym rozwijany jest produkt turystyczny.
Dużą rolę w rozwoju turystyki musi odegrać też poprawa dostępności komunikacyjnej. Środki unijne powinny być przeznaczone na najbardziej potrzebne projekty z zakresu budowy dróg i autostrad. Zasadnicze znaczenie konkurencyjne w ciągu najbliższych latach odgrywać będzie też rozbudowa regionalnej i lokalnej infrastruktury ruchu lotniczego z uwzględnieniem ruchu turystycznego szczególnie w oparciu o tanie linie lotnicze, unowocześnienie oraz rozbudowę sieci dróg krajowych czy też budowę i modernizację portów pasażerskich żeglugi śródlądowej i morskiej.
PO w liście podkreśla też, że turystyka, to przede wszystkim biznes, czyli działalność przedsiębiorstw turystycznych na otwartym rynku konkurencji. Można przeczytać: "Wiele lat argumentacji, informacji a przede wszystkim edukacji, wiele lat pracy w przeszłości i obecnie należało włożyć, by uświadomić polskim decydentom, jaką wagę dla gospodarki narodowej, dla rozwoju przedsiębiorczości i dla rozwoju regionalnego ma turystyka. Jaką rolę odgrywa biznes turystyczny, czym dla państwa jest sektor przemysłu turystycznego." Jednak, jak zaznaczono w liście po decyzji Rady Ministrów z lipca bieżącego roku cała pozytywistyczna praca została zaprzepaszczona i znowu turystyka zamiast kojarzyć się z biznesem i rynkiem pracy zacznie być kojarzona tylko z wypoczynkiem, rekreacją, szlakami turystycznymi i ścieżkami rowerowymi.
Pozycja turystki oraz jej potrzeby znowu będą zdominowane przez dziedziny o lepszym lobbingu, jak: kultura, sztuka, dziedzictwo narodowe oraz o większym odbiorze medialnym i społecznym, jak sport. Dlatego też ważne jest wydzielenie spraw z zakresu turystyki z Ministerstwa Gospodarki oraz przeniesienie ich do Ministerstwa Sportu. Adam Szejnfeld, który podpisał list zakończył: "W przyszłości uważam, iż tę decyzję należy zmienić".
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Stanowisko PO wobec turystyki
[2007-10-19 14:04 89.228.75.*]
Tak, tak: "Oczywiście wymaga to wsparcia rozwoju gospodarki turystycznej oraz intensywnych działań promocyjnych na wysokim, profesjonalnym poziomie" - a ja NIE CHCĘ ŻADNYCH WYCIĄGANIA ODE MNIE PIENIĘDZY na nieudolne urzędnicze próby działań rzekomo promocyjnych! Jako przedsiębiorca branży turystycznej chcę, aby za zatwierdzenie planu zagospodarowania na 10 ha ziemi gminy nie pobierały 100tys złotych, 15% od sprzedarzy ziemi z planem zagosp. przestrzennego i oczywiście 22% VAT!!! Chciałbym aby urzędnik nie nakazywał mi jakie obiekty turystyczne mam budować na WŁASNEJ ZIEMI! Chcę, aby urzęndik powiatowy wydziału budownictwea nie domagał się łapówki poprzez odrzucanie projektu budowy zgodnego z prawem. Niestety to wszystko mam miejsce! Jedyne co państwo może zrobić dobrego dla turystyki to NIE DECYDOWAĆ za właścicieli obiektów turystycznych co mają robić i NIE OKRADAĆ ICH W KOLOSALNYCH PODATKACH wszelkiego typu! Dotyczy to zresztą większości gałęzi gospodarki. odpowiedz »
Stanowisko PO wobec turystyki
[2007-10-22 10:50 83.6.49.*]
Mam nadzieję, że po wygranych wyborach PO rynkowość turystyki stanie się rzeczywistością, rola państwa z przeszkadzacza zmieni się w pomocną dłoń. Może to zbyt wiele, ale to pomogłoby całej gospodarce i kreatywnym ludziom z turystyki, dającym zatrudnienie i tworzącym z sennych niekiedy miejsc miejsca promujące całą okolicę, chociażby Bałtów czy "Baba Mazowiecka " z podwarszaskich Szelig. odpowiedz »
Stanowisko PO wobec turystyki
[2007-10-19 21:20 213.158.196.*]
oby te założenia wprowadzono w życie...bardzo jest to potrzebne polskiej turystyce. odpowiedz »
Stanowisko PO wobec turystyki
[2007-10-22 15:03 84.10.192.*]
Jeżeli te wszystkie postulaty rzeczywiście wejdą w życie dzięki PO, to będę pełen podziwu. Po tym ambitnym tekście widać, że ktoś zaczyna poważnie myśleć o branży, w której pracuję. Trzymam kciuki i mam nadzieję, że się uda !!!
Michał, Bydgoszcz odpowiedz »Może wreszcie skończy się licencjonowanie przewodników
[2007-10-25 13:29 80.53.135.*]
Miejmy nadzieję że liberalna P.O. zmieni wreszcie uchwaloną w 1995 r. przez postkomuchów ustawę turystyczną i wzorem krajów zachodnich (Niemcy Wlk Brytania) zlikwiduje wszystkie przepisy licencjonujące zawód pilota i przewodnika. I dzięki temu wielu ludzi będzie mogło wrócić z emigracji i bez urzędniczych kłód zająć się obsługą cudzoziemskich turystów w Polsce. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Wsparcie także turystyki w północno-wschodniej
Starsze aktualności:
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Tanie loty przyciągają Anglików
Włochy: setki euro za taksówkę!
Wygoda Travel - zima w nowym wydaniu
Paryż słynie z klubów i pubów, a Lyon z restauracji
Nepal: Chińczycy i Koreańczycy podnoszą wyniki turystyki przyjazdowej
Aerofłot zaopatrzy się w nowe Airbusy
Euro 2012 - delegacje Polski i Ukrainy na spotkaniu z przedstawicielami UEFA
Lato 2010 w ofercie Rainbow Tours
Raport AEA: Ryanair wygrywa pod względem obsługi pasażerskiej
Sprzedanych tylko 585 tys. biletów, a Zimowe Igrzyska w Turynie już za miesiąc!
MI: w 2007 roku udzielono 8,3 tys. licencji na krajowy przewóz osób
Pizzerie La Torre nie tylko w Warszawie