Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Podwodne zagrożenie grozi turystyce na wybrzeżu?
Jeżeli dojdzie do niekontrolowanego wycieku z jednego z niemieckich wraków w Zatoce Gdańskiej, będzie to katastrofa ekologiczna, która zabije turystykę w całej zatoce, a jej skutki będą widoczne przez wiele lat.
27 lutego 2019 roku w Warszawie odbyła się Międzynarodowa Konferencja Wraki Bałtyku zorganizowana przez Fundację MARE i Instytut Morski w Gdańsku. Było to pierwsze tego typu spotkanie naukowe w Polsce, z udziałem ekspertów z krajów nadbałtyckich w całości poświęcone niebezpiecznym wrakom zalegającym na dnie Bałtyku.
Celem konferencji zorganizowanej przez MARE jest zwrócenie uwagi na problem paliwa zalegającego na bałtyckich wrakach oraz rozpoczęcie międzynarodowej, międzysektorowej i interdyscyplinarnej dyskusji w poszukiwaniu rozwiązania jednego z najpilniejszych problemów związanych z wrakami na Bałtyku.
Przede wszystkim chodzi o wrak tankowca Franken, który znajduje się w Zatoce Gdańskiej, ale także inne wraki sklasyfikowane jako potencjalnie niebezpieczne dla ludzi i środowiska naturalnego.
Franken o którym mowa był zaopatrzeniowcem niemieckiej floty, który w ostatniej fazie wojny dostarczał paliwo i amunicję dla jednostek działających na obszarze Zatoki Gdańskiej. W kwietniu 1945 roku został zaatakowany przez rosyjskie samoloty i skutecznie zatopiony. Tankowiec do dziś leży na środku Zatoki i stanowi poważne zagrożenie dla ekosystemu.
W Zatoce Gdańskiej miał miejsce już jeden wyciek z wraku Stuttgart. Paliwo, które było cięższe o wody opadło na dno i związało się z osadami. Mimo częściowego usunięcia, jego pozostałości wciąż się rozprzestrzeniają, a śmiertelność wszelkich organizmów na tym obszarze wyniosła 100 procent. Sama strefa skażenia w ciągu 6 lat wzrosła 15-krotnie i wynosi blisko pół kilometra kwadratowego.
Niestety, gdyby podobna katastrofa wydarzyła się z udziałem wraku Frankena to jej skutki mogą być nieporównywalnie większe, choćby z racji tego, że był to tankowiec z dużo większą ilością paliwa na pokładzie. Prawdopodobnie przewoził on także lżejsze paliwo, które wypłynie na powierzchnie i szybko się rozprzestrzeni. Taki duży nieopanowany wyciek poskutkuje zaolejeniem plaż w Zatoce Gdańskiej.
Następstwem wycieku oprócz zagrożenia środowiskowego byłoby z pewnością zagrożenie ekonomiczne związane z paraliżem turystyki w całym rejonie Aglomeracji Trójmiejskiej. W swoim raporcie naukowcy wskazują możliwe skażenie od miejscowości Piaski po Hel, sześć obszarów Natura 2000, Zatokę Pucką, Półwysep Helski, klif orłowski, Ujście Wisły, Zalew Wiślany i Mierzeję Wiślaną.
Konferencja to kolejny, bardzo ważny etap w projekcie prowadzonym od początku 2018 przez Fundację MARE i Instytut Morski w Gdańsku, w kierunku oczyszczenia wraku Frankena z zalegającego paliwa oraz opracowania ogólnej metodologii oczyszczania i klasyfikacji wraków stanowiących potencjalne zagrożenie dla środowiska naturalnego i ludzi - mówi Olga Sarna z Fundacji MARE.
W ramach kolejnych działań zaplanowanych na ten rok Fundacja MARE organizować będzie spotkania lobbyingowe mające na celu nawiązanie współpracy z odpowiednimi instytucjami oraz pozyskanie finansowania na oczyszczenie Frankena. Ponadto w ramach działań międzynarodowej grupy eksperckiej prowadzone będą prace nad stworzeniem Ogólnej Metodologii Oczyszczania Wraków na Bałtyku, która ma posłużyć jako międzynarodowa instrukcja w kwestii oceny ryzyka i sposobów oczyszczenia wraków.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ruch turystyczny w Grecji rośnie także
Ostrzeżenie MSZ przed
Dział hotele, pensjonaty:
Sylwester sprzedaje się
Triverna: rośnie popularność świątecznych
Starsze aktualności:
LOT wprowadza odroczone
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Kraków gospodarzem kongresu Międzynarodowej Unii Nauk Radiowych
Rekordowa edycja akcji Weekend za pół ceny
Turyści chcą mieć pewność wakacji
Turyści poszkodowani w wyniku erupcji wulkanu
Długie weekendy listopadowe również popularne
Bilety POLREGIO dostępne poprzez platformę KOLEO
Nastroje konsumenckie nie wspierają turystyki wyjazdowej
30 lat Rego-Bis: będziemy świętowali wraz z naszymi klientami i partnerami
Polak zwycięzcą prestiżowego konkursu kulinarnego
Poznaliśmy datę przyszłorocznego Tour Salonu
Nielegalny organizator wyjazdów stanie przed sądem
Rzecznik MŚP zgłasza senatorom postulaty branży turystycznej
Województwo małopolskie szuka skarbów turystycznych
ETC: powrót do wyników sprzed pandemii najwcześniej w 2024 r.
Za zamówienie w Pyszne.pl będzie można zapłacić kartą Sodexo
Nowa funkcja na stronie PKP Intercity
Coraz więcej turystów w Niemczech
Kto wygrał Turystyczne Mistrzostwa Blogerów?
