Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Zobacz także
Stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie zmiany przepisów dot. praw pasażerów
TUI: Brytyjczycy na wakacjach chcą czuć się jak w domu
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot
Które miasta powinny się promować?
Turystka domagała się zadośćuczynienia od przewoźnika za zagubiony bagaż
Turyści wykupili dwutygodniowe wczasy na jednej z wysp. Po ich przylocie, okazało się, że w transporcie zaginęła jedna z walizek. Zgodnie z zapewnieniami przewoźnika, zaginiony bagaż powinien trafić do turystów w ciągu 24 godzin, jednakże w rzeczywistości jego odnalezienie trwało 6 dni.
Powołując się na art. 22 Konwencji montrealskiej domagała się 140 euro, wraz z odsetkami odszkodowania z opóźnienie w dostawie bagażu, a także 3.743,00 zł., tytułem zadośćuczynienia za poniesioną szkodę niematerialną. Powódka argumentowała, że opóźnienie w dostarczeniu bagażu wynikające, jej zdaniem, z wyłącznej winy przewoźnika, wywołało silny stres i nerwy u powódki oraz jej rodziny. Turystka podniosła, że brak bagażu wiązał się dla niej oraz podróżującej z nią rodziny z dużym dyskomfortem z uwagi na brak możliwości korzystania z imprez wieczorowych oraz animacji, z powodu braku odpowiedniej garderoby.
Przewoźnik uznał pozew, w zakresie odszkodowania za opóźnienie w dostawie bagażu, odrzucając jednak roszczenie dotyczące odsetek, jak i zadośćuczynienia. Przedstawiciele przewoźnika argumentowali, że dwukrotnie proponowali turystce wypłatę odszkodowania (za pierwszym razem w wysokości 100 euro, za drugim w wysokości 140 euro), lecz ona odmówiła przyjęcia. Zdaniem przewoźnika żądanie odsetek było bezzasadne, ponieważ powódka mogła otrzymać należność przed skierowaniem sprawy do sądu.
Przewoźnik wskazywał także na brak podstaw prawnych co do roszczenia zadośćuczynienia za rzekomą krzywdę poniesioną przez powódkę w związku z opóźnieniem w dostawie bagażu. Strona pozwana argumentowała swoje stanowisko w ten sposób, że ani przepisy Konwencji, ani przepisy o odpowiedzialności kontraktowej nie przewidują, aby możliwe było dochodzenie od przewoźnika rekompensaty za uszczerbek niemajątkowy. Jednocześnie z uwagi na fakt, że działania spółki nie nosiły znamion deliktu, brak jest możliwości zastosowania do roszczenia powódki przepisów o odpowiedzialności deliktowej
Rozpatrujący sprawę Sąd Rejonowy dla Miasta Warszawy przyznał rację przewoźnikowi. Sąd nie uwzględnił żądania pozwu w zakresie zasądzenia odsetek w wysokości ustawowej. Jak stanowi bowiem art. 486 § 2 k.c., wierzyciel dopuszcza się zwłoki, gdy bez uzasadnionego powodu bądź uchyla się od przyjęcia zaofiarowanego świadczenia, bądź odmawia dokonania czynności, bez której świadczenie nie może być spełnione, bądź oświadcza dłużnikowi, że świadczenia nie przyjmie. Ponadto zwłoka wierzyciela zwalnia dłużnika z obowiązku zapłaty odsetek ustawowych od dnia tej zwłoki, gdyż od tej chwili nie zachodzi po stronie dłużnika ani zwłoka, ani opóźnienie w spełnieniu świadczenia. Biorąc pod uwagę fakt, iż powódka nie przyjęła propozycji zapłaty kwoty odszkodowania z tytułu opóźnienia w dostarczeniu bagażu na etapie przedprocesowym, podtrzymując żądanie pozwu w tym zakresie zawarte w pozwie wniesionym w dacie 18.12.2014 r., stwierdzić należy o bezzasadności obciążenia pozwanej odsetkami ustawowymi. - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze I C 2055/14. Wyrok jest nieprawomocny, jego pełne uzasadnienie można znaleźć na stronie www.orzeczenia.ms.gov.pl
Sąd podzielił także zdanie przewoźnika, że przepisy Konwencji montrealskiej nie przewidują możliwości uzyskania od przewoźnika rekompensaty za szkodę niemajątkową. Dodatkowo sąd uznał roszczenie zadośćuczynienia za nieudowodnione. Przytoczenie przez powódkę okoliczności związanych z krzywdą, której miała doświadczyć, obciąża na podstawie art. 6 k.c. właśnie powódkę. Tymczasem powódka - zdaniem Sądu orzekającego - nie wykazała, by doznała krzywdy wymagającej zaspokojenia od pozwanego w żądanej pozwem kwocie. Brak jest dowodów potwierdzających konflikty w rodzinie, konflikty z pracownikami biura podróży - w związku z zaistniałą sytuacją, na co powódka również wskazywała zarówno w pozwie, jak i w zeznaniach przed Sądem, które w tej części Sąd uznał za niewiarygodne, ponieważ nie znajdują potwierdzenia w żadnym innym dowodzie - można przeczytać w uzasadnieniu. Wątpliwości Sądu wzbudził także brak składania przez powódkę jakichkolwiek zastrzeżeń co do przebiegu imprezy turystycznej w stosunku do organizatora wyjazdu, co również poddaje w wątpliwość twierdzenia powódki na okoliczność doznanej krzywdy
Sąd oddalił roszczenie zadośćuczynienia jako bezpodstawne i nieudowodnione, zarówno co do zasady jak i wysokości. Nadto obciążył powódkę kosztami postępowania, jako stronę przegrywającą proces. Sąd wskazał, że wprawdzie żądanie odszkodowania za opóźnione dostarczenie bagażu było zasadne, ale pozwany "nie dał powodu do wytoczenia sprawy" i powódka mogła je uzyskać bez wchodzenia na drogę sądową.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ruch turystyczny w Grecji rośnie także
Ostrzeżenie MSZ przed
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Wciąż utrzymuje się rosnąca sprzedaży w biurach podróży
Afrykański przewoźnik lotniczy wznawia działalność
Polska w pierwszej 20 rankingu ICCA
Ryanair zaostrza politykę bagażową
Będą podwyżki opłat lotniskowych - Komisja Finansów odrzuciła poprawkę
Ryanair trzyma pasażerów w niepewności
UNWTO widzi oznaki odbicia w turystyce
Grecja wprowadza opłatę turystyczną
Linie Emirates zatrudnią 6000 osób
Uzbekistan wprowadza zmiany w systemie wizowym
Znamy temat przewodni oficjalnych obchodów Światowego Dnia Turystyki
Część touroperatorów przestaje oferować wycieczki do Rosji
SOIT: Tarcza PFR 2.0 wyklucza większość organizatorów turystyki biznesowej
Gdańskie lotnisko publikuje wyniki za pierwsze półrocze
Rząd przedłuża ograniczenia dla hoteli i gastronomii
W jakich hotelach przybywa najwięcej gości?
Najgorsze ustępuje, ale marże organizatorów nadal pod podwójną presją
AirHelp wybrał najbardziej przyjazne pasażerom linie lotnicze
