Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Kraków - specjalista d/s turystyki i ubezpieczeń
- Przewodnik w Gdańsku
- Poszukuje 2 autokarow na wyjazd do Chorwacji...
- Pilot 10-14.06 Bruksela-Paryż-Berlin
- wychowawca i kierownik wypoczynku
- SPECJALISTA DS. SPRZEDAŻY I OBSŁUGI REZERWACJI
- JUNIOR PRODUCT MANAGER
- Pilotaż ze Złotoryji / 14 i 15 czerwiec
- Rekrutacja LATO 2023 - instruktor windsurfingu
- Konsultant ds. turystyki

ECTAA składa oficjalną skargę na IATA
W piątek 24 maja 2019 r. Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) złożyła do europejskiego organu ochrony konkurencji skargę na Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) za naruszenie art. 101 i 102 Traktatu UE. Działanie to podjęto po latach negocjacji, które miały na celu modernizację programu dystrybucji biletów lotniczych i uczynienia go bardziej partnerskim.
W ciągu ostatnich lat stosunki handlowe między biurami podróży a liniami lotniczymi ewoluowały i nie mają już nic wspólnego z dawną relacją między przewoźnikiem a agentem. Obecnie linie lotnicze bezpośrednio konkurują z agentami w sprzedaży biletów lotniczych, a klasyczne systemy wynagrodzeń oparte na prowizjach zostały porzucone. Niezmienne pozostaje natomiast, że linie lotnicze nakładają na agentów bardzo rygorystyczne, jednostronne i nieproporcjonalne ograniczenia w zakresie dystrybucji biletów. Takie podejście oparte jest na IATA Passenger Agency Program (PAP), który w dalszym ciągu interpretowany jest w sposób tradycyjny, zwłaszcza w sprawach dotyczących agentów. Umowa o Agencji Sprzedaży Pasażerskiej, którą musi podpisać każdy agent akredytowany przez IATA, została opracowana 40 lat temu, jest archaiczna i nie spełnia już warunków.
ECTAA, jak przekonuje w komunikacie prasowym, zawsze dążyła do zapewnienia równych warunków wszystkim kanałom dystrybucji i dbała o ochronę interesów zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wszystkie podejmowane przez ECTAA próby dostosowania programu PAP do wymogów współczesnego rynku były przez IATA systematycznie odrzucane. Wskazano szereg kluczowych kwestii, które w opinii ECTAA ograniczają konkurencję na rynku dystrybucji biletów lotniczych. Nie są to pojedyncze problemy, ale kwestia traktowania PAP jako systemu faworyzującego linie lotnicze, a co za tym idzie ograniczającego konkurencję.
Mimo że Passenger Agency Program bezpośrednio przekłada się na działalność handlową biur, ich sytuację finansową i dystrybucję pośrednią, agenci turystyczni nie mają żadnego wpływu na podejmowane decyzje i są bezsilni, gdy chodzi o ustalanie zasad współpracy. Wynika to z faktu, że w skład organu zarządzającego PAP, IATA Passenger Agency Conference, wchodzą wyłącznie linie lotnicze, które jednostronnie decydują o zasadach programu.
Ostatnio w programie wprowadzono poważne zmiany, tzn. NewGen ISS nowy system zarządzania, który ma usprawnić system rozliczeń finansowych między biurami podróży a liniami lotniczymi. Nowe zasady ograniczają sprzedaż agentów, co zmusza ich do wczesnego finansowania sprzedaży po osiągnięciu pewnego progu, a także do zapewnienia sobie wyższych gwarancji finansowych.
System pośredniej dystrybucji biletów lotniczych został poważnie zachwiany przez nadużywanie dominującej pozycji IATA, i to w sytuacji, gdy powinniśmy bardziej niż kiedykolwiek ułatwiać konsumentom zorientowanie się w mnogości taryf biletów lotniczych i rosnącej liczbie usług dodatkowych, jakie oferują przewoźnicy - podkreśla Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA.
W tej sytuacji ECTAA zwraca się do Komisji Europejskiej o wszczęcie dochodzenia w sprawie naruszenia przez IATA zasad konkurencji i o wymuszenie zaprzestania tych praktyk.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Grupy izraelskiej młodzieży wrócą do
Ograniczenie działalności turystycznej w
Starsze aktualności:
Gdańsk stworzy Park&Ride na czas Jarmarku św.
Itaka otwiera spółkę na
Od dziś PFR udostępnia decyzje o umorzeniu zwrotów z Tarczy
IATA: Powrót zasady 80-20
Inflacja zatrzyma wielu Polaków w
Chorwacja: ostatnie wakacje z
Polskie miasta wśród lokalizacji z największym przyrostem
Wyjazdy do Grecji tańsze niż przed
Linie lotnicze zwróciły pieniądze za pół miliona voucherów za loty odwołane z powodu
KLM anuluje część lotów i ogranicza sprzedaż biletów na europejskie
Parlament Europejski naciska na wprowadzanie ekologicznych paliw
IATA: ożywienie podróży lotniczych
TSUE: Swoboda świadczenia usług nie koliduje z obowiązkiem
Dojazd do Dubrownika będzie
Cypr przywraca obowiązek noszenia maseczek w zamkniętych
Rada UE aktualizuje listę krajów, dla których zaleca otwarcie granic
Terminy ważności voucherów do przedłużenia
Przewoźnik autobusowy wprowadził program lojalnościowy
Hotele Mercure zachęcają do zwiedzenia miast
Francja przegrywa z Airbnb w Trybunale Sprawiedliwości
Stabilne ceny w biurach podróży
Dokąd na wakacje z dzieckiem nad morze?
Niemiecka Centrala Turystyki zapowiada nowe kampanie promocyjne
Czwarta edycja targów turystycznych Lubuskie Tour
Rainbow: wyjazdy krajowe z rezydentem i animacjami
Centrum Nauki Kopernik zmienia zasady sprzedaży biletów
Nowe miejsca postojowe dla samolotów w Katowice Airport
Rainbow podpisał umowę ze Smartwings
Słaba sprzedaż sezonu letniego - nowy kłopot organizatorów
SPRZEDAM KONTENER(PRZYCZEPA) GASTRONOMICZNA
weekend majowy 2010 Grecja, Rodos- Hotel Bayside Katsaras***