TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

IATA niezadowolona z decyzji Parlamentu Europejskiego

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) wyraziło zdziwienie i zaniepokojenie decyzją Parlamentu Europejskiego o przyjęciu proponowanych poprawek do rozporządzenia w sprawie dostosowania do 55 zmian w systemie handlu uprawnieniami do emisji Unii Europejskiej (EU ETS), które rozszerzyłyby zakres EU ETS na wszystkie loty z Europejskiego Obszaru Gospodarczego od 2024 roku.


IATA podkreśla, że emisje CO2 z lotów międzynarodowych rozpoczynających się w przestrzeni powietrznej UE/EOG są już objęte porozumieniem CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), natomiast EU ETS obejmuje loty w obrębie Unii Europejskiej. Zdaniem przedstawicieli zrzeszenia, jednostronna decyzja UE o rozszerzeniu zakresu systemu ETS na loty poza UE zagrozi perspektywom głównych globalnych wysiłków na rzecz dekarbonizacji.

IATA alarmuje, że przyjęcie długoterminowego celu aspiracyjnego (LTAG) w zakresie dekarbonizacji lotnictwa przez państwa podczas 41. zgromadzenia ICAO, które odbędzie się w tym roku, jest mało prawdopodobne, jeśli Europa będzie próbowała zmusić kraje trzecie do przyjęcia rozwiązań opracowanych dla jej rynku wewnętrznego. Zdaniem reprezentantów branży lotniczej, osłabiłoby to i potencjalnie zlikwidowało istniejącą umowę CORSIA, która zgodnie z ustaleniami państw miała być jedynym globalnym środkiem stosowanym w lotnictwie międzynarodowym.

Ponadto rozszerzenie zakresu EU ETS na wszystkie loty rozpoczynające się w UE doprowadziłoby do poważnego zakłócenia konkurencji i osłabienia globalnej pozycji konkurencyjnej unijnych linii lotniczych i węzłów lotniczych.

Decyzja Parlamentu Europejskiego jest niepokojąca, ponieważ zagraża międzynarodowej współpracy w zakresie przeciwdziałania wpływowi lotnictwa na zmiany klimatu. Wzywamy Radę Europejską do wyraźnego zadeklarowania swojej determinacji w dążeniu do znalezienia wielostronnego rozwiązania podczas 41 zgromadzenia ICAO, które odbędzie się jeszcze w tym roku, oraz do zdecydowanego odrzucenia rozszerzenia systemu ETS przegłosowanego wczoraj przez Parlament. Najlepszą rzeczą, jaką UE może zrobić dla dekarbonizacji lotnictwa, jest działanie na rzecz globalnego porozumienia w sprawie lotnictwa międzynarodowego. Sygnał wysłany przez Parlament UE, że odchodzi on od porozumienia CORSIA, nieuchronnie odwróci uwagę od wielostronnej współpracy, która jest niezbędna dla zwiększenia ambicji międzynarodowego lotnictwa w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

IATA apeluje do państw członkowskich UE, aby nie powtarzały błędu, jaki popełniły w 2012 r., proponując system handlu uprawnieniami do emisji w pełnym zakresie. Europa już doświadczyła żenady związanej z jednogłośnym odrzuceniem w skali globalnej jej błędnej próby narzucenia eksterytorialnego systemu ETS w 2012 roku. Wpływ każdej regionalnej inicjatywy UE zostanie szybko zneutralizowany lub nawet pogorszy się, jeśli wykolei ona wysiłki na rzecz dekarbonizacji na szybciej rozwijających się rynkach poza Europą. Teraz nadszedł czas, aby Europa wsparła inicjatywę CORSIA i przyjęcie LTAG, co jeszcze bardziej przyspieszy globalne wysiłki na rzecz dekarbonizacji - powiedział Walsh.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
iata parlament europejski corsia międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję