Ogłoszenia
Ogłoszenia
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
- Specjalista ds. Turystyki w salonie ITAKA
Kto odpowiada za zakłócanie pracy tachografu?
Inspekcja Transportu Drogowego złapała jednego z kierowców na jeździe z urządzeniem zakłócającym pracę tachografu. Kierowca został ukarany zgodnie z kodeksem wykroczeń, a inspektorzy nałożyli karę finansową także na przewoźnika.
Przewoźnik odwoływał się w dwóch instancjach, aż sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Przewoźnik wskazywał, iż kierowca został prawidłowo przygotowany do pełnienia swoich obowiązków i kwestionował nałożenie na niego kary administracyjnej, za przewinienie, którego dopuścił się kierowca. Firma przewozowa tłumaczyła, że organ nie powinien nakładać na nią kary administracyjnej, ponieważ, jak przekonywała, przyłożenie magnesu do impulsatora skrzyni biegów było inicjatywą kierowcy, o której szefostwo firmy nie wiedziało.
Sąd zauważył, że konsekwencje prawne z tego wykroczenia może ponosić zarówno kierowca w postaci sankcji karnej w trybie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia jak i wykonujący przewóz przedsiębiorca w drodze kary administracyjnej za niewłaściwy nadzór nad zatrudnionym przez niego kierowcą.
W omawianej sprawie zdaniem Sądu, przedsiębiorca nie może uwolnić się od odpowiedzialności za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego twierdząc, że nie wiedział, że kierowca założył magnes zakłócający pracę tachografu czy też, że nie miał wpływu na takie zachowanie kierowcy. W przeciwnym razie każdy przewoźnik, który ma zamiar naruszyć ustawowe przepisy tłumaczyłby się, że jego pracownik zrobił coś bez jego zgody czy w ogóle bez jego wiedzy i tym samym uwalniał by się od odpowiedzialności na podstawie art. 92 c ust. 1 ustawy.
Przyjąć zatem należy, że z uwagi na obiektywną odpowiedzialność przewoźnika za naruszenie sankcjonowanych karą pieniężną przepisów u.t.d., jak również jego odpowiedzialność za naruszenia przepisów, których dopuszcza się kierowca, niemożność przewidzenia zdarzeń lub okoliczności, dla uwolnienia się od odpowiedzialności na podstawie przepisu art. 92c ust. 1 pkt 1 lub 2 u.t.d. powinna być wykazana przez przewoźnika przy uwzględnieniu kryterium należytej staranności. Przedsiębiorca ma bowiem wpływ na to, czy zatrudniani przez niego kierowcy dopuszczają się naruszeń, nawet jeśli są one przez nich umyślnie zawinione. Wpływ ten polega, między innymi, na prowadzeniu odpowiednich szkoleń, dokonywaniu kontroli lub doborze kadry, w taki sposób, aby do naruszeń nie dochodziło. Podkreślenia wymaga, że przedsiębiorca ma możliwość reagowania na działania osób, którymi posługuje się przy wykonywania transportu drogowego, między innymi poprzez bieżącą kontrolę dokumentacji obrazującej czas pracy kierowcy i stosowanie środków dyscyplinujących. - można przeczytać w uzasadnieniu wyroku. Z jego pełną treścią można się zapoznać na stronie orzeczenia.nsa.gov.pl
Sąd uznał, iż skarga przedsiębiorcy nie była zasadna. Orzeczenie nie jest prawomocne
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Dział aktualności dnia:
Oficjalny start sezonu
IGHP: listopad z lepszymi wynikami niż rok
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
Łazienki Królewskie zamknięte do odwołania
Chorwacja kusi turystów festiwalami kulinarnymi
WTTC: zamiast zakazywać lotów z całych krajów, skupmy się na konkretnych podróżnych
Itaka dostosowuje ofertę i rozpoczyna sprzedaż zimy
Ostatnie zapisy na workshop dla organizatorów turystyki pielgrzymkowej
Drugie kairskie lotnisko już otwarte
Grecja ujednolici stawki podatku lotniskowego
Sopot walczy o turystów także zimą
Dariusz Rogowski spotkał się z Zarządem ITRP
IGHP z nową dyrektor regionalną
Rada UE zmienia zalecenie w sprawie ograniczeń przemieszczania się
Trend eko w branży winiarskiej
Singapore Airlines wprowadzi opłaty za rezerwacje przez GDS
SPRZEDAM KONTENER(PRZYCZEPA) GASTRONOMICZNA
weekend majowy 2010 Turcja, Alanya- Gunes Suntime*** All Inc
Irlandzki przewoźnik przejmuje pełną kontrolę nad Laudamotion
Rok zaczął się obiecująco na lotniskach regionalnych. Później było znacznie gorzej
TUgether: Aby pomagać, musimy pracować. Nie odwołujcie spotkań
UOKiK wydaje decyzję w sprawie Travelist.pl
WHO: Ograniczanie podróżowania nie jest rozwiązaniem na koronawirusa
Dodaj swoją ofertę noclegową lub transportową do serwisu. ROK GRATIS DLA KAŻDEGO
